Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Dette høres ut som et veldig godt flykjøp av Kjos. Det er vel boeing som ønsker at lavprisselskaper skal lykkes med Dreamliner, slik at de selger flere nye fly til disse. Lykkes Norwegian vil andre følge etter...
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Det har ikke kommet ut noe offisielt fra DY om dette, annet en om de to første som blir leaset fra ILFC. Om de 9 flyene som RR refererer til er 9 nye eller 7 nye + de 2 fra ILFC vet vel bar noen få internt i DY, Boeing og RR.
Bjørn Kjos har tidligere uttalt at de trenger 12-15 fly for å drive IC lønnsomt, så om de jobber med enda fler blir spennende å se. Mulig var dette antallet i pressemeldingen fra RR en stor glipp??

Ja, du er vel ikke så langt fra sanheten med disse antagelsene vil jeg tro.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

It could be easily also 9+2 ... and that would be pretty close to 12... ;)

NAX is adding more Dreamliners, that was the message of today, and I think we will hear another round of announcement in the not too distant future...
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Ser på a.net at de største destinasjonene fra OSL er NYC, BKK og DXB. De er allerede dekket.
De neste 5 er PEK, MIA, LAX, PVG og NRT.
LAX og MIA er kjent for å være low yield, men det må være perfekt for DY.
PVG, PEK og NRT har begrensede muligheter når det gjelder frekvens pga avtaler mellom de respektive landene og landene i Skandinavia. SAS legger beslag på det meste av ukentlige avganger.
GIG er også en destinasjon med stort potensial, pga Statoil som kan fylle setene foran og turister setene bak i flyet.
Kjos antydet base i øst og vest, ikke i Skandinavia.
Jeg blir ikke overrasket dersom det etter hvert blir destinasjoner fra f.eks. BKK og NYC ikke bare i Skandinaiva, men også i europeiske byer som i dag er underserved.
 
Last edited:
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Kjos nevner at Shanghai mulig kan være en av de første destinasjonene, og at Berlin kan være en destinasjon i Europa, fra Asia/USA, i tillegg til Skandinavia. Kan vel ikke bare tenke OSL, ARN, CPH om han vil bli stor på IC.
 
Kjos nevner at Shanghai mulig kan være en av de første destinasjonene, og at Berlin kan være en destinasjon i Europa, fra Asia/USA, i tillegg til Skandinavia. Kan vel ikke bare tenke OSL, ARN, CPH om han vil bli stor på IC.

Men det vel SK som sitter på trafikk rettigheter til Kina/Norge, så det kan bli litt vanskelig. Regner ikke med "DY" får starte opp konkurranse med andre kinesiske selskap ifra Kina.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Ser på a.net at de største destinasjonene fra OSL er NYC, BKK og DXB. De er allerede dekket.
De neste 5 er PEK, MIA, LAX, PVG og NRT.
LAX og MIA er kjent for å være low yield, men det må være perfekt for DY.
QUOTE]

Den store forskjellen her er vel at MIA greier man med et fly for daglig rundtur mens LAX krever to?
 
Blir det noen skandinaver på jobb i kabinen, mon tro? Kjos sier de skal ha ansatte fra hele verden og at de skal fly til halv pris t/r New York, det vil si ca 2000 kr t/r. Da må de i alle fall sørge for billig arbeidskraft.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Den store forskjellen her er vel at MIA greier man med et fly for daglig rundtur mens LAX krever to?

MIA, NYC ol går med ett fly, mens de andre krever en kombinasjon med andre ruter for å få det til å gå opp. F.eks. BKK-OSL-NYC, PVG-OSL-LPA eller LAX-OSL-DXB selv om også det vil være i grenseland.
Flyr man f.eks BKK-OSL-BKK, BKK-CPH-BKK og BKK-TXL-BKK så kan man ha avgangstider som varierer fra desinasjon til destinasjon, og dermed blir det lettere å få kabalen til å gå opp.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Iflg denne artikkelen så er det ikke sikkert at han starter opp LH fra Oslo med det første: http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4132767.ece

"Det er rutene Oslo–New York og Oslo–Bangkok som blir de første, men Kjos gir ingen garantier om det.

Stockholm og København kan få langdistanseruter før Oslo."


Det ville jo vært særdeles uklokt å gå ut og gi noen garantier om ruter nå.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Det ville jo vært særdeles uklokt å gå ut og gi noen garantier om ruter nå.

Han kunne jo valgt å ikke si noe om det. Men tror nok kanskje at Norwegian ville mistet en del goodwill fra nordmenn om de faktisk startet opp i CPH og ARN uten å starte opp "hjemme".

Økonomisk er det kanskje riktig... Men blir litt merkelig allikevel. Som om Scandinavian skulle flydd IC fra Frankfurt.
 
Last edited:
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Han kunne jo valgt å ikke si noe om det. Men tror nok kanskje at Norwegian ville mistet en del goodwill fra nordmenn om de faktisk startet opp i CPH og ARN uten å starte opp "hjemme".

Økonomisk er det kanskje riktig... Men blir litt merkelig allikevel. Som om Scandinavian skulle flydd IC fra Frankfurt.

Her er jeg helt uenig. Norwegian vil uansett ha goodwill i Norge. Men det vil være enda viktigere å framstå som et nordisk/skandinavisk selskap enn kun norsk etterhvert som Norwegian satser mer internasjonalt.... og det gjør de nettopp ved og også børsnotere seg i Stockholm og også starte opp nye ruter utenfor Norge.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Kjos har tidligere sagt at "Norwegian Atlantic" antagligvis blir et svensk selskap notert på Stockholmbørsen. Hvor de første rutene vil gå blir nok ikke bestemt for i slutten av 2012 rett før bilettsalget begynner.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top