Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Og du kutter sitatet akkurat slik at det passer det du vil si. Du utelater "har gjort at vi har hatt en grundig gjennomgang av flygelederforordningen på nytt". Dersom ikke problemer i flygeledertjenesten er grunn til å gå grundig gjennom den, hva skal da være en gyldig grunn?
Du må virkelig lære deg å skille epler fra hester. Det har da vitterlig vært problemer med levering av tjenesten, ikke med flygeledertjenesten som fag. Ingen fly har falt ned på grunn av dårlig flygeledertjeneste. Reisende i sommer ble forsinket fordi det ikke var nok folk på jobb, fordi tjenestetilbyder ikke hadde planlagt sommerbemanningen tilstrekkelig (for lite folk i utgangspunktet, og for mange på ferie på sommeren).
DERFOR klippet jeg sitatet der hvor jeg gjorde.

Det virker som du mener at Luftfartstilsynet skal prioritere arbeidet sitt helt uten å se på hva bransjen mener er nødvendig å vurdere, men fungere i et slags vakuum der de prioriterer uten å se på hva som skjer utenfor vinduet. Det blir jo, selvfølgelig, helt håpløst.
Det er faktisk ikke langt fra sannheten. Jeg ønsker at Luftfartstilsynet skal utstråle en faglig integritet, hvor de setter flysikkerhet i fokus, og ikke er påvirket av økonomi og/eller politisk styring.
Så får politikere/Stortinget heller vedta lover på tvers av Luftfartstilsynets anbefalinger, for å tekkes hylekoret som "hadde spart i årevis" for ferieturen de så sårt har "fortjent".
Og den egentlige grunnen til dette er jo at aktuell tjenestetilbyder ikke har levert tilfredstillende etter samfunnets forventninger.

Vurdere språkkrav? Beklager, det står på agendaen i 2035.
Dette skjønner jeg ikke hva du mener med engang.

Lufttrafikktjenesten har da ingen problemer med å tilpasse seg verken aldersgrense eller språkkrav, det er utfordringene rundt oss som LTT jeg prøver å påpeke for dine døve ører. Vi i LTT snakker alle ICAO level 4+ for lengst.
 
Last edited:
re 2) det høres jo ut som f.eks ikke teknikere kan engelsk...

re 3) Nei, men ingen umulighet.

re 4) Man får øke lønningen så kommer de nok nordover.

Man må vel kunne ha 2-3 tanker i hode samtidig her ?
1 utdanne fler
2 ta inn "utlendinger"
3 privatisere / slå sammen funksjoner med nærliggende land

Det er ikke så enkelt som at teknikere skal kunne engelsk. Det er konkrete språkkrav innen for bransjen. Samtlige flygeledere i norge må ta en test for å vise engelsk nivået. Se for deg at samtlige teknikere, utrykningsledere, brøytemannskap (inkl vintervikarer), lufthavnbetjenter må ta denne testen. Testen har i tillegg 3 nivå hvor kun toppnivået gir deg grandfather status som gjør at du slipper å ta testen igjen. Får du ikke toppkarakteren blir det ny test etter noen år for å se hvordan du ligger an.

Ellers kan det bare repeteres nok en gang, vi kan gjerne utdanne 100 ut fra skolen men det hjelper ikke når det kun er feks 20 "lærlingplasser". Begge tallene her er eksempler og ikke faktiske tall.

Det er allerede store prosjekter i gang for å slå sammen funksjoner med andre land/selskaper. Det vil nok kunne bedre situasjonen litt, heldigvis.
 
Ja, men hvor mye av det kunne ikke like gjerne vært på engelsk? Og hvor mye av det er 'unødvendig' snakking?

Så lenge de jeg snakker med ikke har noe krav om engelskkunnskaper, kan ingenting av det "gjerne vært på engelsk". Hva kvalifiseres som unødvending snakking? Prosentandelen jeg foreslo er snakking via radio, telefon eller koordinering med bakkemannskapet*. Det jeg sier på pauserommet har jeg holdt utenfor, selv om DET også er relevant - om ikke annet i forhold til arbeidsmiljø.

*Dette vil selvfølgelig variere fra enhet til enhet, men her var det jo snakk om privatisering av tårntjenesten, og da er det et greit gjennomsnittseksempel (all den tid utlendingene må begynne på de mindre enhetene - å la de hoppe rett inn på f.eks. GM vil ALDRI bli akseptert).
 
Til info, jeg vil anslå at det er 20-30 flygeledere fra Sverige, Danmark, Finland og Island som jobber i Norge i dag. Tror det er ei fra Balkan også. Så det er mulig for disse utlendingene å få jobb i Norge.
 
Du må virkelig lære deg å skille epler fra hester. Det har da vitterlig vært problemer med levering av tjenesten, ikke med flygeledertjenesten som fag. Ingen fly har falt ned på grunn av dårlig flygeledertjeneste. Reisende i sommer ble forsinket fordi det ikke var nok folk på jobb, fordi tjenestetilbyder ikke hadde planlagt sommerbemanningen tilstrekkelig (for lite folk i utgangspunktet, og for mange på ferie på sommeren).

