Spanairkrash Madrid?

Vi som jobber i SGS/SAS føler at VG har satt seg som oppgave å "knuse" SAS. Er det noe negativt om selskapet slåes det stort opp, er det noe negativt om andre selskap, vies det en liten notis, som gjerne vinkles negativt mot SAS, og et stort bilde av et SAS fly.

Skjønner hva du mener, men hva skal man si om Romerikets Blad? At de vil knuse hele OSL?
 
Og siden vi snakker om journalistikk, i dag var nrk under lavmål. I dagsnytt og på sine sider forteller de om Sleipnerfeltet i Norskehavet, der de refererer til en pressemelding fra StatoilHydro. Hvis de hadde lest overskrift og ingress i pressemeldingen hadde de fått med seg at Sleipner ligger i Nordsjøen. Imponerende? Think not...

Revolverjournalistikk også fra den kanten.....ikke bra!
 
Revolverjournalistikk også fra den kanten.....ikke bra!

Det får være nok å diskutere dekningen av Spanair-ulykken i denne tråden, og selv der virker det som om de fleste synspunktene om medias dekning av saken er behørig dekket.
 
Reverserings-teorin är intressant. Jag kan bekräfta att en MD-82 uppträder ungefär som i Madrid med reverser buckets deployed på höger motor direkt efter takeoff.
 
FlyHigh - jeg er enig, det er ingen vits å diskutere norske medier - men, denne var SÅ grov at jeg mente den burde opp og frem. Det er ganske graverende at en journalist faker cockpit voice recording før den faktisk er analysert av rette myndigheter. Det er mye følelser ute og går, og det er direkte umenneskelig overfor de involverte i ulukken å komme med den slags spekulativ juks.

Så langt virker det ikke som det er noen åpenbar årsak, selv om med baklgrunn av HansJ's ekspertise kan virke som thrust reversers kan være en mulig årsak.
 
Hvilken feil kan forårsake thrust reversers i luften?

Jeg ser at det også spekuleres i feil flaps setting. Gir ikke MD-80 warning om feil avgangskonfigurasjon slik som på 737?
 
Hvilken feil kan forårsake thrust reversers i luften?

Jeg ser at det også spekuleres i feil flaps setting. Gir ikke MD-80 warning om feil avgangskonfigurasjon slik som på 737?

Om man inte har tagit ut flaps så kommer omedelbart en varningsröst som säger "FLAPS-SLATS". Detsamma gäller för till exempel "AUTOSPOILER", "AUTOBRAKE" och "STABILIZER". Rösten tystnar inte förrän man korrigerat problemet. Däremot varnar inte rösten om man till exempel använt satt dial-a-flap-systemet och valt flaps 5 i stället för den fasta flaps 11, som är den normala take-off-positionen på MD-80. Men även med MTOW så borde flygplanet ha kommit upp i luften med fel klaffsättning, så känslig är inte MD-80 och banan var väldigt lång. Det förutsätter ju dock att det inte var split flaps.

Det är mycket mekanik mellan reverser handles och buckets på en MD-80, en massa taljor, trissor och stag som ska samarbeta. Man tränar ett scenario som heter "reverser buckets deployed", så det kan tydligen hända.
 
Last edited:
Heisann!

Her er et ganske objektivt innlegg fra ATW hvor de er i dag med etterforskningen;


Spanair MD-82's engines recovered, to be studied for thrust problems

Thursday August 28, 2008

Spanish authorities have recovered the engines of the Spanair MD-82 that crashed on takeoff last week and will disassemble them "screw by screw" to try to determine whether a thrust problem contributed to the accident, the head of the crash investigation said yesterday.

Francisco Soto, secretary of the Commission for Investigating Civil Aviation Accidents and Incidents, briefed media for the first time on the inquiry, revealing that officials have determined that the aircraft hit the Madrid Barajas runway "tail first" after a brief ascent and then bounced at least twice more as it travelled about 1,200 m. from the initial point of impact (ATWOnline, Aug. 26). He declined to speculate on possible causes and would not comment on Spanish press reports that one of the Pratt & Whitney JT8D-219's thrust reversers was deployed.

Soto acknowledged that a number of the 18 survivors testified that the aircraft appeared to be moving slowly down the runway prior to takeoff. He said a careful autopsy of the engines should yield answers. "We need to assess whether [the engines] had any bearing on the lack of power suggested by the survivors," he said.

He said the recovered but damaged flight data and cockpit voice recorders were sent to the UK for examination, citing British authorities' expertise on working "with damaged black boxes." He added, "We are now trying to improve the conditions of the pilots' recordings." A preliminary report on the investigation will be produced within a month, he said.

by Aaron Karp

Dag
 
FRA WSJ

The pilots of a Spanair SA jetliner that crashed in Madrid last month failed to extend the aircraft's flaps before trying to take off, according to people familiar with the investigation, and a suspected electrical malfunction kept them from getting a cockpit warning about the danger.

Preliminary data obtained from a pair of so-called black boxes recovered from the wreckage of the McDonnell Douglas MD-82, which killed 154 people, indicate that both engines were working properly and there was no fire before impact, these people said.

http://online.wsj.com/article/SB122046838632395931.html
 
På sidelinjen; ved hvor mange ulykker tidligere har feil flap-setting vært medvirkende årsak til havari?
 
Back
Top