Spanairkrash Madrid?

Huff dette var ikke bra!
Men godt vi har VG, Nettavisen osv til å minne oss om at det var et SAS-eid selskap som havarerte... Det er jo viktig å heller opplyse om hvem som er eiere og hvor mye selskapet har tapt år en å komme med lit mere saklige og interessante oplysninger som ant omkommene, hva og hvorfor! Men noen vil kanskje heller vite om sånt en de døde?

VG, Nettavisen osv. er i godt selskap i dag, baade BBC og New York Times omtaler Spanair som eid av SAS og siterer SAS.

Last edited:
Huff dette var ikke bra!
Men godt vi har VG, Nettavisen osv til å minne oss om at det var et SAS-eid selskap som havarerte... Det er jo viktig å heller opplyse om hvem som er eiere og hvor mye selskapet har tapt år en å komme med lit mere saklige og interessante oplysninger som ant omkommene, hva og hvorfor! Men noen vil kanskje heller vite om sånt en de døde?

Antall omkomne: Sprikende meldinger. Stort sett er overskriftene på nettavisene noe slikt som "inntil xxx døde" eller "xx bekreftet omkommet". Ser ikke ut til at du har lest nyhetene spesielt nøye, viss du ikke har sett dette.

Hva: Fly fra SAS-selskapet Spanair har styrtet.

Hvorfor: Brann i motoren. La oss være lykkelige over at nyhetene ser ut til å være saklige nok til ikke å spekulere vilt og hemningsløst.

At dette er ei stor ulykke som rammer passasjerer og ansatte i et selskap som også er store i Norge, er faktisk av interesse.

Jeg vet, men de er ikke så, kall det "ute" etter å hause opp om at det er SAS som er mest interesannt å høre om.

Sitat fra CNN: "Spanair, owned by Scandinavian airline SAS, is one of Spain's three major private carriers." En veldig bra og grei opplysning syns jeg.

Sitat av BBC: "He said Spanair, a subsidiary of Scandinavian carrier SAS, had a very good safety record." Igjen en enkel og grei opplysning.

Sitat fra New York Times: "The Scandinavian airline SAS, which fully owns Spanair, a troubled low-cost carrier..."
Dem hadde litt mere opplysninger om salg og og den finansielle situasjonen deres. Mer eller minder den beste artikkelen om denne tragiske hendelsen. Men man fikk ikke den samme "ta SAS" følelsen en i de Skandinaviske mediene.

Det er greit for mediene å skrive om noe de har konkrete tall på. Så uoversiktlig som situasjonen er blir alt annet spekulasjoner. Er vel ikke engang bekreftet at det var brann i motoren og en brann i motoren er i seg selv ikke noe som skal forårsake slikt. Vil man vite hva som har skjedd er det bare å smøre seg med tålmodighet.

1715 Sky News: Research shows the Aviation Herald reported the same aircraft had technical trouble four days ago: "A Spanair McDonnell Douglas MD-82, registration EC-HFS performing flight JK5113 from Lanzarote,CI to Madrid,SP (Spain), diverted to Las Palmas,CI (Spain) due to a generator failure about 30 minutes into the flight. Air Traffic Control understood, that an engine had failed and activated a full emergency response. The landing was normal, passengers disembarked normally. After repairs the flight resumed and arrived in Madrid with a delay of 4 hours."

Unnskyld meg, men jeg blir faktisk lettere opprørt av å se at enkelte her henger seg opp i hvordan nettavisene presenterer denne saken. Det har skjedd en stor og tragisk ulykke. Få kan bekrefte hva som har skjedd i starten, men svært mange mennesker registrerer at det har skjedd en ulykke. Det er det nettavisenes oppgave å melde, så får man justere tall etter hvert som bekreftelsene kommer. Og at Spanair er eid av SAS er da i høyeste grad relevant for norske medier å skrive. Det er den "lokale vinklingen" så å si.

Dette var trist. Barajas virker for meg som en stor og veldrevet flyplass (og relativt nylig utbygd ganske mye), men skjer det motorsvikt (hvis det var det det var) så hjelper jo ikke det. Jeg føler med alle som er rammet i denne ulykken!

