Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.

Toffen

ScanFlyer Blue
Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Pressemelding fra Norwegian

Norwegian - 08-11-2010 14:18

Norwegian har valgt flytypen Dreamliner fra Boeing til sin langdistansesatsing. I dag undertegnet selskapet den første leasingkontrakten på to fly med det amerikanske leasingselskapet ILFC. Norwegian har med dette sikret seg aller nyeste generasjon fly, tilpasset fremtidens krav til passasjerkomfort og miljø.

Norwegian har i første omgang inngått avtale om å lease to fly med leveranse høsten 2012. Det arbeides videre med å sikre yttterligere flyleveranser. Selskapet er i sluttforhandlinger om ytterligere 4 – 6 fly av samme type.

- Dette er en viktig milepæl for oss som betyr at vi har tatt et valg med hensyn til flytype. Dreamliner er et fly for fremtiden, med en høy passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstofforbruk gjør også at flytypen uten tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

- Vi arbeider videre med muligheten for oppstart av langdistanseruter i 2011. Det er absolutt muligheter for korte leasingavtaler i en overgangsfase, før de flyene vi har inngått avtale om i dag er tilgjengelig for oss, sier Kjos.

I likhet med dagens flytilbud vil Norwegian tilby billige og direkte langdistanseruter der man unngår dyre og tidkrevende mellomlandinger. Dreamlineren har en størrelse som passer perfekt til skandinaviske forhold. Kombinert med lengre rekkevidde og betydelig lavere driftskostnader åpnes det for mange nye direkteruter til andre kontinenter. Først ut vil være ruter til New York og Bangkok.

Det første av de to flyene det nå er signert leasingkontrakt på leveres høsten 2012. Avtalen går over 12 år. ILFC (International Lease Finance Corporation) er et av verdens største leasingselskaper med mer enn 1000 fly og er basert i California, USA. Leasingselskapet har en totalordre på 74 Dreamlinere. Norwegian leaser allerede fire Boeing 737 fra ILFC og har dermed et godt opparbeidet kundeforhold til selskapet.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Etterlengtede og gode nyheter dette! Det blir riktig spennende blir det å se hvordan det går. Med leveranse høsten 2012 blir de jo riktig tidlig ute med denne typen!
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Gratulerer til DY.
Litt overraskende at de får denne flytypen så raskt, pr i dag er vel første leveranse til ANA planlagt vinteren 2011.
Får vi se IC før 787 er på plass mon tro? Jeg tviler, hvis de ikke får inn wet-lease bare for å få startet ruten.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Herlig! Jeg har alltid ment at dette er flyet som vil passe best til Norwegian, og at det er ferdig før A350 er bare enda et pluss! :up:
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Dermed var den avklaringen i boks. Tror vel ikke det blir leveringsproblemer så snart den første er ute. Det fylles jevnlig opp på PAE, så det blir vel en voldsom leveringsboom de første månedene.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Frisk satsning av Norwegian. Ikke mange årene siden de startet med tre 737-300 og veldig mange som ikke hadde trua.
 
Last edited:
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Grattis DY. Men håper de får et litt friskere design på flyene
en det som er vist.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Fantastiske nyheter :)

Gleder meg veldig til å teste denne fra OSL.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Grattis DY. Men håper de får et litt friskere design på flyene
en det som er vist.

Norwegian-liveriet er ren voldtekt av et vakkert fly som 787. Man kan tåle det på grisene, men fytti rakkern så stygt.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Siden DY IC ikke skal være integrert i eksisterende DY, men et eget søsterselskap, så er vel mulighetene til stede for et annet livery.
En uoffisiell designkonkurranse på Scanair/Flyprat på gang?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Gratulerer til DY.
Litt overraskende at de får denne flytypen så raskt, pr i dag er vel første leveranse til ANA planlagt vinteren 2011.
Får vi se IC før 787 er på plass mon tro? Jeg tviler, hvis de ikke får inn wet-lease bare for å få startet ruten.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2015929.ece

Vil starte flyvninger i 2011
- Vi arbeider videre med muligheten for oppstart av langdistanseruter i 2011. Det er absolutt muligheter for korte leasingavtaler i en overgangsfase, før de flyene vi har inngått avtale om i dag er tilgjengelig for oss, sier Kjos.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Hehe. Da er det jo bare opp til de kreative her inne og vise
sine ønsker om design for slikt fint fly.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Da kan jo spekulasjonene starte om hvilke ln-numre DY skal få, og dermed når de (faktisk) kan bli levert.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Grattis DY. Da trenger en ikke å vente lenge før en får se dreamliner på OSL :-)
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Grattis DY. Da trenger en ikke å vente lenge før en får se dreamliner på OSL :-)

Det er nå minimum 2 år å vente, så dette er da en god stund.
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Skal denne aftale, så ses som et tegn på at DY har droppet at starte seperat selskab til IC og i stedet har taget den økonomiske risiko i det eksisterende selskab?
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

"- Vi arbeider videre med muligheten for oppstart av langdistanseruter i 2011. Det er absolutt muligheter for korte leasingavtaler i en overgangsfase, før de flyene vi har inngått avtale om i dag er tilgjengelig for oss, sier Kjos."

Er det jeg som tolker litt for mye her, eller virker muligheten for oppstart 2011 som noe mer usikkert? Tidligere virka det litt mer "selvsagt" at satsingen skulle starte för man fikk Dreamliner-fly...
 
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Det hele er vel et kostnadsspørsmål. Som tidligere nevnt i andre tråder, så er vel kanskje wet-lease et av alternativene for å komme i gang kjapt nok. Det burde vel være tilstrekkelig tilgjengelig matriell, men kanskje ikke til den pris som Norwegian ønsker.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top