"Sosial dumping" i Norwegian?

Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Så fint med litt temparatur i debatten.
Til deg MD - jeg har skrevet et par ganger før her at jeg er imponert over den guts DY's ansatte har vist under ekspansjonen. En slik ekspansjon kommer ikke uten de ansattes stå-på-vilje. Jeg har ALDRI stilt spørsmål omring DY's sikkerhet, og for det jeg vet går en av de andre selskapene "på snørra" et eller annet sted, før DY eventuelt gjør det. Jeg kjenner personlig svært mange i DY, både foran og bak, og sevfølgelig er dette praktfulle mennesker med de beste intensjoner for selskapet. (Ja - mange misunnner et selskap i stadig fremgang. Det er ikke det som er saken.)

Jeg er derimot redd for bransjen som helhet, hvis man ikke har det for øye at man opprettholder et strix avtaleverk, som sikrer de ansatte mot fatique, utbrentet, lønnsforhold og til syvende og sist forhold som går på sikkerheten løs.

"Sosial dumping" var temaet, og innenfor her ligger rettighetene til fagforeningsarbeid (gjaldt FR) og tvilsomme kontraktsavtaler, med dertil lav lønn.
Jeg har tatt opp det uheldige med å bruke kontraktspiloter i DY, som jeg har hørt ikke har LOL og pensjon, noe jeg mener er uheldig både for de og bransjen i sin helhet.
Jeg lurer også på om ev. utenlandske piloter på 6-måneders kontrakt er dekket gjennom trygden hjemme, eller om de selv må ha en frivillig ordning? Dette er temaer som berører oss som er i bransjen, ikke minst foran i flyet.

Ut over dette har jeg intet negativt å si om DY - heller tvert i mot! Dagens lønnsforhold i kabinen er vel ikke så verst MD, men både du og jeg vil vel at det skal holde seg slik i fremtiden også? Er du ikke enig?

Om Ryanair har jeg en del tilleggsmeninger, belyst ovenfor i tråden.

Begrepet "sosial dumping" er for øvrig så følelsesladet, at det ikke burde vært brukt i headingen. Folk legger forskjellige ting i dette, og jeg forstår at folk i div. LCC'er ikke vil assosieres med begrepet. Jeg mener at slik det nå er, finner man foreløpig ikke "sosial dumping" i luftfarten, slik man kjenner det fra div. byggeplasser og i hotell- og reataurantverden.
Men noen må ha lov å etterspørre grensene også i luftfarten, slik at vi kan holde oss der vi vil være, før ulveflokken hopper på en. I grunnen trodde jeg at mange i LCC'ene skulle være enige i noe av det jeg skrev, for deres egen skyld, men av en eller annen grunn er det flere her som er godt fornøyd med utviklingen i markedet. I grunnen rammer det mer deres egen arbeidsplass, enn min egen. Så hvorfor bry seg?

Tally-Ho

Problemstillingen er intressant, i høyeste grad. Men denne problemstillingen med såkalt sosial dumping forekommer foreløpig ikke i Norge og derfor mener jeg at denne diskusjonen i det store og hele er helt unødvendig. Det finnes ikke flypersonell i Norge som er utsatt for elendige arbeidsforhold så vidt meg bekjent. Jeg vil heller kalle denne tråden en hets og som jeg skrev i tidligere innlegg, jeg er overrasket over det lave kunnskapsnivået om DY, tiltross for at mange kjenner mange her inne og at det snakkes mellom piloter etc. Luftfartsmiljøet i Norge er oversiktelig i høyeste grad.

Jeg ville aldri gitt meg ut i en negativ diskusjon om interne arbeidsforhold i f eks DK eller SK hvis jeg ikke hadde klare dokumenterte fakta. Trådstarter starter her utelukkende en tråd for å dekke sin egen nyskjerrighet uten at vedkommende har hørt noen rykter.

Problemstillingen er intressant, i høyeste grad. Men denne problemstillingen med såkalt sosial dumping forekommer foreløpig ikke i Norge og derfor mener jeg at denne diskusjonen i det store og hele er helt unødvendig

Er kanskje ikke diskusjonen viktig for å belyse noe som er i ferd med å skje? Når du skriver 'foreløpig ikke' tolker jeg det som om at du ser dette komme..

Jeg synes selv (uten moderatorhatt på) at dette på mange måter er å diskutere 'hvor lang er en strikk?' Det finnes intet klart definert svar på dette - det eneste vi vet er at blir den for lang, ryker den, og da har vi 200 lik liggende i en fjellside et sted ....

Jeg ser hva forummedlemmer med svært god innsikt i styrhus rundt omkring sier, og jeg tror ikke noen av disse farer med løgn og fanteri for å sverte kolleger. Til det er samholdet i pilotkorpset på tvers av selskapene, for sterkt.

