Sriwijaya Air SJ182 krasjet 09JAN21

Re: Ubekreftet: Sriwijaya Air SJ182 krasjet (9.1)

Moralens voktere. Blir dere støtt av at man er interessert i å finne ut hva som kan ha skjedd?
Ikke snakk om moral, jeg driter i hva du gjør men kall det ikke noe annet enn gjetting og spekulasjon. Mange her med titusenvis av timer og 737 tid, og du ser ikke at de forteller andre hva som skjedde. Den gjennomsnittlige NTSB investigation er vel noe som 10 måneder.
Men ikke la meg stoppe deg, gjett i vei.

Re: Ubekreftet: Sriwijaya Air SJ182 krasjet (9.1)

Moralens voktere. Blir dere støtt av at man er interessert i å finne ut hva som kan ha skjedd?
Kunne ikke sagt det bedre selv. Fatter ikke av at folk lar seg provosere over at man på ett flyforum der man diskuterer fly-relaterte saker (mer eller mindre) deler sine tanker rundt en flyulykke.

Jeg tenker at vår jobb er å spekulere, diskutere, synse og mene, så får heller de som har det som jobb å etterforske slike ulykker forholde seg til 100 prosent fakta.

Tror jeg skal holde meg unna Indonesisk flyvning.

De fleste av disse selskapene vil aldri få fly i EU sitt luftrom pga sikkerhetes aspekter. Til og med Garuda var nektet å fly i Europa inntil for noen år siden pga et frynset sikkerhets regime.

The Flightchannel har allerede laget en versjon av hva som kan ha skjedd. Inneholder også gode opplysninger om Safety record hos Indonesiske flyselskap.

https://youtu.be/cKS_Qc0UZhk

En liten observasjon er at ulykkesmaskinen hadde WingLets noe som var en gjenstand for diskusjonene naar et soester maskinene forulykket i Denver (CO 1404) Desember 20 2008 - WingLets ble vel aldri utbredt paa 737-500 (og ble noen 737-600 utstyrt med WingLets ?)
Det var vel snakk om kombinasjonen av kort kropp - «lange» vinger og hvordan WingLets endret aerodynamikken - julen det noedvendigvis var aarsak til CO 1404.

(og ble noen 737-600 utstyrt med WingLets ?)

Westjet skulle stille en testmaskin til disposisjon for APB, men trakk seg. Trolig fordi de var eneste interessent og at kostnadene dermed ble for høye. Dermed ble det heller ingen sertifisering.

En liten observasjon er at ulykkesmaskinen hadde WingLets noe som var en gjenstand for diskusjonene naar et soester maskinene forulykket i Denver (CO 1404) Desember 20 2008 - WingLets ble vel aldri utbredt paa 737-500 (og ble noen 737-600 utstyrt med WingLets ?)
Det var vel snakk om kombinasjonen av kort kropp - «lange» vinger og hvordan WingLets endret aerodynamikken - julen det noedvendigvis var aarsak til CO 1404.

Tanker du på økt wingload?

According to Tempo magazine, sources close to the investigation committee revealed that the aircraft involved in the accident had a recurring autothrottle problem for at least a month. NTSC, however, stated that they did not have the maintenance data yet.[81] According to a person familiar with the investigation, "the autothrottle was producing more thrust in one of the two jet engines" during the flight. If pilots did not set the power manually, "an aircraft could turn to the side or even make an abrupt descent".[82] On 22 January it was revealed that a malfunction of the autothrottle system had been reported several days before the flight; the aircraft can fly without the system, however, as the pilot can set the throttles manually.[83][84]

On 15 January, NTSC announced that the data from the FDR have been successfully downloaded. A total of 330 parameters were being examined and analysed by investigators.[85] A Reuters report said that the data extracted, such as flight path, speed and engine condition, were "in good condition".[86][87]
https://en.wikipedia.org/wiki/Sriwijaya_Air_Flight_182

“Or even make an abrupt descent “. Det har ingenting og gjøre med autothrottle.

Jeg stusset også på den formuleringen. Men sitatet står tross alt som «According to a person familiar with the investigation» hva nå det betyr. Som alltid: Vi får vente å se hva FDR- og CVR-utskriftene forteller før man kan konkludere. Men at autothrottle, eller mangel på sådan, skal sende flyet i sjøen høres jo unektelig veldig rart ut.

Nå har jeg bare lest overskrifter da artiklene er bak betalingsmur, men ser det er snakk om mulig thrust-level asymmetri, som mistenkes som en av mulige årsaker bak ulykken

Findings

After the aircraft climbed past 8,150 feet, the thrust lever position of the left engine started reducing, while the thrust lever position of the right engine remained.

...

The FDR data recorded that when the aircraft’s altitude was about 10,600 feet the aircraft began turning to the left. The thrust lever position of the left engine continued decreasing while the thrust lever position of the right engine remained.

Strengt tatt ikke noen grunn til å miste kontrollen. Ikke minst i den høyden og med den hastigheten, men det er et utypisk scenario enn hva man typisk trener på i simulator.

Back