Denne er litt bedre:
http://news.sky.com/skynews/Home/Wo...d_Plane_Crash_Caused_By_Faulty_Flaps_-_Report
http://news.sky.com/skynews/Home/Wo...d_Plane_Crash_Caused_By_Faulty_Flaps_-_Report
Forstår fortsatt ikke så mye, overskriften sier jo "Faulty Flaps Caused Madrid Crash", og det står i ingress at "had faulty wing flaps", som jeg tolker som at det ikke er feil setting, men at det er mekanisk feil. Men resten av artikkelen nevner jo nesten ikke flaps, men bare warining system... Vi får vente og se om det kommer noen bedre kilder, eller en engelsk rapport.
Jeg ser heller ikke helt sammenhengen her .. skal man tro denne rapporten, er Spanair-manualene ufullstendige, og årsaken til dette vet vi ennå ikke.
Alaska-ulykken ble forårsaket av at en etablert vedlikeholdsprosedyre ikke ble fulgt. Fra NTSB-rapporten:
Contributing to the accident were Alaska Airlines’ extended lubrication interval and the Federal Aviation Administration’s (FAA) approval of that extension, which increased the likelihood that a missed or inadequate lubrication would result in excessive wear of the acme nut threads, and Alaska Airlines’ extended end play check interval and the FAA’s approval of that extension, which allowed the excessive wear of the acme nut threads to progress to failure without the opportunity for detection. Also contributing to the accident was the absence on the McDonnell Douglas MD-80 of a fail-safe mechanism to prevent the catastrophic effects of total acme nut thread loss.
Og akkurat ACME gjenger har man erfaring fra både inne oljeindustrien og luftfartsindustrien at dersom disse ikke får rette lubricants(smøremiddel) så risikerer man kaldsveising/skjæring av gjengene. Med andre ord alt står bom fast.
Et rent åpent spørsmål her, hva er årsaken til at temperaturmåleren etter sigende henger mer eller mindre direkte sammen med flaps-warning?
Men om (unskyld min uvitenhet om detaljer i fly teknik) aktuator ikke fungerer og rele for TOW er defekt , så kan man jo trekke i spaker og tro at alt er ok fordi man ikke får warning ?
Et godt motto i så måte er "gris er gratis".
Smøring og ettersyn er vel også hovedfundamentet i MSG-3
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10044466Datavirus kan ha bidratt til flyulykken i Madrid for to år siden som kostet 154 mennesker livet, skriver den spanske avisa El País.
Spanairs sentrale datamaskin som registrerer problemer på flyene, fungerte ikke skikkelig på ulykkesdagen fordi den var rammet av flere skadelige dataprogrammer, viser en intern rapport som El País har fått tak i.
Hadde computeren vært i orden, hadde kanskje varslingssystemet sagt fra - eller?
Dersom dette er tilfelle, at det var en ekstern datafeil/virussak her, samtidig som morkonsernet skylder på datafeil ifbm. ADer som ikke ble utført (ref. diskusjonen i en nabotråd) så lukter det alvorlig systemsvikt.