Jeg ser også at det synes å ha blitt 'sosialt akseptabelt' at piloter skal stå for sin egen typerating. Mange blåruss gleder seg over det, og i ytterste konsekvens blir det kanskje slik her, som vi hører om fra selskaper i Midt-Østen hvor pappagutter med tvilsomme kvalifikasjoner bekler høyresetet - først ...

Jeg ville aldri gitt meg ut i en negativ diskusjon om interne arbeidsforhold i f eks DK eller SK hvis jeg ikke hadde klare dokumenterte fakta. Trådstarter starter her utelukkende en tråd for å dekke sin egen nyskjerrighet uten at vedkommende har hørt noen rykter.

Basert paa hva du skriver saa sier du at Kjos ikke har uttalt dette:

Konsernsjef Kjos har tidligere uttalt at " nyansatte piloter og kabinbesetninger vil i fremtiden komme fra lavkost land ,da dette er den beste måten for Norwegian å vokse på, samt nødvendig for å møte konkurransen fra andre lavkostselskap".

Det er vel denne uttalsen jeg reagerte paa og det vil vaere greit for oss som fremtidge kunder av Norwegian aa vite....

Før noen kommer og spør om 'kilder' - her er den - fra 2006:

Flyselskapet Norwegian må bruke besetning fra lavkostland i fremtiden for å kunne møte konkurransen fra andre lavprisselskap, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Det betyr at nyansatte piloter og kabinpersonale i Norwegian-flyene om få år kan komme fra andre land enn Norge.

– Det er den beste måten selskapet kan vokse på. Men det er også nødvendig for å møte den knallharde konkurransen mellom lavprisselskapene, sier Kjos til NRK.

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5450310.html

Så må vi heller ikke glemme den nordiske pioner på området som også har blitt diskuter tidligere.

I motsetning til hos Norwegian (som til nå bare har vært påstander for utenforstående) gikk kabinpersonale og fagorganisasjoner ut og mente at SAS drev med sosial dumping ved bruk av kinesere i kabinen. Det gikk så langt at ansatte i SAS valgte å anmelde egen ledelse!

Det er helt aldeles uhørt, at et statsejet selskab som SAS nu på tredje år fortsætter med groft at tilsidesætte udlændingelovens regler med fortsat af beskæftige asiatisk kabinepersonale om bord, uden at de er i besiddelse af fornøden arbejdstilladelse".

http://www.boarding.no/art.asp?id=30984

Dette ble jo også trukket til arbeidsretten og var mye omtalt i media.

Denne ser jeg heller ikke diskutert her.

Polske piloter og ukrainske kabinansatte kan i teorien bli tilfellet hvis ikke striden mellom SAS-ledelsen og medarbeiderne løses og flyselskapet begynner å vise sorte tall på bunnlinjen, skriver den danske avisen Børsen.

SAS-styreleder Fritz H. Schur og toppsjef Mats Jansson truet denne uken med at de ville flytte jobber innenfor konsernet til de områdene hvor arbeidet kunne utføres billigst mulig - for eksempel i sverige

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1711150.ece

Det er da sjovt, som SAS altid skal drages ind i sagen hver gang nogle har en knapt så positiv holdning til Norwegian...

SAS har disse ansatte for at kunne yde bedre service for kunderne fra disse områder. Disse er fortsat ansat på overenskomster som også de skandinaviske fagforeninger nu har accepteret. Hvad det har med social dumping i skandinavisk luftfart at gøre kan jeg ikke se - udover at det skulle camouflere DY's og lign. LCCs ansættelses forhold.

Meget kan man beskylde SAS for, men de har altid hørt til blandt de flyselskaber som tager sig godt af deres ansatte. Desværre er de nu også blevet presset af lowcost selskaber og passagerer, som ikke bekymrer sig om de ansattes forhold - blot de kan få flybilletter til London for 1 kr. Men vi accepterer jo også børnearbejde under slavelignendw fohold blot vi kan købe en t-shirt til 20 kr.

Voksne mennesker kan da ikke i fuld alvor mene at det er sådanne forhold vi skal acceptere og arbejde hen imod?

Selv ved jeg godt hvad jeg som forbruger vælger, hvis jeg overhovedet har muligheden for at kende til foholdene i et firma og det gælder både når jeg køber t-shirt og flybilletter.

Så må vi heller ikke glemme den nordiske pioner på området som også har blitt diskuter tidligere.

I motsetning til hos Norwegian (som til nå bare har vært påstander for utenforstående) gikk kabinpersonale og fagorganisasjoner ut og mente at SAS drev med sosial dumping ved bruk av kinesere i kabinen. Det gikk så langt at ansatte i SAS valgte å anmelde egen ledelse!

http://www.boarding.no/art.asp?id=30984

Dette ble jo også trukket til arbeidsretten og var mye omtalt i media.

