Spanairkrash Madrid?

Flygplanstypen MD 82 är drygt 20 år och många bolag är på väg att fasa ut den. Sedan 1980 har modellen totalhavererat 23 gånger varav 14 olyckor har haft dödlig utgång.
Källa Aftonbladet.se

..og de "knivskarpe" journalister kan ikke regne ud af en af verdens mest benyttede flytyper også er involveret i et antal ulykker gennem årene.

Nu er de danske medier også begyndt med flytypen - og drager nævner bl.a. Linate-ulykken - der jo som alle ved intet har med flytypen at gøre.

Desværre er de fleste medier blevet så sensationshungrende, at de har svært ved at forholde sig til facts og gang på gang fordrejer sandheden eller i bedste fald nævner ting ude af kontekst for at gøre "dramaet" endnu større.

Ærgerligt at journalister ikke har mere pli end at udnytte en så tragisk situation til at skabe dramatiske overskrifter og sælge aviser.

Må dog rose TV2 News, som jeg har fuldt den sidste times tid - deres dækning er faktisk rimelig god. De har også haft interview med piloternes formand i DK, Mogens Holdgaard, der fortalte om de procedurer piloterne gennemgår i sådanne tilfælde og forsikrede at flytypen er sikker.

Dødstallene som rapporteres ser nå ut til å stabilisere seg på 149. Jeg antar at dette fortsatt kan stige, dersom det finnes et antall hardt skadde.

Tallene er i minst 149 döde, hvorav 3 döde i sykehus eller pa vei. Noen av de passajerer i sykehuset er i meget alvorlig skadet og i kritisk tilstand og det star til a frykte at dödstallet vil öke enda mere.

Det er ogsa bekrefted at det ble hollandske og svenske statsboer i flyet fra spansk side.

Personlig tror jeg at det hjelper ingen a vite na - pa dagen av ulykke - hva er arsaken til dette. Na er det tid av tunge hjerter, stor smert og forlust av mange kjaere personer for mange mange folk. Ingen er hjulped med faktum at det eller det ble arsaken. Det bringer ingen person tilbake til livet.
Undersökelse vil vise hva arsaken ble. Med dette i hodet vil man ta konklusjoner og kanskje gjör forandringer. Mens tida for dette har ikke enna kommet.

Jeg bare kommer til å tenke på en ting her, hvis man ser på grafikken dc-8-63 postet in post #74, ser man at flyet har gått mot høyre. Så hvis man har hatt bortfall/brann i venstre motor, ville ikke da flyet "svinge" mot venstre.

Bare undrer meg over dette i forhold til de teorier som media har presentert.

Ombord på SK7200 er sikkert en masse folk fra SAS og bistandsetater.
Hørte noe om at Mats Janson & Co skulle nedover...

Last edited:
Dette er jo dypt tragisk.

Har Spanair noen andre Star-bemalte MD'er, eller er det denne maskinen som har fløyet for SAS i en periode (jeg husker å ha fløyet med en Spanair Star-maskin som ble operert av SK for en tid tilbake)? Det er jo selvsagt komplett irrelevant i denne sammenhengen, men mitt spørsmål er bare ut av generell interesse.

Ombord på SK7200 er sikkert en masse folk fra SAS og bistadsetater.
Hørte noe om at Mats Janson & Co skulle nedover...

Det er korrekt. Mats Jansson og John Dueholm er med SK7200 til MAD. De var ombord på et fly fra Kina, da ulykken skete og gik straks efter landing til pressemøde på Hilton i CPH, hvorefter de tog direkte til MAD.

Ser ud til at SAS har lært lidt af Q400 pressehåndteringen og sender Mats i front med det samme. Ifm. Q400 blev specielt Mats kritiseret for at vente for lang tid inden han viste sig i medierne. Det kan man ihvertfald ikke beskylde ham for i dette tilfælde.

Indtil videre synes jeg SAS håndterer denne tragiske situation på en sober og god måde - til trods for at det er et datterselskab, der er involveret i ulykken. De kunne sagtens have valgt at lade Spanair håndtere pressen, men som oftest så er SAS faktisk deres ansvar bevidst i pressen - også når historierne er negative og tragiske.

Der har igennem mange år været en meget åben pressekultur i SAS og også i dette tilfælde ser det ud til at de viderefører denne gode stil.

Har Spanair noen andre Star-bemalte MD'er, eller er det denne maskinen som har fløyet for SAS i en periode (jeg husker å ha fløyet med en Spanair Star-maskin som ble operert av SK for en tid tilbake)? Det er jo selvsagt komplett irrelevant i denne sammenhengen, men mitt spørsmål er bare ut av generell interesse.

Nei, det er noen av de andre. Denne har aldri fløyet for SAS, men for Korean tidligere. Fra Airfleets.net

18/11/1993 Korean Air HL7204
18/06/1998 Korean Air HL7548
23/07/1999 Spanair EC-HFP
20/08/08 Destroyed in a take-off accident at Madrid-Barajas airport (LEMD) at 12:30Z. Left engine failed and went in fire few secods after t/o. 146/173.

http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-md80-53148.htm

Ikke noe å si på SAS' mediehåndtering. SAS-talspersoner har også uttalt seg på CNN. De har en meget profesjonell, samkjørt og godt trent informasjonsavdeling. De må jo være forberedt på slike ulykker.

Når det gjelder nettavisene (og i særdeleshet Nettavisen og Dagbladet) er det bare å slutte å la seg plage... De fortjener ingen oppmerksomhet.

Elllers nevnte de på CNN at dette er den første, store flyulykken i Vesten (USA og Europa) på sju år - og det stemmer vel?

Nei, det er noen av de andre. Denne har aldri fløyet for SAS, men for Korean tidligere.

Den var nok på dry lease, eller hentet inn for en kortere periode til SK, for den hadde Spanair-logo på siden (akkurat som på bildet av ulykkesmaskinen) men fløy altså SK-rute med iallefall noe norsk crew. Jeg husker ikke om det var spansk registrering, men innbiller meg det. Jeg kan tenke meg at det er max 1.5 år siden.

Den var nok på dry lease, eller hentet inn for en kortere periode til SK, for den hadde Spanair-logo på siden (akkurat som på bildet av ulykkesmaskinen) men fløy altså SK-rute med iallefall noe norsk crew. Jeg husker ikke om det var spansk registrering, men innbiller meg det. Jeg kan tenke meg at det er max 1.5 år siden.

Tror jeg fløy med den samme og det mener jeg huske var en MD som kom tilbake til SAS etter å ha fløyet for Spanair

Back