Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly


Hmm, norwegian har jo vist at de kan på innland, så da kan de fort klare det på utland og. Jeg vil si det å gå rett inn på innland mot SASBraathens etter Color air måtte gi seg er en større utfordring enn det de står ovenfor i dag. Men for all del, kanskje han har rett. Men kan godt hende disse ordene må spises noen år fremover :) Håper begge klarer seg i markedet fremover, selv om han nok har rett i at en av aktørene godt kan falle bort.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Dette var jo litt av en første klasse:
_Escenic-D2-FULL_j_1396063g.jpg

Finansdirektør Frode A. Foss (f.v.), styremedlem Ola Krohn Fagervoll, markedsdirektør Stine Steffensen-Børke, toppsjef Bjørn Kjos, kommersiell direktør Daniel A. Skjeldam og pilot Morten Strandås beundrer første klasse. FOTO: CARL ALFRED DAHL
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Kanskje ikke så overraskende, var Norwegians IC-planer et diskutert tema på julebordet. Det mest håndfaste ryktet som gikk om 2011 var "hadde vært veldig nær å bli realitet, men noen forretningsmessige avgjørelser i siste liten førte til at 2012 er oppstart".
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Levering høsten 2012, noen som vet noe mer spesifikt hva det betyr? September, oktober eller november? Innføring av en ny flytype skjer ikke over natta som ved leveranse av en ny 737, så her ser jeg for meg en veldig forsiktig oppstart senhøsten 2012, som lett kan gli over til 2013, spesielt med tanke på at flytypen fortsatt ikke er levert første kunde. Skal bli spennende å følge med, men det er nok bra at de velger å bruke god tid :)
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Er det noe jeg har gått slipp av?

I denne anonsen om DY og OY sitt sammarbeid (IC) Står det:Selv skal Norwegian benytte den nye Boeing 787 og håper at selskapet får den første maskinen i HØSTEN 2010. Var de ikke høsten 2012 da?

Kilde: http://www.hangar.no/index.php/permalink/49241.html
 
Last edited:
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

The airline will take the 787s on 12-year leases from the fall of 2012 and expects to order at least four more this year,

Som det står hos Bloomberg
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

_Escenic-D2-FULL_j_1396063g.jpg
[/QUOTE]

Finansdirektør Frode A. Foss (f.v.), styremedlem Ola Krohn Fagervoll, markedsdirektør Stine Steffensen-Børke, toppsjef Bjørn Kjos, kommersiell direktør Daniel A. Skjeldam og pilot Morten Strandås beundrer første klasse. FOTO: CARL ALFRED DAHL

Väldigt OT men coolt namn på fotografen...

Edit: Popeye heter Carl Alfred på svenska..
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Ser at Jetstar som skulle motta sine først i 2012 har blitt fortalt at de blir 6 månder forsinket og første levering forventes å først i 2013. Så sjansen er vel stor for at det gjelder Norwegian/ILFC sine fly også?

http://www.flightglobal.com/articles/2011/01/27/352396/jetstar-787s-delayed-six-months-to-2013.html
Low-cost carrier Jetstar has had the deliveries of its Boeing 787 Dreamliners delayed by six months to as late as 2013.

The low-cost subsidiary of Australia's Qantas Airways had last expected to receive its first 787 in mid-2012, but the carrier was informed by Boeing of a six-month delay, says Jetstar group CEO Bruce Buchanan
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Ja, chansen är stor att Kjos får vänta länge på sina 787.
Vad ska interkontbolaget heta förresten? DY ska ju inte flyga interkont.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

787 kan da ikke ha blitt så mye mere forsinket på de litt over 1 mnd siden avtalen med ILFC ble offentliggjort. Man behøver ikke være Einstein for å skjønne at ytterligere forsinkelser kunne komme, og dette burde DY ha tatt i betraktning før de sendte ut pressemeldingen om flyvalg. Dersom Boeing sa at flyene ville komme i Juli, så burde DY skrevet August i pressemeldingen osv.
Noen som vet hva prod. nr på disse 787 blir?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Innen DY (eller hva de skal hete ? DYIC) får sine så får vi tro at det er en jevn og forusigbar hastigher på produksjonen slik at de får timet annonsering og salg av ruter på en god måte (altså ikke selge flighter de ikke kan produsere,og ikke har fly på bakken i lang tid før oppstart)
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Feel Air har fremstått mer og
mer som et luftslott etter at
selskapet ble lansert høsten
2009. Men bakmennene
påstår at man nå er i inne i
en avgjørende fase .

Avgjørende fase - kan jo bety så mangt ... ;)

Jeg vil imidlertid ikke skylde forsinkelsen (til DY) på Dreamlineren. DY ville uansett ikke fått fly tidligere, og det er ironisk nok pga forsinkelser og avnestillinger at de vil få maskiner så tidlig som 2012/13 ...
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Er det noen nyhet i dette ? , slik det ble diskutert tidligere her og andre stedere så ville en mulig levering mot slutten av 2012 i priaxis bety oppstart litt ut i 2013 ?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Hvis DY absolutt vil ha de mest "drivstoffgjerrige" flyene som finnes burde de jo snarets bestille A320 NEO og allerede begynne å planlegge utfasing av B738.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Økonomi handler om mer enn fuelburn ......
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Kanskje Feel nå faktisk kommer dem i forkjøpet?
Hadde vært gøy :D
 
Kanskje Feel nå faktisk kommer dem i forkjøpet?
Hadde vært gøy :D

Klarer de det så blir jeg positivt overrasket, men tror også det kan være ett smart trekk å få leaset noen A332, og komme på banen 1-2 år før DY IC.
Så kan de legge opp til evt å lease nyere fly når de ser hvor mye $ som kommer inn, eller renner ut av kassa....

A330 er jo tross alt ett drivstoffgjerrig fly, og spørs om ikke kostnaden med finansiering av nye fly overgår evt besparelser av drivstoff på en anskaffelse av nye 778, ihvertfall om man driver LCC drift. Men flere faktorer spiller jo også inn.

Men skal bli spennende å se hva Feel får til. Når må de søke for å få slots denne sommeren, for seint nå?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top