Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

At det er fullt av besserwissere på dette forumet kan UMULIG komme som en overraskelse. De (vi?) er vel kanskje til og med i flertall :drunk:

Det var kloke ord, TOS, jeg må si meg enig i de fleste poengene dine

Jeg synes det i utgangspunktet er fint at det diskuteres så busta fyker her inne. Mange gode poenger dukker opp på den måten:) Det jeg ikke skjønner er at det finnes så mange her inne med usedvanlige sterke meninger om kabinansattes/flygendes arbeidsdag og lønningen UTEN å ha den fjerneste relevante erfaring selv. Det kunne aldri falle meg inn å lange ut mot lønnsnivået i Nordsjøen, for leger eller andre yrkesgrupper som jeg ikke selv har erfaring med. Det lukter av arroganse i min verden.
Bare en tanke i høstmørket.

At du ikke har erfaring fra det yrket mener jeg ikke fratar det retten/muligheten til å mene noe om lønnsnivået i det yrket. Da kan jo man jo ikke mene noe om noe annet enn sitt eget lønnsnivå. Jeg, for eksempel, er student og ekskludert fra å mene noe ethvert lønnsnivå (annet enn kanskje studentøkonomi - som er katastrofalt dårlig forøvrig).

Jeg, for eksempel, er student og ekskludert fra å mene noe ethvert lønnsnivå (annet enn kanskje studentøkonomi - som er katastrofalt dårlig forøvrig).

Kan du ikke diskutere lønnsnivået til det yrket du studerer mot da? Jeg står foran et veiskille i utdanningen min snart, som kun avgjøres av framtidig lønnsnivå i forhold til trivsel i det jeg ender opp i å gjøre. Hadde jeg ikke satt meg inn i og snakket med mange som jobber med det aktuelle fagfeltet hadde utfallet av utdanningen (pengemessig, trivselsmessig etc.) vært rent tilfeldig :)

Forøvrig, til den store og hele debatten, er jeg i den godtro om at hvis man bare lar mennesker forderve noe lenge nok (uten å gjøre motstand), så vil vi kjøre dette noe så langt ned i gjørma at vi må se oss nødt til å starte på nytt igjen - med rene ark - ganske raskt. Det tror jeg også gjelder i tilfeller som luftfartens utvikling. Men det er min helt amatørmessige tro det :)

Jeg synes det i utgangspunktet er fint at det diskuteres så busta fyker her inne. Mange gode poenger dukker opp på den måten:) Det jeg ikke skjønner er at det finnes så mange her inne med usedvanlige sterke meninger om kabinansattes/flygendes arbeidsdag og lønningen UTEN å ha den fjerneste relevante erfaring selv. Det kunne aldri falle meg inn å lange ut mot lønnsnivået i Nordsjøen, for leger eller andre yrkesgrupper som jeg ikke selv har erfaring med. Det lukter av arroganse i min verden.
Bare en tanke i høstmørket.

NUvel, nå har jeg bladd gjennom hele tråden på nytt, og mitt bestemte inntrykk er at de fleste som snakker om lønn i kabinen skriver om hvilken utvikling de ser for seg i denne bransjen hva angår lønn/arbeidsforhold, og har egentlig fint lite med hvorvidt man mener at de kabinansatte i dag gjør en god eller dårlig jobb, om de er verdt lønnen de får i dag, om de jobber for mye/for lite osv.

Jeg får vel stille et spørsmål: Er det et faktum at de formelle entry kvalifikasjonene til dette yrket er noget begrensede, eller er det ikke slik? Hvis det er slik, så er det rimelig å tro at lønnsutviklingen på sikt ikke er i positiv retning (selv om lønnen kan være mer enn god nok). Dette kan kanskje virke litt arrogant på de involverte, men er egentlig bare ment som en objektiv vurdering av en mulig utvikling i bransjen.

At de fleste som jobber i kabinen faktisk har utdannelse ut over minimumskravet er forsåvidt irrelevant, men indikerer om noe at yrket ikke enda er i nærheten av å være preget av sosial dumping. Personer med god utdannelse har i lang tid hatt meget gode muligheter i andre typer jobber, og velger man da kabinen i et flyselskap så leder det meg til å tro at dette enda er en god karrierevei.

