Starbucks til Københavns lufthavn......

Re: Starbucks til Københavns lufthavn......

I Oslo er det vel plass til både Starbucks og de norske "små". Vi elsker kaffe, og av alle kaffebarene jeg har vært på, så har det alltid vært bra med folk.
Har prøvd Starbucks i Berlin og syntes de har helt greie varer..

De holder på med ombygging av kaffebaren vår på Skøyen og på tirsdag kommer denne opp:

n_cs220_1_xl1.jpg

Systemet har vært uttestet siden rundt jul med en slik med godt resultat:
n_c290_a_1_xl1.jpg

Selv fortrekker jeg de kraftigste variantene som Ristretto, Arpeggio og Roma i liten espressokopp med halv vannmengde.

Originally posted by LN-BRK

Nespresso er ikke pods. Nespresso er kapsler med kaffe, hermetisk lukket.

Pods, kapsler - er det så nøye da...?:wink For ordens skyld - det var varianten med kapsler jeg egentlig mente. Det fungerer faktisk brukbart i den grad jeg har prøvd dette. Det universitetet i Frankrike jeg hadde et lengre opphold ved hadde en espressomaskin med kapsler. Det var slett ikke dårlig, og det blir mye mindre gris enn med en vanlig espressomaskin. SAS Hotell Norge har satt opp maskiner på en del av rommene som likner på det nederste bildet som KGL har lagt ved. Veldig kjekt å ha en sånn sak istedetfor pulverkaffe og vannkoker.

Ja, stor forskjell på pods og kapsler! Pods er jo bare sånne puter med kaffe hvor smaken forsivnner før man får satt den i maskinen :)

Originally posted by ENGM RAMP

Forøvrig en fornøyelig debatt dette, som sikkert ergrer MANGE OT-hatere her inne :)

Starbucks/kaffe er et tema som dukker opp med jevne mellomrom. Dette har tradisjon tilbake fra 'tidenes morgen' - dvs. AoN forumet.

...antall svar og "hit" på denne posten bør si noe til de som ikke liker OT - interessen er helt klart tilstede for litt mer enn fly. Kaffe på fly har jo også vært en gjenganger og Starbucks serveres jo ombord hos United - så da er vi med ett ikke helt OT alikevel - alle blir fornøyd!!!!

Originally posted by dc-8-63
Kona er meget meget godt, det var nettopp Kona Peaberry(kaffens Single Malt) jeg fikk flysendt i gaar. Kona er en komplisert kaffe, som krever mye av deg som skal tilbrede den, jeg vil absolutt anbefale "French Press" fremfor trakter, og hvis kaffen er brennt paa The Big Island, saa kan du trygt brygge den meget sterk(den er brennt hardere enn Norsk Kaffe, og er ikke acidic (bitter))

Det ser ikke som som om den er brent på The Big Island, det eneste stedsnavnet som står på den gull-metallic fargede posen er Honolulu (nå husker jeg selvsagt ikke navnet på den heller). Ellers så pleier jeg å lage kaffen relativt sterk og derfor kjøper jeg heller ikke standard norsk kaffe. Zoegas Skåne-Rost kan forøvrig anbefales blant de lettere tilgjengelige (les: Meny) kaffene på markedet her. ;)

Håper de klarer å bedre ryktet sitt fra USA, der det i baristamiljøet begynner å bli frynsete. Fra å være en genuin kaffekjede med godt håndtverk har det blitt en serieproduksjon med penegene på bunnlinjen som eneste mål kan jeg ihvertfall lese på flere av de amerikanske fora. eks www.home-barista.com. Har selv ikke smakt amerikansk Starbucks så kan ikke uttale meg selv, men det kan jo endel av dere.

Og for de litt mer enn medium interresserte så kan jo også nespresso diskuteres uten å hete opp stemningen for mye......
Det gir en jamn grei kvalitet, men høydare er jeg nok uenig i. Og dette har jeg smakt, ofte og mye :-) Men selvfølgelig utrolig lettvint og greit resultat hver gang.

