Starbucks til Københavns lufthavn......

Re: Starbucks til Københavns lufthavn......

Originally posted by LN-KOG

Starbucks-kaffe er vann med litt kaffesmak. Basta! (for å glede dc-8-63 og hans kone).

Alvorlig talt: Espresso er den eneste kaffen som er drikkende og Starbucks sin smaker vann med noe tilsatt, men jeg vet ikke hva. Ja, jeg har vært på Starbucks - bare ikke i Seattle :cool: :drunk:

Hmmm vel jeg er ingen stor Starbucks kunde, stort sett bruker vi Starbucks kun naar vi kjoerer mellom Seattle og Portland.....og som espresso drikker (ingen melk i kaffen etter klokken 10 paa morgenen) er jeg ikke 100% enig med deg....Kaffen som Starbucks bruker i Espresso drikkene vil jeg karakterisere som noe under middelmodig, men det er langt fra vann....det er en rimelig sterk kaffe som er brennt lengre og dermed er lang mindre "bitter" enn hva Nordmenn er vant til....Det er ogsaa Starbucks og det er Starbucks...dvs. paa flyplassene i USA er det IKKE Starbucks, men Sodexo Mariott som driver, de har monopol og Starbucks faar ikke lov til aa drifte.....og det kan en smake.....

Synes at de har en veldig god kakao på Starbucks. Har vært der i London, Aberdeen og Barcelona og var like heldig hver gang. Spiste frokost og drakk fersk appelsinjuice i Barcelona og det var veldig godt.

Originally posted by mikro

Synes at de har en veldig god kakao på Starbucks. Har vært der i London, Aberdeen og Barcelona og var like heldig hver gang. Spiste frokost og drakk fersk appelsinjuice i Barcelona og det var veldig godt.

Ingen kan gjøre noen feil med Oboy og melk da ;)

Starbucks ville inn i Norge for flere år siden. Sammen med Finnene er vi verdensmestere i å drikke kaffe. Grunnen til at de feiget ut den gang var at det i Norge er mange og godt etablerte kjeder som i de fleste byer hadde tatt de beste lokalene.
Siden oppkjøp av andre kjeder ikke var aktuelt, droppet Starbucks Norge den gang.

Jeg tror ikke de etablerer seg med stort omfang uten at det skjer oppkjøp i Norge.
men velkommen til København skal de være!

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by LN-KOG

Starbucks-kaffe er vann med litt kaffesmak. Basta! (for å glede dc-8-63 og hans kone).

Alvorlig talt: Espresso er den eneste kaffen som er drikkende og Starbucks sin smaker vann med noe tilsatt, men jeg vet ikke hva. Ja, jeg har vært på Starbucks - bare ikke i Seattle :cool: :drunk:

Hmmm vel jeg er ingen stor Starbucks kunde, stort sett bruker vi Starbucks kun naar vi kjoerer mellom Seattle og Portland.....og som espresso drikker (ingen melk i kaffen etter klokken 10 paa morgenen) er jeg ikke 100% enig med deg....Kaffen som Starbucks bruker i Espresso drikkene vil jeg karakterisere som noe under middelmodig, men det er langt fra vann....det er en rimelig sterk kaffe som er brennt lengre og dermed er lang mindre "bitter" enn hva Nordmenn er vant til....Det er ogsaa Starbucks og det er Starbucks...dvs. paa flyplassene i USA er det IKKE Starbucks, men Sodexo Mariott som driver, de har monopol og Starbucks faar ikke lov til aa drifte.....og det kan en smake.....

Det var Basta! som var poenget siden det var italiensk, og jeg har bare drukket Starbucks i Europa og langs østkysten av USA. Jeg foretrekker små kaffebarer a la den dc-8-63 og jeg drakk kaffe på i sin tid - og vår egen fra egen espressomaskin. Kjeder er kjedelig
:p

Originally posted by LN-KGL

Kan absolutt ikke forstå denne hypen av Starbucks. Hvorfor skal kaffen fra et land som ikke kan lage skikkelig kaffe være noe (den vanlige kaffen der er jo bare varmt skyllevann)? Det er vel ikke uten grunn at Starbucks ikke til nå har prøvd seg i det nordiske markedet.

