Spanairkrash Madrid?

Her var det få poster om selve ulykken.
Den er kanskje ikke så interessant å diskutere?
For øvrig leste jeg i VG i dag at MD80 serien er blant tryggeste flytypene statistisk, så alt er jo ikke negativt.

http://presse.no/Spesial/Skjulte_artikler/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=243;
i VÆR VARSOM-PLAKATEN står det;
4.1. Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon.

4.6. Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nærmeste pårørende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse.

4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.

Ord og bilder er mektige våpen, misbruk dem ikke!

jeg syns at når det kommer store saker, blir medierdekning dårligere. man trenger ikke "finne årsaken" til en ulyker i løpet av en par timer på en nettredaksjon. Pressen skal også ta hensyn til det pårørende og ikke spekulere om årsaker.

Ifølge den spanske avisa El Pais skal spanske luftfartsmyndigheter ha video opptak av avgangen, og ingen ting tyder på brann eller eksplosjon i motoren.

Det skal vel godt gjøres om man kan se eksploson i en motor hvis man filmer fra langt hold? Det behøver vel nødvendig vis ikke være en eksplosjon av den type man ser i amerikanske action filmer.

Du vet jo ikke fra hvor langt hold de filmet fra, gjør du det? Hvis en nasjons luftfartsmyndigheter har sett en video (sikkert et titalls eller hundretalls ganger) og ikke ser noen tegn til brann/eksplosjon, og de velger å gå ut med informasjonen, da tror jeg heller på det enn et vitne som påstår noe annet.

Tror nok vi i nær framtid vil se at troverdige nyhetsformidlere vil erobre større markeder etterhvert, når folk skjønner de blir "lurt" av journalister som kunn er ute etter å være først ute med en sak, spiller ingen rolle om det er sant eller ikke.

Velkommen til virkeligheten! Mediebildet er i stadig endring - og enkelte tror visst at nettaviser det samme som papiraviser. Det er det ikke, og der har DCHalvorsen et godt poeng. Nettavisene gir oss mer eller mindre nettbasert "underholdning", for det er sex, vold og dramatikk som selger der i gården. Det er ikke uten grunn at VG nett er den nettavisa som topper klikkstatistikkene. De "gir folk det folk vil ha" i beste/verste Se & Hør-stil - og folk kjøper det.

Så kan man la seg opprøre og frese over nettmedienes umoral, uten kanskje å tenke over at man velter seg i den samme gørra selv (du klikker deg inn og leser det, ikke sant? Selv om "alle er enige om at VG er noe dritt ...").

For 70 år siden kunne man lese i en norsk lokalavis om "den sinnsyke gårdsgutten NN slaktet bondekona med øks" (de skrev fullt navn og adresse), og bilder av blodflekkete vegger i et kjøkken. Dette er bare ett eksempel fra lokalavisene fra den tida. De kunne fleske til da også ...

Ellers kunne det vært interessant å få vite hvilke nyhetsformidlere som tackle55 mener er troverdige?

Vel, VG forsoeker aa faa Kjos til aa gaa paa limpinnen, men han svarer meget bra og korrekt her.

VG journalisten boer derimot GREMMES:angry:

Gremmes er vel og bra. Men, her vil jeg faktisk gå så langt som å foreslå grilling istedenfor.

Gremmes er vel og bra. Men, her vil jeg faktisk gå så langt som å foreslå grilling istedenfor.

personlig har jeg faktisk sluttet å lese VG etter dekningen av denne ulykken. Man kan kanskje si jeg er litt inhabil, men jeg får faktisk helt vondt langt inni sjela når jeg leser om den økonomiske synsingen VG valgte å skrive om mens flammene enda brant godt på Barajas. Hvordan Kjos uttalte seg vet jeg ingeting om, men jeg synes det er litt rart at han skal uttale seg om denne saken i media i det hele tatt som en slags ekspert-kommentor. Dette er et i første grad et anliggende for pårørende og den hverdagen de skal møte framover, kolleger som skal fortsette sitt daglige virke og et selskap som har fått (enda) en stor ripe i lakken.

Velkommen til virkeligheten! Mediebildet er i stadig endring - og enkelte tror visst at nettaviser det samme som papiraviser. Det er det ikke, og der har DCHalvorsen et godt poeng. Nettavisene gir oss mer eller mindre nettbasert "underholdning", for det er sex, vold og dramatikk som selger der i gården. Det er ikke uten grunn at VG nett er den nettavisa som topper klikkstatistikkene. De "gir folk det folk vil ha" i beste/verste Se & Hør-stil - og folk kjøper det.

Så kan man la seg opprøre og frese over nettmedienes umoral, uten kanskje å tenke over at man velter seg i den samme gørra selv (du klikker deg inn og leser det, ikke sant? Selv om "alle er enige om at VG er noe dritt ...").

For 70 år siden kunne man lese i en norsk lokalavis om "den sinnsyke gårdsgutten NN slaktet bondekona med øks" (de skrev fullt navn og adresse), og bilder av blodflekkete vegger i et kjøkken. Dette er bare ett eksempel fra lokalavisene fra den tida. De kunne fleske til da også ...

Ellers kunne det vært interessant å få vite hvilke nyhetsformidlere som tackle55 mener er troverdige?

Enklest å si at VG og Dagbladet ikker er troverdige, Aftenposten, Adressa og de fleste andre har større grad av troverdighet i mine øyne. VG og DB = Se og hør i dagsformat

Enklest å si at VG og Dagbladet ikker er troverdige, Aftenposten, Adressa og de fleste andre har større grad av troverdighet i mine øyne. VG og DB = Se og hør i dagsformat

Det er nok korrekt. Jeg har ikke kjøpt eller VG og Dagbladet på 20 år.

At antall døde er oppe i 154 kan nok dessverre tyde på at flere vil avlide. 9 av de overlevende hadde svært omfattende brannskader.

BMI var en 734, men der var det vel noen ledninger som var feilkoblet så de fikk fire warning på feil motor, var det ikke? Så de shuttet ned den friske istedet for den friske motoren ..

BMI var en 734, men der var det vel noen ledninger som var feilkoblet så de fikk fire warning på feil motor, var det ikke? Så de shuttet ned den friske istedet for den friske motoren ..

Hmmm friske eller friske...kanskje det var noe galt med den friske ?

Og siden vi snakker om journalistikk, i dag var nrk under lavmål. I dagsnytt og på sine sider forteller de om Sleipnerfeltet i Norskehavet, der de refererer til en pressemelding fra StatoilHydro. Hvis de hadde lest overskrift og ingress i pressemeldingen hadde de fått med seg at Sleipner ligger i Nordsjøen. Imponerende? Think not...

Back