Staten selger seg ned i SAS

De vil selge i markedet til større investorer med minimumstegning på 100.000 EUR, står i børsmeldingen. Pareto og UBS som har fått oppgaven å selge.

Blir spennende å se om barna i sandkassa finner frem sjekkheftet sitt og kjøper noe da. Eller om det "kun" blir investorer og ikke flyrelaterte som kjøper seg et lodd.

Kim

Vil dette kunne ha innvirkning for norske selskapers overflygningsrettigheter i Russland?

Tror det er en annen agenda Putin har der. Vi har vist en spion sittende fengslet i Moskva , det skal være en stor Nato øvelse her , osv...

Blir spennende å se om barna i sandkassa finner frem sjekkheftet sitt og kjøper noe da.

Kim

Tvilsomt. Regjeringen har nok prøvd å selge posten samlet de siste årene, og når det ikke har vært noen kjøpere, deler de opp i mindre biter som de gjør nå.

Spørgsmål til nordmændene:

Påvirker det jer rent følelsesmæssigt?

Personligt ville jeg havde det dårligt (tror jeg), hvis den danske stat ikke længere var medejer af SAS. Det er helt sikkert individuelt og der er mange andre tidligere statsejede selskaber, som jeg er decideret ligeglad med, men SAS er bare unikt på flere måder og personligt synes jeg det er ærgerligt, at Skandinavien nu ikke længere har et stort fællesejet flyselskab.

Her i Skandinavien er der langt mere, der binder os sammen, end skiller os ad. Desværre fokuseres der oftest på forskellene, hvorfor folk i deres hverdag ofte glemmer, hvor ens vi faktisk er både kulturelt, sprogligt, samfundsmæssigt osv osv. SAS har indtil nu været, og vil forhåbentligt fortsat være, en af de få ting i mange mennesker hverdag, som minder os om, at vi er tre lande heroppe i nord, der hører sammen på godt og ondt.

Last edited:

Personligt ville jeg havde det dårligt (tror jeg), hvis den danske stat ikke længere var medejer af SAS. Det er helt sikkert individuelt og der er mange andre tidligere statsejede selskaber, som jeg er decideret ligeglad med, men SAS er bare unikt på flere måder og personligt synes jeg det er ærgerligt, at Skandinavien nu ikke længere har et stort fællesejet flyselskab.

Her i Skandinavien er der langt mere, der binder os sammen, end skiller os ad. Desværre fokuseres der oftest på forskellene, hvorfor folk i deres hverdag ofte glemmer, hvor ens vi faktisk er både kulturelt, sprogligt, samfundsmæssigt osv osv. SAS har indtil nu været, og vil forhåbentligt fortsat være, en af de få ting i mange mennesker hverdag, som minder os om, at vi er tre lande heroppe i nord, der hører sammen på godt og ondt.

Njaei, har ingen sterke følelsesmessige reaksjoner:) Har et godt forhold til SAS, men har lite å gjøre med at det er delvis eid av den norske staten. Tror ikke dette kommer til å endre på noe. SAS har nok vært et prestisjeprosjekt for Sverige og Danmark i større grad enn for Norge, der den viktigste rollen til SAS har vært på domestic. Men de som er ansatt i SAS Norge kjenner nok litt på det, vil jeg tro. Og det er jo slutten på en æra.

Sånn generelt så har ikke Norge veldig gode erfaringer med skandinavisme, i hvert fall ikke politisk. Vi har en tendens til å trekke det korteste strået.

Norge og Sverige har for eksempel havarert en rekke økonomiske og militære prosjekter på grunn av ulike forventninger. Det er et problem hvis den ene parten forventer at den andre parten skal gjøre som de ønsker, kun fordi de er "gode naboer". Oppskriften på å beholde godt naboskap er å ikke gape over for mye og la business være business og holde vennskap utenfor.

Det er selvfølgelig viktig og bra at vi som land med så nærme kulturelle og språklige bånd samarbeider godt og legger til rette for handel og turisme og tar vare på felles kulturarv, men tror det er best å begrense konkrete, politiske samarbeid til arenaer der interessekonflikter ikke eksisterer.

Luftfartssamarbeidet er jo et eksempel på det, der det er umulig for SAS' hovedkonkurrent å fly til Asia over Sibir. Og her har SAS uttalt i pressemelding at det ville være "usolidarisk" av den norske stat å gå ut av luftfartssamarbeidet, selv om det klart er til hinder for lokalt næringsliv.

Last edited:

SAS er jo blevet et stort eksempel på undergravning af arbejdstagers rettigheder, med indleje af selskaber uden overenskomst, oprettelse af irsk (føj) aoc med endnu ringere kontrakter for de ansatte samt en håbløs ledelse og ledelsesstil. Når de nu går konkurs eller lignende om et par år er det bestemt ikke noget jeg vil savne.

Jeg ser ingen grunn til at Staten skal eie et flyselskap på samme måte som jeg ikke ser noen grunn til at de skal eie et togselskap eller bussselskap for den slags skyld.

Nå blir jo det store spørsmålet hvor mange prosent av aksjene eies av norske investorer? Og hvor «norsk» er da selskapet? Neppe mye...
Enten man liker Kjos eller ikke, kan man uansett være enig med han i at dette er et utenlandsk selskap.

Jeg ser ingen grunn til at Staten skal eie et flyselskap på samme måte som jeg ikke ser noen grunn til at de skal eie et togselskap eller bussselskap for den slags skyld.

Flytoget skal jo også selges, men ikke NSB fordi det har spesiell samfunnsmessig verdi. Ryddig og greit, selv om selskap som gir 10% utbytte kan være en god inntektskilde for staten.

Nå blir jo det store spørsmålet hvor mange prosent av aksjene eies av norske investorer? Og hvor «norsk» er da selskapet? Neppe mye...
Enten man liker Kjos eller ikke, kan man uansett være enig med han i at dette er et utenlandsk selskap.

Ikke sikkert at Norwegian er norsk så lenge. Valget står nok mellom skifteretten eller bli utenlandsk.:cry:

Last edited:

Er det egentlig noe stort spørsmål? Eller er det egentlig ganske trivielt?

Jeg synes dette er litt trist og merkelig. Når det gjelder SAS og andre store Norske industri selskaper, er det om å gjøre å selge seg ned og aller helst kvitte seg med alt eierskap.
Er vi alergisk mot å eie Norske/Skandinaviske selskaper?
En rask sjekk viser at ved utløp av 2017 har Norge følgende verdier i form av aksjer:

Air France/KLM - NOK 709 168 520
Asiana - NOK 48 703 321
Air Canada - NOK 267 388 999
American Airlines - NOK 664 729 190
Delta - NOK 1 223 810 509
Lufthansa NOK 2 963 044 844
Japan Airlines NOK 1 090 963 715
Singapore Airlines NOK 698 237 119
Thai airways NOK 42 977 065
EVA air NOK 131 831 250
Aeroflot NOK 426 363 574

Kilde: www.nbim.no/no/fondet/beholdningene/beholdninger-per-31.12.2017/