Denne ser jeg heller ikke diskutert her.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1711150.ece

Sett i forhold til topic, hva forsøker du å si med denne posten?

Det er "ingen" (litt overdrevet) som reagerer når generelle diskusjoner om sosial dumping tas i en tråd som opprinnelig handlet om DY, men så snart SAS trekkes inn så begynner enkelte å reagere? MartinL trekker frem et par tilsvarende eksempler som det som ble trukket frem innledningsvis, og som et svar på MOWs posting. Jeg gir opp.

Kan tyde på at alle nå snakker forbi hverandre, eller misforstår hverandres meninger og motiver, så da er det vel bare å avslutte diskusjonen.

Jeg kan ikke skjønne hva det gjør at man hoster opp ett par linker som bare viser at SAS har flere ganger hatt tilsvarende tanker de siste årene som det DY har hatt? Det viser jo bare at også SAS med sine enorme kostnadsproblemer også har evnet å tenke nytt de siste årene for å få ned kostnadene....

At jeg heller ikke liker trenden er jo en helt annen sak...

Jeg vet ikke om dette er klok a framstille en kilde fra 2006 i denne sammenheng. Norwegian har i arene 2007-2009 ansatt mange norske piloter og cabin/crew. En utflagging av arbeidsplasser har ikke skjedd.
At det jobber danske / polske crew i Norwegian har noe a gjöre med baser i Polen og Danmark. Men dette er ikke utflagging av arbeidsplasser i stor stil, man vil bare holde disse personer i selskap til tiden kommer a stasjonere en 2. fly til WAW igjen.

Som tidligere skrivet, ble disse tidskontrakter inngatt for a kunne möte peak-demand i sommer-halvaret. Dette er en absolutt lovlig mate a gjöre, dekket av alle overenkomster med Parat osv.
At SAS möter sin peak-demand annenleders spiller bare en begrenset rulle her inne. Man kan löse slike problemer pa mange mater, og sa lenge har jeg ikke sett en som er ulovlig eller kan betegnes som "Sosial dumping" i Norden.

Jeg tror det er klok a snakke om dette hva faktisk skjer og ikke om dette som ble skrivet 3 ars bak...

Det er "ingen" (litt overdrevet) som reagerer når generelle diskusjoner om sosial dumping tas i en tråd som opprinnelig handlet om DY, men så snart SAS trekkes inn så begynner enkelte å reagere? MartinL trekker frem et par tilsvarende eksempler som det som ble trukket frem innledningsvis, og som et svar på MOWs posting. Jeg gir opp.

Det er du ikke alene om! :rolleyes:

I motsetning til hos Norwegian (som til nå bare har vært påstander for utenforstående) gikk kabinpersonale og fagorganisasjoner ut og mente at SAS drev med sosial dumping ved bruk av kinesere i kabinen.

Hva med bruk av japanere? Nei, det teller vel ikke, for de er dyre i drift.... :rolleyes:

Denne diskusjonen leder intet sted her på forumet, det kan jeg også ane...
Og så lenge DY er innenfor norsk/internasjonal lovgivning, så er det intet å ta de på.
Og som MD skrev - så har ikke DY drevet med "sosial dumping" - ("foreløpig" tilføyde han..)

Jeg er enig med ham - det passer ikke å bruke bregrepet "sosial dumping" her, og kan oppfattes som hets, for DY-ansatte, som gjør en god jobb for firmaet sitt.

MEN - jeg skjønner ikke at det skal være ufint å ta opp problemstillinger som vanskeliggjør hverdagen for norske/skandinavisk ansatte i luftfarten her hjemme, og som er en klar utfordring vi må møte, på en eller annen måte.

FØLGENDE ER FAKTUM I DY: (inntil det motsatte er bevist)

1. DY har som eneste skandinavisk selskap (i alle fall av en viss størrelse) innført kontraktsarbeid for piloter. Detter er 6 måneders-kontrakter, der pilotene selv har måttet dekke loss-of-license forsikring (som alle piloter skal ha) og pensjon (om de ønsker det).
Usikkerhet omkring rettigheter ved lengre sykdom o.l. Er de med i fagforeningen, har de lov å være med i fagforeningen? Hvilke rettigheter har de arbeidsrettsmessig etc etc.
At de så plukker utelukkende piloter med selvbetalt TR, er bare en trend LCC'ene har startet, og faller utenfor trådens innhold.

2. DY har brukt (og bruker?) en lærlingeorden i kabinen. Jeg vet ikke om disse "lærlingene" går som en del av min. crew (kan sikker MD eller andre svare på) - noe jeg i så fall synes er uheldig.
At staten gikk inn og dekket størstedelen av utgiftene (gjennom NAV) er konkurransevridende ovenfor andre, så lenge ingen andre selskaper meg bekjent har gjort dette. Det var vel i denne forbindelse YS-representanten brukte begrepet "sosial dumping"?
(se innledningstråden!)

3. DY har en polsk base, og det er påstått fra en her at de har samme betingelser som norske DY-ansatte, når de slinges rundt, sammen med skandinavisk personell. Stemmer det er det bra. Stemmer det ikke, er det vi vel i ferd med å komme dit som Kjos snakket om på det møtet sitt? Jeg kaller det fremdeles ikke sosial dumping, men spekulativt er det i alle fall.
Alle vet at det er rimelig forskjell på polske og norske lønninger/avtaler.

Jeg mener at SAS ble dømt i retten på det forhold at de brukte 2 kinesiske CA'er på turen til Beijing, med egne avtaler for disse. Kanskje tar jeg feil...

Man kan for øvrig mene mye om SAS, men jeg tror ikke "sosial dumping" er særlig relevant i det firmaet, eller hva MartinL? Det var DY som var temaet denne gang.
Man må ikke stikke hodet i sanden, men tørre ta diskusjonen. Kanskje ikke viktig for de som er kunder, men viktig for oss som arbeider i bransjen.

Tally-Ho

Last edited:
Ehh følgende er faktum inntil det motsatte er bevist?

Jaja, Tally-Ho, du vet virkelig å utrykke deg:p

--- Hei MartinL, du synes å vite mer om DY en meg, så da synes jeg du skal avkrefte dette?
Som jeg skrev - dette er det man hører og leser i bransjen, internt mellom kolleger, også i DY. Men da tok jeg altså feil?

Tally-Ho

Tally-Ho, ingen ble tvunget a skrive under disse tidskontrakter!!! Vis meg en som ble tvunget, sa er dette sosial dumping. Ellers er dette fritt valg av mennesker som vil ha en jobb i en tid hvor det finnes seg for mange piloter i andre selskaper.

Det er selvsagt fint for SAS at de ordner det med kostnader for sine piloter, men SAS er ogsa den selskap som matte si opp folk... Du kan ikke med all fornunft kreve at alle selskaper i Norden paleger seg det samme kostnads-nivea av SAS. Det er dette du indirekt krever. All disse extra-kostnader - her og der - er grunnen at SAS flyr forsatt i Milliard-Minus.

Ingen pilot er tvunget a jobbe i Norwegian. Alle kandidater kan söke hos andre selskaper. Og de som vil jobbe i Norwegian vet hva kreves og hva de far. Det er verdt a se litt pa totalpakett - ikke bare se pa en punktum!

Og - dersom pilotmangel i Norwegian blir tydeligere, sa vil selskap vaere i nöd a forbedre betingelser for a fa inn nok folk til a bemanne sine nye fly. Enten via höyre lönn eller via andre ting, som gis gratis. Jobbmarked for piloter styres av demand og etterspörelsen. De som ignorerer dette virkeligheten har ingen fremtida.

Jobbmarked for piloter styres av demand og etterspörelsen.

Dette hoeres mer ut som noe som foregaar rundt Karl Johan og betyr at piloter, i foelge dette, ikke lenger kan regnes som alminnelige arbeidstagere med normale sosiale betingelser ....

Dette boer ikke vaere hverdagen for NOEN arbeidstagere ...

Hallo MOW?!? En jobbmarked som ikke styres av etterspörelsen og demand heter kommunisme!!!

Vi har i vart del av verden rammebetingelser som settes av staten og fagforeninger via lönns-avtaler. DY har slike avtaler med fagforeninger.

Selskaper likevel har mulighet a konkurrere via lönnsforhold og ansette-betingelser. Selskaper ma ogsa ha mulighet a ansette folk for en begrenset tid. Ellers ville dette bety i en tid med cyclic demand at en del folk ma jobbe med 66% stillinger som heves til 100% stillinger under höy-sesongen. Dette er en annen mate a löse dette problemet. Men hva betyr dette for disse folk i vinterhalvaret? Mindre lönn!!!

Det kan virke ironisk at noen krever her "SAS-Forholdene". Mange av disse forholdene er resultat av monopol-tider. Alle LCC er resultat av en liberalisert marked med fri konkurranse. Ville det har gatt etter SAS og Co, ville vi aldri har sett fritt konkurranse.

La selskaper konkurrerer om de beste "hoder". Det gar bare via a tilby bedre betingelser enn sine konkurrenter. Og disse betingelser ikke bare innebaere lönn, men ogsa crewbase. En god del folk kom in til DY fordi de kunne har en Crewbase som ikke het OSL.

Det BU662 sier stemmer da veldig bra, det? Markedet for piloter er jo, som alle arbeidstakere, avhengig av at det er jobber tilgjengelig i markedet. Det er jo nettopp dette han sier.

Back