Hvis det er noen som tenker "han vet ikke hva han snakker om", så smakte jeg skvipet første gang for 9,5 år siden her - å fysj, og fy :drunk:

Vel jeg hadde forventet meg noe mye bedre fra deg Kurt, og jeg vaager aa si at du ikke vet hva du snakker om....saavidt meg bekjennt liker du edle brune enkle draaper fra Skottland og Irland.....la meg skrive om Skotsk Whisky slik du skriver om Amerikansk Kaffe !!...basert paa Johnnie Walkers Red Label kunne jeg jo da paastaa at skottene ikke kan destilere skikkelig Whisky !! jeg har ogsaa smakt Johnnie Walkers Red Label....og fysj og fy!!! kan ikke skjoenne hvorfor de brakt dette til det Nordiske Markedet....

Jeg er like glad i Kaffe som du og ph-ndr er i de enkle brune draapene.....og sammen med en liten gjeng paa vaar lille oey moetes vi regelmessig for aa nyte edle kaffe draaper....ja noen afv disse brenner sine egne boenner.....og jeg har ikke noe problem med aa presse espresso fra Amerikanske Boenner som gaar langt utenpaa noe du hittil har smakt......husk Amerika er mangfoldig.....gjoer aldri den feil aa generalisere.....vi kan til og med brenne disse til din smak......(lokalt paa oeya...)

Originally posted by MartinL

Starbucks ville inn i Norge for flere år siden. Sammen med Finnene er vi verdensmestere i å drikke kaffe. Grunnen til at de feiget ut den gang var at det i Norge er mange og godt etablerte kjeder som i de fleste byer hadde tatt de beste lokalene.
Siden oppkjøp av andre kjeder ikke var aktuelt, droppet Starbucks Norge den gang.

Jeg tror ikke de etablerer seg med stort omfang uten at det skjer oppkjøp i Norge.
men velkommen til København skal de være!

det er helt korrekt, og jeg hjalp de som staar bak en av disse kjedene i Norge med kontakter nettopp i Seattle.....de reiste hit og studerte allt i fra Starbucks via Torre Fazione, Cafe Vivace......og tok med seg mye visdom..

Ja Norge er verdensmestre i aa drikke "Coffee for Dummies" hvilket er en meget liten del av Starbucks sitt markedsegment

Ja Norge er verdensmestre i aa drikke "Coffee for Dummies" hvilket er en meget liten del av Starbucks sitt markedsegment

Jeg tror nok at du har mye rett i dette, men i de større byene er det åpenbart et relativt stort marked for spesialkaffe. Kaffebrenneriet i Oslo har vel en god del kafeer, men holder vel ikke helt mål i forhold til f.eks. Stockfleths, Java osv., og for ikke å glemme en av verdens beste kaffebarer som holder til i Tromsø (Kaffebønna)....! Jeg vil faktisk våge å påstå at f.eks. Kaffebønna i Tromsø holder bortimot samme kvalitet som f.eks. Espresso Vivace og Zoka Coffee. Jeg har iallefall litt vanskelig for å skille mellom disse....

For meg er Kaffebrenneriet langt bedre enn Starbucks, de bruker en helt OK Espresso kaffe, og for Latte (som de av en eller annen grunn kaller (kallte) Cafe au Lait) gjoer den Norske Melken at det smaker svaert bra. Stockfleths var svaert bra og er enig de er absolutt paa hoeyde med Vivace og Blackbird Bakery paa Bainbrigde:lol:

Starbucks kommer, til Norge ogsaa, og de kommer til aa gjoere det bra.....selv tror jeg at de kommer til aa skape sitt eget marked, og ikke ta mye fra de etablerte....det har stort sett vaert hva som har skjedd....Starbucks har faktisk gjort det bra i Italia!!!

