Lik lønn for likt arbeid er vel også stort sett en sannhet med modifikasjoner i de fleste bransjer. Jeg vil tro at om du sjekker lønnsnivået til en polsk lastebilsjåfør som kjører innom Norge med leveranser er et helt annet enn lønnsnivået til den norske lastebilsjåføren.
Jeg synes dette er ei relevant sammeligning. En lastebilsjåfør eller en bussjåfør har et ansvar som jeg mener kan sammenlignes med kabinpersonale, og konkurransesituasjonen er heller ikke helt forskjellig. I lastebilbransjen ser man, så vidt jeg har forstått, ei utvikling som har kommet lenger enn i flybransjen, med betydelig konkurranse fra utenlandsk arbeidskraft også på innenlandsk transport. I bussbransjen ser det ut til at utenlandsk arbeidskraft i større grad jobber for norske firmaer til norske vilkår.
Kostnadsnivået i Norge, inkludert lønninger, er så høyt at det er en del ting vi ikke lenger driver med. Det er ikke vanskelig å finne eksempler på bransjer som er helt borte i Norge (konfeksjonssøm f.eks. finnes knapt i Norge, og bransjer som møbelproduksjon og elektronikkproduksjon er ihverfall kraftig redusert). Flybransjen er også en bransje der mye av produksjonen ganske lett kan flyttes utenlands.
Det kan være lite tvil om at for relativt få år siden var en beskyttet bransje, der lite effektive strukturer og relativt gode lønninger var lite problematisk. Slik er det ikke lenger, og denne overgangen har kommet veldig raskt. Når slike endringer kommer, kan for eksempel sterke fagforeninger være med å bremse opp utviklinga. Dessverre vil jeg si at fagforeningene i flybransjen her har feilet, muligens til en viss grad fordi de har hatt lite innflytelse på tvers av selskapene.
Norske flyselskaper har, i grove trekk, to muligheter: Begrense produksjonen sin til den delen av rutenettet som er vanskelig/dyrt å betjene uten norsk arbeidskraft eller tilpasse seg internasjonale kostnader. Det ser ut som valget faller på en kombinasjon. For de ansatte i bransjen betyr det enten å miste jobben eller å jobbe til betydelig dårligere vilkår.
Jeg er glad jeg jobber i en annen bransje, og slipper å være med på disse endringene fra innsiden.
Er dette sosial dumping? Nei, jeg synes det er ganske langt fra å ansette personer på lite attraktive, men akseptable kontrakter og de helt uakseptable. Jeg har til gode å høre om noen som hører om flyansatte i Norge som bor på flatseng i en hangar og tjener 5 kr/timen. Sammenligninga med byggebransjen holder ikke.