Kan du ikke diskutere lønnsnivået til det yrket du studerer mot da?

Øh, joda. Det var bare jeg som satte det litt på spissen. Poenget mitt var yrkeserfaring nødvendigvis ikke kan være et absolutt krav for å diskutere lønnsnivået i det yrket. På den annen side er det klart at ufundert synsing om hva man synes noen fortjener i lønn er særlig fruktbart.

NUvel, nå har jeg bladd gjennom hele tråden på nytt, og mitt bestemte inntrykk er at de fleste som snakker om lønn i kabinen skriver om hvilken utvikling de ser for seg i denne bransjen hva angår lønn/arbeidsforhold, og har egentlig fint lite med hvorvidt man mener at de kabinansatte i dag gjør en god eller dårlig jobb, om de er verdt lønnen de får i dag, om de jobber for mye/for lite osv

Tja jeg tenkte vel kanskje på uttalelser som den under, som er din egen forøvrig. Og jeg finner mange andre liknende uttalelser i tråden. Jeg synes en slik måte å ordlegge seg på er nedlatende overfor denne yrkesgruppen, spesielt når man selv ikke har den relevante erfaringen. Men nok om det. Tenkte ikke spesielt på deg som noen versting, TOS:)

Hva er saklige argumenter? Er det f.eks. noen grunn til at kabinpersonalet skal avlønnes spesielt mye bedre enn personalet på en standard kafe/kaffebar (annet enn kompensasjon for ugunstig arbeidstid)? Jeg spør for jeg kan ikke uten videre se noen spesiell grunn til det.

Tja jeg tenkte vel kanskje på uttalelser som den under, som er din egen forøvrig. Og jeg finner mange andre liknende uttalelser i tråden. Jeg synes en slik måte å ordlegge seg på er nedlatende overfor denne yrkesgruppen, spesielt når man selv ikke har den relevante erfaringen. Men nok om det. Tenkte ikke spesielt på deg som noen versting, TOS:)

Vel, som nevnt i et innlegg litt senere så indikerer jeg vel at det var litt krassere formulert enn ment. Det var ikke ment nedlatende, men jeg tror kanskje at man må stikke fingeren i jorda og se hva konsekvensen av at det er såpass enkelt å oppfylle minimumskravene. Med mange som vil ha en slik jobb, og med relativt lite behov for formalkompetanse er det ikke så mye tankevirksomhet som skal til før man kan trekke en mulig slutning om at lønnen vil bli lavere i fremtiden (og man trenger heller ikke egen erfaring med jobben for å kunne si noe kvalifisert om dette) eller iallefall ikke bedre enn den generelle lønnsutviklingen.

Som sagt, dette har ikke noe med min egen verdsetting av de kabinansattes utførelse av sin jobb. Hadde det vært opp til meg så skulle alle fått en god lønn og gode arbeidsvilkår (og også i en rekke andre bransjer), men hva jeg mener i så måte er egentlig uvesentlig.

Hva vil du karakterisere som en normal arbeidsdag i antall timer? Du jobber i SAS og hadde for noen måneder siden en annstendig lønn skriver du. Hva er en anstendig lønn i kabinen ? Er forholdene blitt så ille i SAS at du nå velger og hoppe av grunnet dette?

Jeg velger å hoppe av fordi: Først var jeg i en annet selskap i mange år, ting ble tøffere og tøffere, lønnen ble mindre og utviklingen var veldig negativ. Så får jeg jobb i et nytt selskap, og her er utviklingen den samme og det går fort. Jeg ser ingen fremtid i dette yrket. Muligens jeg kan jobbe i en 50% stilling med en annen jobb ved siden av siden jeg elsker å fly og alt det innebærer (bortsett fra cleaning og charter!)

Lønnen vil bli mindre, arbeidsdagene lengre, færre fridager, kortere stopp, flere seter i flyene, til slutt må vi nok rydde flyene selv på alle turn arounds, pensjonist alderen blir høyere. Skulle ikke forundre meg om vi må betale uniformen selv snart også ;)

Og hele denne tråden viser jo hvor langt det allerede har gått. At du MD11 overlever 100% stilling i 10 år hos DY er beundringsverdig i mine øyne. Med mindre du insturerer litt på bakken i blant som de fleste med den fartstiden i DY gjør.

