Staten selger seg ned i SAS

Jeg syns det er trist og ser ikke noe positivt som kommer ut av dette for Norge. Vi får ca 600 millioner kroner inn på konto som er lommerusk i forhold til hva vi har invistert i selskapet. Dette er mer politisk ideologi enn noe annet. :-(

Jeg syns det er trist og ser ikke noe positivt som kommer ut av dette for Norge. Vi får ca 600 millioner kroner inn på konto som er lommerusk i forhold til hva vi har invistert i selskapet. Dette er mer politisk ideologi enn noe annet. :-(
Det er ganske bred enighet på Stortinget om å selge seg ned i SAS.

Personlig synes jeg dette er helt greit. Jeg ser ingen grunn til at en stat som Norge skal eie en liten minoritet av et flyselskap.

Det er ganske bred enighet på Stortinget om å selge seg ned i SAS.

Personlig synes jeg dette er helt greit. Jeg ser ingen grunn til at en stat som Norge skal eie en liten minoritet av et flyselskap.

Men å eie andeler i utenlandske flyselskap, togselskaper mm, det skal vi?

Jeg synes dette er litt trist og merkelig. Når det gjelder SAS og andre store Norske industri selskaper, er det om å gjøre å selge seg ned og aller helst kvitte seg med alt eierskap.
Er vi alergisk mot å eie Norske/Skandinaviske selskaper?
En rask sjekk viser at ved utløp av 2017 har Norge følgende verdier i form av aksjer:

Air France/KLM - NOK 709 168 520
Asiana - NOK 48 703 321
Air Canada - NOK 267 388 999
American Airlines - NOK 664 729 190
Delta - NOK 1 223 810 509
Lufthansa NOK 2 963 044 844
Japan Airlines NOK 1 090 963 715
Singapore Airlines NOK 698 237 119
Thai airways NOK 42 977 065
EVA air NOK 131 831 250
Aeroflot NOK 426 363 574

Kilde: www.nbim.no/no/fondet/beholdningene/beholdninger-per-31.12.2017/
Nå blander du to forskjellige ting.

Det du lister opp der er hva statens pensjonsfond utland har investert i. Det er ikke usannsynlig at de etterhvert kommer til å kjøpe SAS-aksjer.

SAS har vel uansett ingen interesse i aa legge ned profitable ruter i/fra Norge, og statens innflytelse har vel vaert begrenset de siste aarene (annet enn aa spytte penger i kassen). Det blir riktig spennende aa se hva som skjer fremover.

Er dette muligens endel av spillet i forhandlingene med Russland om overflyvningsrettigheter over Sibir? Staten kan jo naa vise til at Norge ikke lenger har statlige eierinteresser i SAS og kan argumentere for at SAS da ikke skal vaere det utpekte selskap fra norsk side.

Er det egentlig noe stort spørsmål? Eller er det egentlig ganske trivielt?

Vi nordmenn ønsker jo stort sett at norske selskaper lykkes isteden for at utenlandske selskaper kommer inn og utkonkurrerer norske gjør vi ikke? Sier ikke at dette vil bli/er tilfellet her, men det er en prinsippsak. Personlig er jeg ikke noe fan av at norske selskaper blit kjøpt opp av store internasjonale giganter, og den listen vokser nærmest hver uke.

Vi nordmenn ønsker jo stort sett at norske selskaper lykkes isteden for at utenlandske selskaper kommer inn og utkonkurrerer norske gjør vi ikke? Sier ikke at dette vil bli/er tilfellet her, men det er en prinsippsak. Personlig er jeg ikke noe fan av at norske selskaper blit kjøpt opp av store internasjonale giganter, og den listen vokser nærmest hver uke.

Slik som Ojefondet gjør der ute mener du, tror vi må tilpasse oss internasjonalieringen...

Jeg synes dette er litt trist og merkelig. Når det gjelder SAS og andre store Norske industri selskaper, er det om å gjøre å selge seg ned og aller helst kvitte seg med alt eierskap.
Er vi alergisk mot å eie Norske/Skandinaviske selskaper?
En rask sjekk viser at ved utløp av 2017 har Norge følgende verdier i form av aksjer:

Air France/KLM - NOK 709 168 520
Asiana - NOK 48 703 321
Air Canada - NOK 267 388 999
American Airlines - NOK 664 729 190
Delta - NOK 1 223 810 509
Lufthansa NOK 2 963 044 844
Japan Airlines NOK 1 090 963 715
Singapore Airlines NOK 698 237 119
Thai airways NOK 42 977 065
EVA air NOK 131 831 250
Aeroflot NOK 426 363 574

Kilde: www.nbim.no/no/fondet/beholdningene/beholdninger-per-31.12.2017/

Du glemte å nevne at NBIM også eier SAS aksjer for NOK 259 203 536 ;)

Oljefondet som eier er noe helt annet enn Staten Norge

Attachments

• sas ab.jpg
    sas ab.jpg
    56.7 KB · Views: 713

Her tror jeg nesten du må snakke for deg selv. De fleste kjøper da mer enn gjerne tjenester og produkter fra utenlandske selskaper uten tanke på eierskap og sånn bør det også være etter mitt syn. Som konsumenter er vi individer, ikke nasjonalister. Det er jo også den frie handelen og utnyttelsen av komparative fordeler etc som fører til størst velstandsøkning.

Når man kjøper opp noe, betaler man markedspris. Norske selskaper kjøper jo opp utenlandske i like stor, om ikke større, grad.

Du glemte å nevne at NBIM også eier SAS aksjer for NOK 259 203 536 ;)

Oljefondet som eier er noe helt annet enn Staten Norge

Beklager, men søkte også etter SAS, uten å finne det :)

At det er noe forskjell mellom Staten og Petroliumsfondet er for så vidt riktig.
Men det jeg mener er at til syvende og sist er det den norske stat som eier investeringen i petroliumsfondet.
Hadde staten bare kontrollert deler av petroliumsfondet, da hadde jeg sett en større forskjell.

Blir spennende å se hva dette betyr for SAS sin trafikk til og fra Norge - ja innenriks også for den saks skyld.

Blir spennende å se hva dette betyr for SAS sin trafikk til og fra Norge - ja innenriks også for den saks skyld.

Hvorfor skulle det bety noe? Det er mange år siden statseierskapet har hatt noen innflytelse på driften.

Jeg synes regjeringens nedsalg er helt riktig. Som påpekt av flere, SAS har rene kommersielle interesser i 2018 og har hatt det en god stund. Å sammenligne statens eierskap i flyselskap med statens eierskap i jernbanedrift/jernbaneinfrastruktur, for eksempel, er helt feil, ettersom det er svært få toglinjer i Norge det er mulig å få lønnsom drift av. I tillegg er det helt andre begrensninger i infrastrukturen. Det blir som å sammenligne epler og pærer.

At Statens Pensjonsfond - Utland har investert i SAS, på lik linje med en rekke andre flyselskaper, for å maksimere økonomisk avkastning av fondet, stiller jeg meg positiv til.

Her tror jeg nesten du må snakke for deg selv. De fleste kjøper da mer enn gjerne tjenester og produkter fra utenlandske selskaper uten tanke på eierskap og sånn bør det også være etter mitt syn. Som konsumenter er vi individer, ikke nasjonalister. Det er jo også den frie handelen og utnyttelsen av komparative fordeler etc som fører til størst velstandsøkning.

Vel, norske selskaper og deres ansatte skatter i norge og bidrar til velferden vår.. . At mange gir beng i dette er nok riktig, men er ikke nødvendigvis klokt.

Back