Deler ikke ditt syn på Kaffebrenneriet DC-8-63. Jeg styrer langt unna den kjeden, kaffen deres smaker alt for brent (les: svidd). Stockfleth's er i en klasse for seg i Oslo, men desverre gjelder det også prisen. Starbucks liker jeg godt. Det er langt i fra dne beste kaffen man får, men man får tak i den på hvert gatehjørne i USA, og ikke minst, dette tror jeg er mye av hemmeligheten: smaken er konsekvent god, og da safer man ved å gå på Starbucks fremfor å prøve noe ukjent. Hverken Kaffesvieriet eller Stockfleths er i nærheten av å ha like jevnt god kaffe. (Det eneste konsekvente hos førstnevnte er desverre den brente smaken)

Av andre steder med brukbar og rimelig kaffe i Oslo kan jeg nevne både McDonald's (de med egne kaffedisker, f.eks. Storgata) og Bocata.

naa er jeg jo ikke innom Kaffebrenneriet til daglig, sist var i November paa Majorstuen (et par ganger) og det var helt greit....naa skal det ogsaa sies at jeg er vant med Italiensk maate aa brenne kaffe paa, som klart er brennt hardere enn hva den Norsk kaffe tradisjonellt er brennt....uten det smaker brennt....

Vel jeg hadde forventet meg noe mye bedre fra deg Kurt, og jeg vaager aa si at du ikke vet hva du snakker om....saavidt meg bekjennt liker du edle brune enkle draaper fra Skottland og Irland.....la meg skrive om Skotsk Whisky slik du skriver om Amerikansk Kaffe !!...basert paa Johnnie Walkers Red Label kunne jeg jo da paastaa at skottene ikke kan destilere skikkelig Whisky !! jeg har ogsaa smakt Johnnie Walkers Red Label....og fysj og fy!!! kan ikke skjoenne hvorfor de brakt dette til det Nordiske Markedet....

Jeg er like glad i Kaffe som du og ph-ndr er i de enkle brune draapene.....og sammen med en liten gjeng paa vaar lille oey moetes vi regelmessig for aa nyte edle kaffe draaper....ja noen afv disse brenner sine egne boenner.....og jeg har ikke noe problem med aa presse espresso fra Amerikanske Boenner som gaar langt utenpaa noe du hittil har smakt......husk Amerika er mangfoldig.....gjoer aldri den feil aa generalisere.....vi kan til og med brenne disse til din smak......(lokalt paa oeya...)

Nå begikk du virkelig en generalfeil dc-8-63, les alltid før du svarer. Hele mitt innlegg omhandler bare om Starbucks, ikke ditt og datt annet. Min generelle kjennskap til kaffen i USA begrenser seg områdene Tristate, upstate New York, way out Long Island, sør for Chicago/IL, New Orleans/LA, Savannah/GA, Charlotte/NC, Lovell/AR og Hiltonhead Island/SC, og i alle disse områdene kan kaffen i kantiner, diners, pauserom, finere restauranter, sjabi restauranter og spesielle kaffebarer best sammenlignes med varmt vaskevann med brunfarge. I en delikatessebutikk i Fort Lee fant jeg heldigvis en pose Jacobs Krönung fra Tyskland og sannelig fikk jeg ikke tak i en filterkanne også. Med disse klenodier under armen bar det tilbake til hovedkontoret. Skal si det ble avsetning på bedre kaffe på pauserommet, og omkvedet for de som fikk smake var: Hvorfor kan ikke Starbucks lage slik god kaffe?

Resten av dette ukesoppholdet ble det gratis kaker og donuts på meg, og jeg stod for kaffetilberedingen. det gikk så langt at på fredagen ettermiddag troppet også adm.dir. opp - han hadde kjent den gode kaffelukten helt ned til etasjen under. Dette var forøvrig første gang adm.dir. hadde vært på det pauserommet!

Så til whisky, som for kaffe så finnes gode og dårlige whiskyer. Jeg utelukker alle av typen irsk, japansk, amerkansk, canadisk (to av disse kan ikke skrive det riktig engang), og jeg utelukker også alle av typen blended. Da har vi begrenset det en del. Så får vi begrense det mer, single malt whiskyen skal IKKE være lagret i bourbon casks (da faller en slik enkel storselgende single malts som Glenfiddish ut). Slik kan man fortsette nesten i det uendelige, men hvis det er noen som har lyst til å bli hektet på denne viten - så kan jeg anbefale at dere begynner her http://www.maltmadness.com