Nå har han vel ikke 10 år i DY da, selv om det nærmer seg 10 år i bransjen så vidt jeg har fått med meg...

Jeg velger å hoppe av fordi: Først var jeg i en annet selskap i mange år, ting ble tøffere og tøffere, lønnen ble mindre og utviklingen var veldig negativ. Så får jeg jobb i et nytt selskap, og her er utviklingen den samme og det går fort. Jeg ser ingen fremtid i dette yrket. Muligens jeg kan jobbe i en 50% stilling med en annen jobb ved siden av siden jeg elsker å fly og alt det innebærer (bortsett fra cleaning og charter!)

Lønnen vil bli mindre, arbeidsdagene lengre, færre fridager, kortere stopp, flere seter i flyene, til slutt må vi nok rydde flyene selv på alle turn arounds, pensjonist alderen blir høyere. Skulle ikke forundre meg om vi må betale uniformen selv snart også ;)

Og hele denne tråden viser jo hvor langt det allerede har gått. At du MD11 overlever 100% stilling i 10 år hos DY er beundringsverdig i mine øyne. Med mindre du insturerer litt på bakken i blant som de fleste med den fartstiden i DY gjør.

Noe sier meg at du ikke har lyst til og hoppe av. Det er også tydelig at du jobber i et selskap der det nå skjæres ned på alle områder. Det er forståelig at lønnsnedgang, tøffere schedulering og flere arbeidsdager gjør at du nå velger en annen retning. Du har med andre ord hatt flust av goder som du nå ser flakse avgårde. Men ikke alle tenker som deg Chye:D Hvis du elsker og fly så kan det vel umulig være noe problem og rydde en flykabin fra tid til annen? Jeg har nå flydd i over 8 år, ikke at det er så spesielt lenge men jeg har flydd ren charter, turboprop og nå B737 på innland og utland. Selvsagt har bransjen forandret seg men langt i fra noen sosial dumping og forhold som en ikke kan leve med. Hadde så vært tilfelle hadde jeg jeg også hoppet av. Slik som samfunnet har blitt så er det et kostnads- og effektiviseringspress på svært mange områder også utenom luftfarten. Kapitalismens verden....

Nå snakker mange om lønn her, men har ikke flyansatte en god diett i tillegg?

Tja... Statens satser SAS for piloter. Riktignok skattefritt ved utenlands flygninger. Dekker frokost, lunsj og middag på crewhotellet og fint lite utover det. Blir etterbetalt på lønn en måned senere, og vel så det. Og da har man i praksis forskuttert selskapet samt tapt litt renter teoretisk.

Noe sier meg at du ikke har lyst til og hoppe av. Det er også tydelig at du jobber i et selskap der det nå skjæres ned på alle områder. Det er forståelig at lønnsnedgang, tøffere schedulering og flere arbeidsdager gjør at du nå velger en annen retning. Du har med andre ord hatt flust av goder som du nå ser flakse avgårde. Men ikke alle tenker som deg Chye:D Hvis du elsker og fly så kan det vel umulig være noe problem og rydde en flykabin fra tid til annen? Jeg har nå flydd i over 8 år, ikke at det er så spesielt lenge men jeg har flydd ren charter, turboprop og nå B737 på innland og utland. Selvsagt har bransjen forandret seg men langt i fra noen sosial dumping og forhold som en ikke kan leve med. Hadde så vært tilfelle hadde jeg jeg også hoppet av. Slik som samfunnet har blitt så er det et kostnads- og effektiviseringspress på svært mange områder også utenom luftfarten. Kapitalismens verden....

Du har helt rett, jeg elsket jobben min! Det er derfor jeg er så engasjert :) Jeg vil ikke si jeg hadde flust goder, men man må være blind for å ikke få med seg hvilken retning bransjen tar. Du og jeg er helt forskjellige, du synes det er OK å spise maten din sittende på en søppelsekk, jeg krever en pause på bakken. Det sier mye! Jeg ser verden helt annerledes enn deg.

Jeg må innrømme jeg synes det er trist at folk synes det er helt OK sånn det er i dag, det vil jo si at det ikke kommer til å bli bedre.

Kapitalismens verden er rå og brutal, men på bakken er vi i hvertfall ikke unntatt arbeidsmiljøloven mht arbeidstid og pauser ;)

Tja... Statens satser SAS for piloter. Riktignok skattefritt ved utenlands flygninger. Dekker frokost, lunsj og middag på crewhotellet og fint lite utover det. Blir etterbetalt på lønn en måned senere, og vel så det. Og da har man i praksis forskuttert selskapet samt tapt litt renter teoretisk.

Om dere går etter statens satser så er det etter min egen erfaring sjelden det blir noe særlig til overs, om man nå ikke skal henge rundt på MacDonalds til hvert måltid.... Det tror jeg ingen kan forlange.:)

Arrester meg om jeg tar feil, men det er var vel tendenser til ramaskrik den gangen man måtte ned på statens satser...

Og jeg har selv hatt tjenestereiser basert på statens reiseregulativ - og nei, det er ikke akkurat noe man blir rik av.

Da arresteres du herved, JoeW. Det var ikke "tendenser til ramaskrik", og heller ikke "panikk", "hodeløse høns" eller andre floskler i sving. Det gikk faktisk helt stille og rolig for seg som en del av en stor forhandling mellom arbeidsgiver og arbeidstakere.

Når var det statens satser tok over i SAS? (Noe som antagelig også skjedde av skattemessig årsaker?)

Det kom i samme slengen ifjor høst. Da jeg bl. a. gikk ned 14% i lønn, etc. Var ikke mye ute i pressen om det, nei!

Du har helt rett, jeg elsket jobben min! Det er derfor jeg er så engasjert :) Jeg vil ikke si jeg hadde flust goder, men man må være blind for å ikke få med seg hvilken retning bransjen tar. Du og jeg er helt forskjellige, du synes det er OK å spise maten din sittende på en søppelsekk, jeg krever en pause på bakken. Det sier mye! Jeg ser verden helt annerledes enn deg.

Jeg må innrømme jeg synes det er trist at folk synes det er helt OK sånn det er i dag, det vil jo si at det ikke kommer til å bli bedre.

Kapitalismens verden er rå og brutal, men på bakken er vi i hvertfall ikke unntatt arbeidsmiljøloven mht arbeidstid og pauser ;)

-----

Dette er en interessant tråd, og egentlig er det gode poenger fra alle kanter her. Jeg tror man skal være forsiktige med uttrykket "sosial dumping", der noen klarer å levere gode resultater til lavere lønn.

Selv jobber jeg i et "gammeldags selskap", der kabinavlønningen er i den øvre enden av skalen. I henhold til JAR subpart Q (og eget avtaleverk) SKAL også de kabinansatte ha en REALISTISK planlegging av sin arbeidstid. Dette innebærer bl.a. hotellstopp på Kanariøyene eller andre steder med tilsvarende flylengde. Og flyr de på kortere turer, så er det et absolutt krav om 30 min. spisetid på bakken, noe som selvfølgelig gjør turn-around-tiden lengre. Cleaningselskapet tar ALL cleaningen, og prepack o.l. leveres ut av egne folk.

Jeg innbiller meg at det blir lettere å bli gammel i en sånn jobb, men selvfølgelig er det dyrt for firmaet, og vanskelig å matche andre selskaper, som er mer "offensive" og kreative.

Og diettene følger ikke statens satser, men ligger vesentlig over. Og så har man det vanlige provisjon av salg. Alt i alt danner dette etter mine begreper muligheten for trivsel og noenunde grei økonomi for de det berører.

Jeg ser at noen her vil mene at slike betingelser er gått ut på dato, og jeg forstår at kunden reiser med det til enver tid billigste selskapet.

Men la oss nå få inn FR eller andre selskaper, så vil man se at man er inne i en spiral uten ende...
Nå arbeider jeg ikke i kabinen, men jeg vil ha motiverte ansatte som holder ut etter fylte 40 år, og som kan ha et godt arbeidsliv.
Blir betingelsene for dårlig for denne eller andre grupper, ja så snakker vi om kompetente og oppegående mennesker, som nok heller ser sin fremtid i andre jobber.

Tally-Ho

Tally-Ho, jeg er hjertens enig i det du skriver. "Motiverte ansatte som holder ut etter fylte 40 år, og som kan ha et godt arbeidsliv"! Nå har ikke jeg fylt 30 enda men jeg ser da fremover ;)

Back