Staten selger seg ned i SAS

Re: Staten selger i SAS

Mens bankene har realkompetanse på å drive flyselskap?

Nei, det vil vel variere. Intensjonen var ikke å sette opp "Banken" mot "Giske" :D "Banken har penga, å Giske har draget, sammen er disse gutta dynamitt" fritt etter Jokke siden vi nå kaver milevis ute i DigressionLake.

Utover det så er jeg vel enig i det som skrives.

Men her i "utkant" Norge har man ett særbehov for reiser med fly. Avstandene er for lange til at noe annet enn flyruter skal kunne være realistisk.
Så for næringslivet utenfor Oslo så er det rett å slett basis infrastruktur slik jeg ser det.

Last edited:

Men her i "utkant" Norge har man ett særbehov for reiser med fly. Avstandene er for lange til at noe annet enn flyruter skal kunne være realistisk.
Så for næringslivet utenfor Oslo så er det rett å slett basis infrastruktur slik jeg ser det.

Men fortsatt er det uvesentlig hvem som eier flyselskapet. Spesielt siden det neppe kan kalle infrastruktur. Stort sett er eiendelene eid, og verdien ligger i merknavn og bonusprogram
Som nevnt tidligere, så stiller jo staten med flyplass og flyveledere, også kommer flyselskapene da de ser de kan tjene penger på det. Og der de ikke klarer det så er ender man opp med en anbudsrute.

Mens bankene har realkompetanse på å drive flyselskap?

Hvis staten har virket hemmende på bolagets mulighet til å utvikle seg og generere inntekter så er det så klart rett å selge. Men det er vel noe forskning nå som tyder på at et veldig aktivt eierskap ikke øker verdiskapningen? Den kan gjøre det, men det kan også kjøre ting i grøfta. Burde så klart linket til forskningen men det har jeg ikke foran meg. Tror det er noe George Soros babbel, men kan huske feil.

Problemet med å ha en styrtrik passiv eier (staten(e)) er at dette blir en sovepute både for de ansatte og ledelsen og dette er (uten å rippe opp i historien)
hovedårsaken til at SAS endte i "nestenkonkurs" og nå befinner seg i den hengemyren de er idag med enorme fremtidige økonomiske forpliktelser som
ingen andre selskaper ønsker å ta i. Selv om driften i seg selv nå går i null/pluss - og RG & Co har gjort en kjempejobb - vil den økonomiske bagasjen til SAS
være med dem i lang, lang, tid fremover og prege resultatene deres.

W

Last edited:
Hvor mange % av aksjene sitter Norge og Sverige på nå som salget er gjennomført? Er det fortsatt Sverige som er største aksjonær, eller er det Danmark nå?

Enligt uppgifter jobbar svenska (och norska?) staten på att göra sig av med resten av innehavet i SAS...

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/regeringen-forsoker-salja-sas-6861290

Føler et snev av ekko når jeg leser slike saker:
https://www.aftenposten.no/norge/Svenskene-vil-selge-SAS-229744b.html

(Fra 2010). Et kjapt søk på google viser at denne type snakkis nesten dukker opp årlig, så er vel lite trolig at noe skjer med det aaaaaller første?

Men hvem er det som gidder å ta over SAS? Er jo bare mye gjeld, gamle fly og dyre forpliktelser.

Av de Europeiske selskapene så er det vel LH group som er mest aktuell, men de har vel sagt nei mange ganger.

AFKL kunne vel og vært aktuell, men de har vel egne dyre forpliktelser de må få restrukturert før de kan begynne med oppkjøp.
Men kunne sett for meg en modell der de hadde beholdt intra scandinavia og noe europa trafikk, lagt ned all LH fra Scandinavia og feedet det meste gjennom AMS og PAR.

IAG ser jeg på som mest uaktuell, men det er nok mest pga av de har en liten posisjon i Norden fra før.

Føler et snev av ekko når jeg leser slike saker:

https://www.aftenposten.no/norge/Svenskene-vil-selge-SAS-229744b.html

(Fra 2010). Et kjapt søk på google viser at denne type snakkis nesten dukker opp årlig, så er vel lite trolig at noe skjer med det aaaaaller første?

Tja, nå redusere både Norge og Sverige eierandelene sine betydelig for ikke så lenge siden. Og tipper de kommer til å fortsette å gjøre dette gradvis, og deres SAS aksjer nødvendigvis ikke blir solgt på en gang

Men hvem er det som gidder å ta over SAS? Er jo bare mye gjeld, gamle fly og dyre forpliktelser.

Av de Europeiske selskapene så er det vel LH group som er mest aktuell, men de har vel sagt nei mange ganger.

AFKL kunne vel og vært aktuell, men de har vel egne dyre forpliktelser de må få restrukturert før de kan begynne med oppkjøp.

Hvis statene fortsetter selge ut litt og litt, så trenger de ikke bekymre seg over finne en ny kjøper

Men kunne sett for meg en modell der de hadde beholdt intra scandinavia og noe europa trafikk, lagt ned all LH fra Scandinavia og feedet det meste gjennom AMS og PAR.

Det hadde kanskje funket på 90-tallet, men i dag ville det vært en gavepakke til både Norwegian og ymse andre Midt-Østen og Asiatiske selskaper.

Ser man f.eks på selskapene LH har tatt over, LX, OS og SN, har jo de hatt en vekst i longhaul eller LH kom inn, for ikke snakke om de selv jo har startet egne longhaulselskaper og er dermed mindre hub-avhengige på sin egen longhaul selv

Affärsvärlden som nyheten kommer ifrån skriver att det rör sig om ett konsortium av privatpersoner som vill ta över och då talar vi om hela svenska statens innehav. Dock hänger hela affären på finansieringen som inte verkar vara på plats. Vi får se om det bara är rykten men med tanke på hur öppen regeringen är för att göra sig av med SAS så låter det inte osannolikt i mina öron att en omfattade affär är på gång.

IAG ser jeg på som mest uaktuell, men det er nok mest pga av de har en liten posisjon i Norden fra før.

Eller tvertimot. De ville kjøpt seg inn i et nytt marked. Ikke at jeg tror på det.

Men oppkjøp er jo ofte enten for å konsolidere(LH) eller for å ekspanderer(IAG).

Og vips så blir det Stockholm Airlines System litt frem i tid:D

Men nå har vel danskene heller snakket om å kjøpe seg opp for å beskytte egne interesser i stedet for å selge.

Jeg undrer hvor SAS er om 3-5 år.

Back