Nå begikk du virkelig en generalfeil dc-8-63, les alltid før du svarer. Hele mitt innlegg omhandler bare om Starbucks, ikke ditt og datt annet. Min generelle kjennskap til kaffen i USA begrenser seg områdene Tristate, upstate New York, way out Long Island, sør for Chicago/IL, New Orleans/LA, Savannah/GA, Charlotte/NC, Lovell/AR og Hiltonhead Island/SC, og i alle disse områdene kan kaffen i kantiner, diners, pauserom, finere restauranter, sjabi restauranter og spesielle kaffebarer best sammenlignes med varmt vaskevann med brunfarge. I en delikatessebutikk i Fort Lee fant jeg heldigvis en pose Jacobs Krönung fra Tyskland og sannelig fikk jeg ikke tak i en filterkanne også. Med disse klenodier under armen bar det tilbake til hovedkontoret. Skal si det ble avsetning på bedre kaffe på pauserommet, og omkvedet for de som fikk smake var: Hvorfor kan ikke Starbucks lage slik god kaffe?

Resten av dette ukesoppholdet ble det gratis kaker og donuts på meg, og jeg stod for kaffetilberedingen. det gikk så langt at på fredagen ettermiddag troppet også adm.dir. opp - han hadde kjent den gode kaffelukten helt ned til etasjen under. Dette var forøvrig første gang adm.dir. hadde vært på det pauserommet!

Så til whisky, som for kaffe så finnes gode og dårlige whiskyer. Jeg utelukker alle av typen irsk, japansk, amerkansk, canadisk (to av disse kan ikke skrive det riktig engang), og jeg utelukker også alle av typen blended. Da har vi begrenset det en del. Så får vi begrense det mer, single malt whiskyen skal IKKE være lagret i bourbon casks (da faller en slik enkel storselgende single malts som Glenfiddish ut). Slik kan man fortsette nesten i det uendelige, men hvis det er noen som har lyst til å bli hektet på denne viten - så kan jeg anbefale at dere begynner her http://www.maltmadness.com

Sir! I beg to differ!!...jeg leste "Hvorfor skal kaffen fra et LAND som ikke kan lage skikkelig kaffe vaere noe" (Land min uthevning)...saavidt meg bekjennt er ikke Starbucks et land, ennaa!!! .... og det var jeg besvarte...og jeg staar ved at jeg kan gi deg en kaffeopplevelse du aldri har opplevd maken til fra dette landet !! ....i natt lokal tid ankommer det fersk ladning, brennt i dag, lagret i spesial pakke....en kaffeopplevelse paa hoeyde med en meget meget god single malt....

Ali kaffe kurerer gruff ..... :colgate:

Siden denne traaden stort sett er om Starbucks, saa skal det ogsaa nevnes at mangfoldet er stort og hvis man gaar inn og bare bestiller kaffe uten aa spesiere, faar man normalt den 'letteste'. Normalt har de to typer, en lys og en moerk, til enhver tid. Pluss decaf, men den regner jeg ikke med ... :baeh

Min generelle kjennskap til kaffen i USA begrenser seg områdene Tristate, upstate New York, way out Long Island, sør for Chicago/IL, New Orleans/LA, Savannah/GA, Charlotte/NC, Lovell/AR og Hiltonhead Island/SC, og i alle disse områdene kan kaffen i kantiner, diners, pauserom, finere restauranter, sjabi restauranter og spesielle kaffebarer best sammenlignes med varmt vaskevann med brunfarge. I en delikatessebutikk i Fort Lee fant jeg heldigvis en pose Jacobs Krönung fra Tyskland og sannelig fikk jeg ikke tak i en filterkanne også. Med disse klenodier under armen bar det tilbake til hovedkontoret. Skal si det ble avsetning på bedre kaffe på pauserommet, og omkvedet for de som fikk smake var: Hvorfor kan ikke Starbucks lage slik god kaffe?

