MD11
ScanFlyer Dusty
Re: "Sosial dumping" i norwegian?
Problemstillingen er intressant, i høyeste grad. Men denne problemstillingen med såkalt sosial dumping forekommer foreløpig ikke i Norge og derfor mener jeg at denne diskusjonen i det store og hele er helt unødvendig. Det finnes ikke flypersonell i Norge som er utsatt for elendige arbeidsforhold så vidt meg bekjent. Jeg vil heller kalle denne tråden en hets og som jeg skrev i tidligere innlegg, jeg er overrasket over det lave kunnskapsnivået om DY, tiltross for at mange kjenner mange her inne og at det snakkes mellom piloter etc. Luftfartsmiljøet i Norge er oversiktelig i høyeste grad.
Jeg ville aldri gitt meg ut i en negativ diskusjon om interne arbeidsforhold i f eks DK eller SK hvis jeg ikke hadde klare dokumenterte fakta. Trådstarter starter her utelukkende en tråd for å dekke sin egen nyskjerrighet uten at vedkommende har hørt noen rykter.
Så fint med litt temparatur i debatten.
Til deg MD - jeg har skrevet et par ganger før her at jeg er imponert over den guts DY's ansatte har vist under ekspansjonen. En slik ekspansjon kommer ikke uten de ansattes stå-på-vilje. Jeg har ALDRI stilt spørsmål omring DY's sikkerhet, og for det jeg vet går en av de andre selskapene "på snørra" et eller annet sted, før DY eventuelt gjør det. Jeg kjenner personlig svært mange i DY, både foran og bak, og sevfølgelig er dette praktfulle mennesker med de beste intensjoner for selskapet. (Ja - mange misunnner et selskap i stadig fremgang. Det er ikke det som er saken.)
Jeg er derimot redd for bransjen som helhet, hvis man ikke har det for øye at man opprettholder et strix avtaleverk, som sikrer de ansatte mot fatique, utbrentet, lønnsforhold og til syvende og sist forhold som går på sikkerheten løs.
"Sosial dumping" var temaet, og innenfor her ligger rettighetene til fagforeningsarbeid (gjaldt FR) og tvilsomme kontraktsavtaler, med dertil lav lønn.
Jeg har tatt opp det uheldige med å bruke kontraktspiloter i DY, som jeg har hørt ikke har LOL og pensjon, noe jeg mener er uheldig både for de og bransjen i sin helhet.
Jeg lurer også på om ev. utenlandske piloter på 6-måneders kontrakt er dekket gjennom trygden hjemme, eller om de selv må ha en frivillig ordning? Dette er temaer som berører oss som er i bransjen, ikke minst foran i flyet.
Ut over dette har jeg intet negativt å si om DY - heller tvert i mot! Dagens lønnsforhold i kabinen er vel ikke så verst MD, men både du og jeg vil vel at det skal holde seg slik i fremtiden også? Er du ikke enig?
Om Ryanair har jeg en del tilleggsmeninger, belyst ovenfor i tråden.
Begrepet "sosial dumping" er for øvrig så følelsesladet, at det ikke burde vært brukt i headingen. Folk legger forskjellige ting i dette, og jeg forstår at folk i div. LCC'er ikke vil assosieres med begrepet. Jeg mener at slik det nå er, finner man foreløpig ikke "sosial dumping" i luftfarten, slik man kjenner det fra div. byggeplasser og i hotell- og reataurantverden.
Men noen må ha lov å etterspørre grensene også i luftfarten, slik at vi kan holde oss der vi vil være, før ulveflokken hopper på en. I grunnen trodde jeg at mange i LCC'ene skulle være enige i noe av det jeg skrev, for deres egen skyld, men av en eller annen grunn er det flere her som er godt fornøyd med utviklingen i markedet. I grunnen rammer det mer deres egen arbeidsplass, enn min egen. Så hvorfor bry seg?
Tally-Ho
Problemstillingen er intressant, i høyeste grad. Men denne problemstillingen med såkalt sosial dumping forekommer foreløpig ikke i Norge og derfor mener jeg at denne diskusjonen i det store og hele er helt unødvendig. Det finnes ikke flypersonell i Norge som er utsatt for elendige arbeidsforhold så vidt meg bekjent. Jeg vil heller kalle denne tråden en hets og som jeg skrev i tidligere innlegg, jeg er overrasket over det lave kunnskapsnivået om DY, tiltross for at mange kjenner mange her inne og at det snakkes mellom piloter etc. Luftfartsmiljøet i Norge er oversiktelig i høyeste grad.
Jeg ville aldri gitt meg ut i en negativ diskusjon om interne arbeidsforhold i f eks DK eller SK hvis jeg ikke hadde klare dokumenterte fakta. Trådstarter starter her utelukkende en tråd for å dekke sin egen nyskjerrighet uten at vedkommende har hørt noen rykter.