dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")
Jeg tror man må veie effektiviseringen og eventuelle gevinster av denne svært nøye opp i mot hva en mister av erfaring - spesiellt operasjonell erfaring i tildels svært vanskelige operasjonelle forhold. Ingen tvil at andre kan tilegne seg denne erfaringen - men det tar tid og vil også ha en kostnad.
Jeg er heller ikke overbevist om at anbuds praksisen er nødvendigvis den beste modellen - være det seg flyruter, fergeruter eller bussruter. Når jeg flyttet hit i fra vår lille øy omgitt av markedskrefter - bodde jeg de første månedene på Kolbotn og daglig passerte jeg Rosenholm hvor det stod (og står ennå) et 100 talls busser som ikke var i drift, et buss selskap hadde akkurat tapt et anbud og følgelig stod store deler av bussparken parkert. Dette må ha en kostnad og i et anbudsystem blir helt sikkert disse kostnadene regnet inn og når vi ser på ferger som vel også er på anbud (ihvertfall noen ruter) kan vi fort komme opp i anseelige beløp bare for holde anbuds prosessen i gang over noen tiår !
For å komme tilbake til vår lille øy - som er avhengig av fergetrafikken - selv midt i oppe i det hellige frie marked - drives fergene av Staten - Washington State Ferries - men en nærmest perfekt operasjonell standard - dette fordi fergesambandet er definert som en del av State Highways. De ansatte har gode lønninger og etterhvert lang erfaring, det kommer aldri opp noen forslag om å starte konkuranse (det har man hatt tidligere).
Disse distriktehensynene er vel mye av årsaken til at man velger å betale for å ha et slikt transportnettverk på plass. Det være seg å ivareta spredt bosetting, transport til/fra sykehus osv. Det er ingen motsetning mellom å ivareta slike hensyn, og samtidig bruke markedskreftene for å få disse tjenestene tilveiebrakt på en litt mer effektiv måte. Det er ikke sikkert en god løsning er å frita denne typen tjenester fra konkurranse, for er det en ting aktører som er fullstendig skjermet for konkurranse er flinke til så er det å leve et godt liv (på oppdragsgivers/kundenes bekostning)... Nå er det imidlertid også slik at "effektiviseringen" kan gå for langt.
Jeg tror man må veie effektiviseringen og eventuelle gevinster av denne svært nøye opp i mot hva en mister av erfaring - spesiellt operasjonell erfaring i tildels svært vanskelige operasjonelle forhold. Ingen tvil at andre kan tilegne seg denne erfaringen - men det tar tid og vil også ha en kostnad.
Jeg er heller ikke overbevist om at anbuds praksisen er nødvendigvis den beste modellen - være det seg flyruter, fergeruter eller bussruter. Når jeg flyttet hit i fra vår lille øy omgitt av markedskrefter - bodde jeg de første månedene på Kolbotn og daglig passerte jeg Rosenholm hvor det stod (og står ennå) et 100 talls busser som ikke var i drift, et buss selskap hadde akkurat tapt et anbud og følgelig stod store deler av bussparken parkert. Dette må ha en kostnad og i et anbudsystem blir helt sikkert disse kostnadene regnet inn og når vi ser på ferger som vel også er på anbud (ihvertfall noen ruter) kan vi fort komme opp i anseelige beløp bare for holde anbuds prosessen i gang over noen tiår !
For å komme tilbake til vår lille øy - som er avhengig av fergetrafikken - selv midt i oppe i det hellige frie marked - drives fergene av Staten - Washington State Ferries - men en nærmest perfekt operasjonell standard - dette fordi fergesambandet er definert som en del av State Highways. De ansatte har gode lønninger og etterhvert lang erfaring, det kommer aldri opp noen forslag om å starte konkuranse (det har man hatt tidligere).