CNN rapporterar ganska seriöst och sakligt om haveriet. Richard Quest kommenterar direkt och är som vanligt väl insatt, han har nämnt att det är en Star Alliance-målad maskin byggd 1993 och säger att det diskuteras ivrigt på forum runt om på webben. Detta stämmer om det är EC-HFP, men i ett inlägg ovan nämns EC-HFS. HFP levererades till Korean Air 1993 och har flugit för Spanair sedan 1999.

Ingen som kan kolla alfan vilken individ det är?

Hva: Fly fra SAS-selskapet Spanair har styrtet.

Men hvorfor på liv å død skrive et fly fra SAS-selskapet Spanair, og ikke "et Spanair fly, som er et selskap eid av SAS gruppen? Hørte nyheten på TV2 Nyhetskanalen og der sa de noe sånt som " et fly fra SAS-gruppens datterselskap Spanair har styrtet.." Da sperra øynenne mine opp og trodde med en gang i et lite sekund at et SAS fly hadde havarert. De trenger et noe krydder til å gjøre nyheten interesant nok til å gidde å se på...

Ok, nå begynner vi å nærme oss det punkt der dette med "SAS-eid" osv er ferdigdiskutert. Fra nå kan vi holde oss til sak, som er en meget tragisk ulykke - ikke en sak om eierforhold med mindre det har noenting med ulykken å gjøre.

Om noen ønsker å fortsette diskusjonen med hvordan media tar opp eierskapsforholdet, så går det fint å starte en egen tråd om dette.

Unnskyld meg, men jeg blir faktisk lettere opprørt av å se at enkelte her henger seg opp i hvordan nettavisene presenterer denne saken.

Unskyld meg, men det er tydeligvis mere viktig for mediene her hjemme å presisere at det er SAS som er eieren...

Og når får vi høre at disse "dødsmaskinene" flyr rundt i skandinavia med SAS maling?

Igjen utrolig trist for de pårørte! Venter i spenning på å høre utfallet av etterforskningen i ettertiden.

Men hvorfor på liv å død skrive et fly fra SAS-selskapet Spanair, og ikke "et Spanair fly, som er et selskap eid av SAS gruppen? Hørte nyheten på TV2 Nyhetskanalen og der sa de noe sånt som " et fly fra SAS-gruppens datterselskap Spanair har styrtet.." Da sperra øynenne mine opp og trodde med en gang i et lite sekund at et SAS fly hadde havarert. De trenger et noe krydder til å gjøre nyheten interesant nok til å gidde å se på...

Wow... Du har for lite å irritere deg over i hverdagen... :rolleyes:

OK, jeg var ikke klar nok. Strek er satt for denne diskusjonen om hvordan media omtaler eierforholdet. Det går helt fint å starte egen tråd om akkurat den saken.

Nei egentlig ikke. Er en person som ikke gidder å henge seg oppi slike detaljer, men i dag måtte jeg yttre min mening på dette forumet. Hvis noen lurer på hvorfor så får de sende meg en PM, så skal jeg prøve å forklare:rolleyes:

Vedr. den andre delen av diskusjonen som blusset opp her: Husk - en del folk reagerer forskjellig, det er mange her inne med stort sprik i alder, livserfaring m.m. så det er jo naturlig at en del ting bobler til overflaten på den ene eller andre måten når noe tragisk skjer. Noen følelser lang bak i hodet tar litt styringa fordi man blir litt lei seg (selv om man kanskje ikke vet det) og så tyter det ut litt gjennom fingrene. La det skli forbi......

En trist dag for flyverden - vi får nok høre mye om hva som har skjedd og mange fakta i timene fremover.:(

Der flyves i aften et SAS fly afsted til MAD,,Rutenummer SK7200...går ud fra at man bruger en MD80....VBla. skal Mats JAnsson være med ombord...Der holdes en Presse konference i CPH inden adgang...Dem der er med et helt sikkert et SAT Team fra SAS

Hilsen
Ole

Back