Earlybird.
ScanFlyer Silver
Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")
DY hadde piloter på PARC kontrakter i 2010 også.
Jeg er enig med Dag-Viking at det må bli værre før det blir bedre.
Bransjen har aldri investert store summer i å forebygge ulykker som ikke har hendt.
Før Aeroméxico Flight 498 ulykken hvor et passasjerfly kolliderte med med et mindre fly var det ingen TCAS. Før Jacob Louis Veldhuyzen van Zanten var det ingen MCC, etc etc.
Endringer i luftfarten kommer som regel av ulykker. I USA hever de nå kravet til piloter som skal fly commercial air transport til 800 flytimer. Søm følge av blant annet Colgan air ulykken og flere andre blir flytidene og hviletidene skjerpet.
Jeg syns det er spesielt interessant at de legger et minimums flytime krav på piloter som skal fly CAT. Dette er jo egentlig veldig bra! Det sikrer at pilotene som flyr passasjerer har et minimum av erfaring før de får slippe til. En annen ting er at det fjerner de værste søkerne fra markedet, de med 200 flytimer som gjør hva som helst for å få jobb (Og som low-cost har funnet er svært lukrativt å ansette). Da kan disse pilotene gjøre, som man måtte før, bygge erfaring via instruktørtimer, slepeflyving, fallskjermhopping etc.
Hvis EASA skulle innføre et slikt timekrav vil Ryanair måtte si opp store deler av pilotflokken sin. De vil slite med å finne piloter som er villige til å betale 33.000Euro for jobb. De vil faktisk måtte ha noe å tilby for å få arbeidskraft. Kanskje vi, til og med, skal gå så langt å si at det vil kunne føre til at pilotene endelig får organisert seg?? hvem vet..
Et minimums timekrav til pilotene på anbudet ville jo vært interessant. Tror med sikkerhet det ville blitt en utfordring for samtlige av de utenlandske tilbyderne i anbudet.
DY hadde piloter på PARC kontrakter i 2010 også.
Jeg er enig med Dag-Viking at det må bli værre før det blir bedre.
Bransjen har aldri investert store summer i å forebygge ulykker som ikke har hendt.
Før Aeroméxico Flight 498 ulykken hvor et passasjerfly kolliderte med med et mindre fly var det ingen TCAS. Før Jacob Louis Veldhuyzen van Zanten var det ingen MCC, etc etc.
Endringer i luftfarten kommer som regel av ulykker. I USA hever de nå kravet til piloter som skal fly commercial air transport til 800 flytimer. Søm følge av blant annet Colgan air ulykken og flere andre blir flytidene og hviletidene skjerpet.
Jeg syns det er spesielt interessant at de legger et minimums flytime krav på piloter som skal fly CAT. Dette er jo egentlig veldig bra! Det sikrer at pilotene som flyr passasjerer har et minimum av erfaring før de får slippe til. En annen ting er at det fjerner de værste søkerne fra markedet, de med 200 flytimer som gjør hva som helst for å få jobb (Og som low-cost har funnet er svært lukrativt å ansette). Da kan disse pilotene gjøre, som man måtte før, bygge erfaring via instruktørtimer, slepeflyving, fallskjermhopping etc.
Hvis EASA skulle innføre et slikt timekrav vil Ryanair måtte si opp store deler av pilotflokken sin. De vil slite med å finne piloter som er villige til å betale 33.000Euro for jobb. De vil faktisk måtte ha noe å tilby for å få arbeidskraft. Kanskje vi, til og med, skal gå så langt å si at det vil kunne føre til at pilotene endelig får organisert seg?? hvem vet..
Et minimums timekrav til pilotene på anbudet ville jo vært interessant. Tror med sikkerhet det ville blitt en utfordring for samtlige av de utenlandske tilbyderne i anbudet.
Last edited: