Sriwijaya Air SJ182 krasjet 09JAN21

Strengt tatt ikke noen grunn til å miste kontrollen. Ikke minst i den høyden og med den hastigheten, men det er et utypisk scenario enn hva man typisk trener på i simulator.

Selv om det alene ikke burde få et fly til å styrte, så er det vel en faktor som sammen med andre hendelser, kan ha forvirret pilotene? Slik at det ble mange nok "hull i sveitserosten"?
 
Strengt tatt ikke noen grunn til å miste kontrollen. Ikke minst i den høyden og med den hastigheten, men det er et utypisk scenario enn hva man typisk trener på i simulator.

For å spille litt på gamle fordommer, så har vel aldri slikt vært noen hindring for å crashe fly i Indonesia ..
 
Selv om det alene ikke burde få et fly til å styrte, så er det vel en faktor som sammen med andre hendelser, kan ha forvirret pilotene? Slik at det ble mange nok "hull i sveitserosten"?

Jo, og hvor mye de har fløyet i det siste, treningsstand osv. vil være faktorer som har innvirkning, men foreløpig har de ikke kommet med noe annet teknisk. Jeg håper virkelig de finner minnet til CVR og får ut data der. Tror det kan være ganske oppklarende.
I utgangspunktet skal et hvilket som helst crew takle asymmetrisk thrust uten å miste kontrollen.
 
Da var rapporten ute og den klassisk komboen dårlig vedlikehold og manglende trening var to viktige faktorer

https://www.yahoo.com/now/report-failure-fix-throttle-led-114407887.html

Indonesian aviation investigators concluded Thursday that a nearly decade-long failure to properly repair a malfunctioning automatic throttle, pilots' overreliance on the plane's automation system, and inadequate training contributed to the crash of a Boeing 737-500 last year that killed 62 people.
 
Tragisk at en liten fille ting som auto throttle skulle bli dødsdom for 59 mennesker: Det enkleste i verden er å slå av systemet og bruke throttlene manuelt.
Jeg jobbet for et selskap som hadde auto throttle på alle flyene frakoblet for å spare på vedlikehold. Ingen som savnet dem heller. (Vi var ikke Cat 3, da er automatikken påkrevet)
 
Back
Top