BU662
critical mind
Re: SAS hub strategi. Vad är strategin?
Tenk deg en enkelt scenario. Bare for ordens skyld.
Du har en hub ved en fancy flyplass ***. Derfra opererer du - la oss si - 20 longhauls. De alle starter samme tid. (Vi bare ser på ett retning).
Jeg lever i BER og du vi sette opp feed fra BER til ditt hub. Du tenker stort og kjøper en A321NEO high-density, fordi det er jo mange mennesker i Berlin og du trenger feed. 240 seter mulig feed og din kalkulator sier ca 12 seter feed per langrute. Du har mange venner som meg og vi alle lever i forskjellige steder, så du er super-optimistisk og kjøper 30 av disse high-density A321NEO.
Selv om du klarer å fylle første avgang inn i ditt hub og siste avgang ut, så har du en enormt problem: Hva gjør du da rest av dagen med denne stort kapasitæt? Og dette gjelder ikke bare for dine fly, også din beste kompis - flyplass-sjefen Mr.Runway har samme problem. Han ma bygge infrastruktur og sikkerhetskontroll som kan handtere 20 longhauls samtidlig, mens star ledig resten av dagen.
Det er selvsagt sterkt tilspisset og jeg tilgir det ble intensjon fra min side. Flere bølger gir deg mulighet å ha mindre forkjell utover dagen, bedre tilpasset kapasitæt, ingen overkapasitæt under non-peak og ikke minst: Lønnsomt drift. Mange flyselskaper har valgt altfor store modeller og sliter med enormt antall seter, som er overkapasitæt.
Siden du er veldig interessert i disse spørsmål, så kan jeg anbefale deg en kjempeflott bok: Networks in Aviation fra Phillip Goedeking. Han er omtalt som ett av de beste network-gurus på jorden og boken er skrivet i et god stil. Du finner det på Amazon.
Check och jag köper alla argument om Berlin. Men kan så någon förklara varför SAS skiljer sig markant i sin planläggning av sina LH trafik. Alla de bolag jag sett på koncentrerar sin LH trafik till vågor. Jag antar för att kunna koncentrera och maximera sin feed och öka beläggningen på LH trafiken. SAS sprider trafiken över hela dagen, något som blir omöjligt att supportera.
Tenk deg en enkelt scenario. Bare for ordens skyld.
Du har en hub ved en fancy flyplass ***. Derfra opererer du - la oss si - 20 longhauls. De alle starter samme tid. (Vi bare ser på ett retning).
Jeg lever i BER og du vi sette opp feed fra BER til ditt hub. Du tenker stort og kjøper en A321NEO high-density, fordi det er jo mange mennesker i Berlin og du trenger feed. 240 seter mulig feed og din kalkulator sier ca 12 seter feed per langrute. Du har mange venner som meg og vi alle lever i forskjellige steder, så du er super-optimistisk og kjøper 30 av disse high-density A321NEO.
Selv om du klarer å fylle første avgang inn i ditt hub og siste avgang ut, så har du en enormt problem: Hva gjør du da rest av dagen med denne stort kapasitæt? Og dette gjelder ikke bare for dine fly, også din beste kompis - flyplass-sjefen Mr.Runway har samme problem. Han ma bygge infrastruktur og sikkerhetskontroll som kan handtere 20 longhauls samtidlig, mens star ledig resten av dagen.
Det er selvsagt sterkt tilspisset og jeg tilgir det ble intensjon fra min side. Flere bølger gir deg mulighet å ha mindre forkjell utover dagen, bedre tilpasset kapasitæt, ingen overkapasitæt under non-peak og ikke minst: Lønnsomt drift. Mange flyselskaper har valgt altfor store modeller og sliter med enormt antall seter, som er overkapasitæt.
Siden du er veldig interessert i disse spørsmål, så kan jeg anbefale deg en kjempeflott bok: Networks in Aviation fra Phillip Goedeking. Han er omtalt som ett av de beste network-gurus på jorden og boken er skrivet i et god stil. Du finner det på Amazon.