Noen som har prøvd den nye kaffebaren til Coca Cola "Far Coast" i Bogstadveien? Fikk bra kritikk i Aftenposten sin test for en stund tilbake...

Originally posted by norshuttle

Håper de klarer å bedre ryktet sitt fra USA, der det i baristamiljøet begynner å bli frynsete. Fra å være en genuin kaffekjede med godt håndtverk har det blitt en serieproduksjon med penegene på bunnlinjen som eneste mål kan jeg ihvertfall lese på flere av de amerikanske fora. eks www.home-barista.com. Har selv ikke smakt amerikansk Starbucks så kan ikke uttale meg selv, men det kan jo endel av dere.

Og for de litt mer enn medium interresserte så kan jo også nespresso diskuteres uten å hete opp stemningen for mye......
Det gir en jamn grei kvalitet, men høydare er jeg nok uenig i. Og dette har jeg smakt, ofte og mye :-) Men selvfølgelig utrolig lettvint og greit resultat hver gang.

Ja nettopp dette diskuteres internt i Starbucks for tiden ogsaa....sjefen selv har sagt at det var et feiltrinn aa skifte ute de tradisjonelle Espresso maskinene med automatiske maskiner, at nettopp haandverket forsvant.....og mye tyder paa at de manuelle maskinene for en ny inntreden hos Starbucks. Paa mange maater blir det som Nespresso lettvint og greit resultat...Nespresso klarte foroevrig ikke aa faa noen saerlig markedsandel i Seattle, de kjoerte en mega kampanje blant annet paa fergen vaar, med gratis Nespresso hver morgen i nesten i maaned...men kvaliteten blir ikke god nok

Originally posted by EB

Noen som har prøvd den nye kaffebaren til Coca Cola "Far Coast" i Bogstadveien? Fikk bra kritikk i Aftenposten sin test for en stund tilbake...

Prøvde den i går, den var slettes ikke værst, men de tilbyr seks forskjellige typer, jeg har forløbig bare smakt en. (Belegante)

Nespresso fikk slakt i "TV2 Hjelper deg" (eller TV Hjælpe meg som vi overvåkere kaller det..) for et par år tilbake. I ettertid viste det seg at den barrista som testet maskinene var deleier i importfirmaet som stod for importen av de to testvinnerne! (Dette ble opplyst i et senere program, men det ble påstått at dette ikke hadde konsekvenser for resultatet... haha..) Senere tester, jeg tror det var i Forbrukerrapporten, har gitt Nespresso gode skussmål. Og jeg ønsker meg en Nespresso Cube til bursdag, for øvrig...

Blir spennende å se hva Coca Cola gjør videre med far Coast konseptet som til nå kun finnes i Singapore og i Bogstadveien i Oslo...

Artig diskusjon denne tråden her. Smak og behag kan som sagt ikke alltid diskuteres.
For min del er alt dette brune sølet man får rundt de ulike kaffebarene rene avføringsmiddelet.
Skal det være noe brunt får det bli en god malt whisky heller.
Det er godt for folkehelsen.

Du er hvad du drikker

Dertil kommer et hastigt voksende forbrug af søde varme drikke, der ligesom kolde drikke serveres i stadig større glas og dermed bidrager til den fedmeepidemi, der har medført en række følgesygdomme.

Og udviklingen over-there har det jo med at krydse Atlanten og ramme Europa med nogle måneder eller års forsinkelse. Nylig fik vi fx anledning til at glæde os til en extra large mocha med flødeskum fra den kommende Starbucks-butik i lufthavnen.

http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=878712

:( Mat og drikke skal være til glede, ikke bekymring... ^_^ Cortado er det nærmeste jeg kommer melk i kaffeen, og sukker synes jeg ødelegger smaken. Men spiser gjerne et fett stykke ostekake til... For øvrig er jeg av den oppfatning at jobbkaffe skal være litt vond.

Jobbkaffe er nesten alltid vond...heldigvis fikk vi byttet til en skikkelig kaffebar for et år siden. Tok ikke mange ukene før et flertall krevde at helmelken måtte byttes ut til lettmelk - kaffe med helmelk legger seg der du minst trenger det!!!!

Back