Slankebrusmannen, vær snill og sett deg inn i saken før du kommenterer. Det ser ut som om det er god grunn for at du ikke er SAS-Sjef. Det er helt vanlig at arbeidere som ikke er medlem av fagforeningen har samme lønn som kollegaer som er medlem av fagforeningen, gitt at de har den samme stillingen/ansiniteten.
Til info er det ikke slik alle steder at den beste avtalen blir gjeldende for alle, dette er faktisk avhengig av at fagforeningene blir enige om å kjøre felles lønnsforhandlinger.
Noen bør minne CAU om hva den første S-en i SAS står for.![]()
Det CAU forhindrer ved deres snak om ekslusivitet, er at SAS No flyver eksempelvis OSL-CPH-OSL, eller at et norsk crew flyver OSL-CPH-LHR-CPH-OSL hvis det passer SAS bedre. Med andre ord CAUs esklusivitet begrænser SAS handlemuligheder.
Til dere alle, jeg har tydeligvis formulert meg litt dårlig. Poenget er at om det finnes to fagforeninger; A og B, og fagforening A har greid å få noen med på at alle som jobber et sted skal ha de godene som de fremforhandler, har det ingen mening å være medlem av fagforening B. Nei, det er ikke tvang (direkte), men hva skulle nå poenget med ikke å være medlem i fagforening A være i et sånt scenario?
Til info er det ikke slik alle steder at den beste avtalen blir gjeldende for alle, dette er faktisk avhengig av at fagforeningene blir enige om å kjøre felles lønnsforhandlinger.
Forøvrig er det nok ingen fare for at jeg noengang blir sjef i SAS, men det betyr ikke at jeg ikke har rett i at den danske virksomheten koster mer enn den genererer av penger - og det på alle mulige måter..
Forøvrig er jeg ikke veldig imponert over at man ikke er villig til å redusere mer enn 7% i lønnen.
tjaa 7% ned er vel bedre en 50% ned som vil være resultatet hvis han skulle på dagpenge?J
Javel? En kabinansatt som har jobbet i et par år, med familie, bør være villig til å gå ned mer enn 7% i lønn?
CAU's hjememside said:. Vælger SAS at bryde med denne forudsætning og sætte udenlandsk kabinepersonale til at flyve ind og ud af Danmark, bortfalder aftalen og lønnen hæves igen med de 7 %.
Nordmænd og svenskere er vel også "udenlandsk kabinepersonale"?
Nordmænd og svenskere er vel også "udenlandsk kabinepersonale"?
tjaa 7% ned er vel bedre en 50% ned som vil være resultatet hvis han skulle på dagpenge?
,em det er tilsyneladende de få linier folk stemmer ud fra.Nu er aftalen nok lidt mere detaljeret end den ene linie.... Så lad os få facts på bordet får vi "går efter" CAU....
Er det noen som kommer på andre bransjer der det forventes at de ansatte stadig går ned i lønn (for det har skjedd mange ganger i luftfarten de siste årene) for at produktene skal selges billigere?
Bensinprisene? Presses Shell, StatoilHydro, Esso-ansatte på lønn for å gi kundene billigere bensin?
Statsansatte? Presses de ned i lønn for å gi billigere skatt eller flere veier?
Bankansatte? Presses de ned i lønn for å gi mer konkurransedyktig rente?
Andre?
Er det noen som kommer på andre bransjer der det forventes at de ansatte stadig går ned i lønn (for det har skjedd mange ganger i luftfarten de siste årene) for at produktene skal selges billigere?
Bensinprisene? Presses Shell, StatoilHydro, Esso-ansatte på lønn for å gi kundene billigere bensin?
Statsansatte? Presses de ned i lønn for å gi billigere skatt eller flere veier?
Bankansatte? Presses de ned i lønn for å gi mer konkurransedyktig rente?
Andre?
Det er vigtigt at understrege, at CAU, via aftalen selvfølgelig accepterer, at vore norske og svenske kolleger flyver ind og ud af Danmark i det omfang den allerede gældende aftale, specifikt berettiger dem til det ("3-2-2 Afviklingsaftalen"), samt giver mulighed for at vore svenske og norske kolleger flyver mellem Norge – Sverige og Danmark; endeligt at aftalen giver mulighed for at japansk og kinesisk baseret kabinepersonale kan flyve efter de regler og begrænsninger der allerede eksisterer. D.v.s. ingen ændring i forhold til praksis i dag.
CAU’s bestyrelse forventer allerede i dag, fredag den 7. august 2009, at indgå ovenstående aftale med SAS
Stemmernes udfald:
Ja : 80,8 %
Nej: 12,9 %
Ved ikke: 6,3 %
Statsansatte: her er det eneste eksempelet på garantert jobb livet ut.
Bankansatte: Om du har fulgt med igjennom de siste 15 årene så har det vært flere runder oppsigleser i de sotre bankene etterhvert som arbeids-intensive oppgaver er gjort om til nettbanker og filialer får mer automater.
Shell-ansatte: 58 Shell-stasjoner har gått konkurs så langt i år.
IT-verdenen: her sies det opp løpende og rullende med folk etter hvert som bedriften presenterer resultater. Det er ikke uvanlig å lese i avisen at når EDB ASA presenterer svake tall så følger det med en bisetning om "vi ser på å sparke 10% av de ansatte".
Min verden: jeg varierer markedspris etter hva merkedet tåler, og jeg har varierende mengde arbeide etter konjunkturene i markedet.
Så da er ballen tilbake til deg: skal jeg som passasjer sponse at ditt selskap skal behandle deg som en statsansatt?
-A
SAS's ledelse skal naturligvis sørge for at få det bedste økonomiske resultat for SAS - og hvis det er at lade svenske/norske flyve ud af CPH skal de naturligvis have mulighed for det.
Når det gjelder oppsigelser, var ikke det spørsmålet, og ja, jeg vet hvordan en avis ser ut. De samme avisene skriver at mange mister jobben i luftfarten, og de jobbene er selvfølgelig ikke vernet. Spørsmålet var lønnsnedgang for å få billigere produkter (som f eks bensin).
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.