Det du fikk er ikke kaffe, det oppmalte brune fargestifter - crayons.....men naar det er sagt saa kan Starbucks brygge meget god kaffe, men de brenner kaffen etter italienske prinsipper...den brennes hardere, som Andreas sier har Starbucks minst 2 traktekaffer pr.dag jeg er ingen stor tilhenger av "Coffee for Dummies" men jeg testet paa veien hjem....og naar jeg ba om den sterkeste av de, fikk jeg en meget god kopp kaffe....men igjen klart med itaienske smaks retninger...og ikke Norsk Bitter...selv vil ha oelet bittert...men kaffen den skal ikke vaere bitter, slik at en brygge den meget meget sterk.....(jeg liker ogsaa Barolo (ikke bitter), Grappa(ikke bitter)

Nå ble jeg faktisk ganske så kaffetørst...:lol: Synd vi bare har Frieles Frokostkaffe her på huset...:angry:

Men jeg greide å få lagt vantene på en pose med "100% Kona Coffee", importert via bekjente i HNL - jeg gleder meg til å åpne og prøve (og ja, jeg har ordentlig kaffetrakter ;)), men ettersom jeg aldri har prøvd den før lurer jeg litt på om noen i avdeling langt vestover her inne vet om det er noe å glede seg til?

Absolutt en gla`nyhet... Ingen slår starbucks på "opplevelse" og snakk om å få lojale kunder. Hvilken annen organisasjon har hatt samme ekspansjon??? I tillegg betaler vi "starbucksnerder" mye for å kjøpe effekter med logoen...

Originally posted by Trety

Men jeg greide å få lagt vantene på en pose med "100% Kona Coffee", importert via bekjente i HNL - jeg gleder meg til å åpne og prøve (og ja, jeg har ordentlig kaffetrakter ;)), men ettersom jeg aldri har prøvd den før lurer jeg litt på om noen i avdeling langt vestover her inne vet om det er noe å glede seg til?

Kona er godt. Veldig godt. Det eneste stedet jeg vet om her i Atlanta jeg kan faa tak i det er paa Trader Joe's og der er den dobbel pris av annen kaffe.

Paa vestkysten er den litt lettere tilgjengelig ...

Originally posted by Trety

Nå ble jeg faktisk ganske så kaffetørst...:lol: Synd vi bare har Frieles Frokostkaffe her på huset...:angry:

Kona er meget meget godt, det var nettopp Kona Peaberry(kaffens Single Malt) jeg fikk flysendt i gaar. Kona er en komplisert kaffe, som krever mye av deg som skal tilbrede den, jeg vil absolutt anbefale "French Press" fremfor trakter, og hvis kaffen er brennt paa The Big Island, saa kan du trygt brygge den meget sterk(den er brennt hardere enn Norsk Kaffe, og er ikke acidic (bitter))

Her paa huset gaar det til daglig i Cafe de oro Ometepe, shade grown fra en oey paa Nicuraguas stoerste innsjoe...denne kaffe brennes lokalt her paa Baingrigde - av Pegasus et av vaare lokale kaffebrennerier. Jeg kjoeper min samme dag som den er brennt, og lagrer den slik at boennene forblir "fete" av Kaffe oljene...jeg bruker ca 15-20 minutter paa aa tilbrede min morgen latte, faktisk paa en enkel Italienks Stove Top Espresso maker....

Paa jobb gaar det i Caffe Vita, nytes som espresso selvfoelgelig porselenskopp (Illy kopp faktisk)

Paa kvelden presses det en liten brun en, en dobbel espresso fra min La Pavoni....og da velsker det mellom Peaberry fra forskjellige regioner, i oeyeblikket Kona Peaberry fra et lite Caffe Coop i Captein Cook.

Vi er ogsaa en gjeng her ute paa Bainbrigde som blander vaar kaffe interesse og foto interesse, F5 Stop cafe...og ett av medlemmene har eget kaffebrenneri....

Siden Debatten egentlig handlet om Starbucks, kan vi jo legge til at Bainbrigde nektet Starbucks aa aapne eget utsalg, de maatte lure seg inn med aa aapne inne i Safeway og det er ikke ekte Starbucks, det drives av Safeway....og vi har 4-5 langt bedre kaffesteder, men jeg skjoenner ennaa ikke hvordan Knoll og Tott klarer aa paastaa at det smaker vann av Starbucks....

Synes ikke Starbucks har god kaffe, men på Starbucks i Bangkok smakte jeg noe som var utrolig digg, nemlig gingerbread latte. Har ikke sett det på noen annen Starbucks jeg har vært på. Med krem på toppen var det en drøm.
Nesten verdt å reise til Bangkok bare for å oppleve det igjen.

Back