Spanairkrash Madrid?

Men hvis vi forutsetter, som en teori, at flaps ikke var satt riktig, hvorfor skar flyet ut til den ene siden? Kan det i såfall ha vært fordi vingen stallet?

Last edited:
Utstallet vinge og flikk til en side har det skjedd ulykker med på mindre fly også (GA/mikro/seil).

En fullastet MD og flap og slats (er de koblet?) har vel ganske mye høyere stallhastighet enn ved normal konfigurasjon vil jeg tippe.

Men hvis vi forutsetter, som en teori, at flaps ikke var satt riktig, hvorfor skar flyet ut til den ene siden? Kan det i såfall ha vært fordi vingen stallet?

I utgangspunktet så kan det virke slik. MD-80 har stick pusher og stick shaker. Stick pusher virker bare dersom slats er ute, noe som kanskje ikke var tilfelle her. Hvis man først får det flyet i stall (deep stall), er det umulig å få ut av stallen siden det er en T-tail.
De klarte kanskje å få flyet opp fra bakken og delvis ut av ground effect, og så var det slutt. Tragiske greier, det blir interessant å se den endelige rapporten.

Blir veldig interessant å se konklusjonen på rapporten. Tragisk hvis det var feil på takeoff warning i tillegg til at korrekte prosedyrer før avgang ikke ble fulgt. "Små" feil får store og tragiske følger.

En fullastet MD og flap og slats (er de koblet?) har vel ganske mye høyere stallhastighet enn ved normal konfigurasjon vil jeg tippe.

Flap/slat er på samme håndtak, men slat kan også kjøres automatisk
av stall warning computeren - men da kun fra mid til full hvis angrepsvinkelen blir for stor.
Håndtaket er slik at du får slat til mid sealed position før du får noe flap ut.
Slat'en går over i full extend ved 14* flap setting.
Derfor har du blant annet ikke DAF (dial-a-flap) mellom 13 og 15 grader flap.

jeg selv tror denne kan være en fake....den har ikke Svart Hale...men det kjenner man igjen på halen, å dere ser at den ikke er svart!

Tror den er falsk....Men det er min mening! Syndat det har skjedd uansett...
Måtte bare få det sagt.

Nja mulig men er fortsatt skeptisk...dessverre..se nøye selv...den har ikke svart hale som Star Alliance flya har...

Mener at jeg klarer å se noe av det som har blitt beskrevet i forskjellige artikler.

Helt i begynnelsen så ser man flyet med en aoa på ca 30-40*, så detter den i bakken og driver fremover mot kanten den forsvinner over. Ser ut til at den stall'er og at den er/har vært i luften. Halen er mørk, men om den er svart får ekspertene ta seg av, men ser heller ikke noe antydning til "STAR ALLIANCE" på kroppen.

Det som noen vitner har sagt om motorbrann, kan være at de så støvskyen etter flyet. Selvsagt kan det være at det har vært noe annet før flyet kom inn i bildet til dette kameraet.

EDIT: Kan det være at halen slår nedi bakken i første frame av videoen?

Last edited:
Ser nesten ut som halen er nedi, ja. Uansett ganske høy angrepsvinkel, men det er vanskelig å se skikkelig. Neste bilde er det nedi med nesa så støvskyen står.

Attachments

• Spanair.jpg
    Spanair.jpg
    1.8 KB · Views: 344
Kvaliteten er så dårlig at det er vanskelig å skille farger på flyet. Tviler ikke på at det er svart hale og star alliance. Fælt å se....
Er det noen krav til at rullebaner skal være tv-overvåket. Hadde vert en fordel med bedre kvalitet på opptakene.

Back