Og når det var for lite folk på jobb, er ikke det god nok grunn til å se på hva som kan gjøres for å øke tilgangen på flygeledere? Er det, eventuelt, noe som kun skal gjøres av Avinor og Luftfartstilsynet skal, på grunn av sin uavhengighet, ikke se på om regelverket er optimalt?

Dette skjønner jeg ikke hva du mener med engang.

La meg forsøke teskje: Det er akutt mangel på flygeledere i Norge. Det er antydet, fra politisk og annet hold, at regelverket hindrer rekruttering av flygeledere, bl.a. på grunn av krav om norsk språk, som det har vært antydet er for strengt. Slik jeg tolker deg, er ikke lenger Luftfartstilsynet uavhengig og til å stole på, om de går inn i en slik påstand og evaluerer regelverket.

Da blir spørsmålet: Dersom Luftfartstilsynet ikke kan evaluere et regelverk basert på at dagsaktuelle hendelser fører til spørsmål om regelverket er hensiktsmessig, når skal de da kunne evaluere det? Skal de følge en oppsatt plan, der hver enkelt forskrift evalueres hvert 20. år?
 
La meg forsøke teskje: Det er akutt mangel på flygeledere i Norge. Det er antydet, fra politisk og annet hold, at regelverket hindrer rekruttering av flygeledere

Politikerne får jo bare antyde som de vil. Det er opplæringskapasiteten som hindrer stor nok rekruttering, ikke regelverket.
 
Det er rimelig klart at det er den store flaskehalsen, ja. Så får vi anta at også regelverket rundt opplæring har vært gått gjennom.
 
Utdannelsen er kortet inn, i forhold til hvordan den var for 10 år siden. Det vil ikke være forsvarlig, å gjøre den særlig mye kortere. Innholdet i utdannelsen, følger nå en internasjonal standard.
Mange er naturtalent, og danser lett gjennom det hele, men den største prosentdelen trenger den tiden dem har fått til rådighet, og kanskje mer.
 
Og du synes ikke det overhodet ikke skurrer noe sted at de endrer sine faglige vurderinger fra ett år til et annet, basert på - and I quote:

Jeg er av den mening at Luftfartstilsynet kunne ha kommet unna med hele sine "faglige endring" om de hadde droppet akkurat den setningen, men denne setningen beviser at Luftfartstilsynt meget vel er i lomma på noen høyere opp i det politiske Norge.
Nei, jeg synes ikke det. Det er godt mulig selve vurderingen er feil, men det er i prinsippet ikke noe i veien for å endre faglige vurderinger fra et år til et annet. Særlig ikke siden det er flere motstridende hensyn som skal veies mot hverandre og normen (resultatet) skal være "godt nok". Jeg kan ikke se at setningen beviser at LT er i lomma på noen.
 
Lufttrafikktjenesten har da ingen problemer med å tilpasse seg verken aldersgrense eller språkkrav, det er utfordringene rundt oss som LTT jeg prøver å påpeke for dine døve ører. Vi i LTT snakker alle ICAO level 4+ for lengst.

Bare av nysgjerrighet, er dere der hjemme blitt testet, eller bare gitt et nivaa basert paa erfaring? (grandfathers right eller hva de naa kalles?)
Husker for noen aar siden at flere av de norske flygelederne (3 om jeg husker rett) som kom til Abu Dhabi ACC og ble faktisk testet her bare oppnaadde level 3, og en av dem klarte bare level 2...
 
Hele hurven er testet ja. Sensuren foregikk i Australia. Majoriteten fikk 5, mens det var en del 6, og noen få på 4.
 
Det er ikke så enkelt som at teknikere skal kunne engelsk. Det er konkrete språkkrav innen for bransjen. Samtlige flygeledere i norge må ta en test for å vise engelsk nivået. Se for deg at samtlige teknikere, utrykningsledere, brøytemannskap (inkl vintervikarer), lufthavnbetjenter må ta denne testen. Testen har i tillegg 3 nivå hvor kun toppnivået gir deg grandfather status som gjør at du slipper å ta testen igjen. Får du ikke toppkarakteren blir det ny test etter noen år for å se hvordan du ligger an.

Ellers kan det bare repeteres nok en gang, vi kan gjerne utdanne 100 ut fra skolen men det hjelper ikke når det kun er feks 20 "lærlingplasser". Begge tallene her er eksempler og ikke faktiske tall.

Det er allerede store prosjekter i gang for å slå sammen funksjoner med andre land/selskaper. Det vil nok kunne bedre situasjonen litt, heldigvis.

Jeg som flytekniker har måtte ta denne testen også for å beholde radiotelefoni. Dette skal/skulle være gjort innen en viss dato. Det er samme språkkrav for teknikkere som for piloter allefall i Sverige.
 
Last edited:
Er det igrunnen noe krav om språktest for GA piloter? Men uten bestått språktest med minst nivå 3 er radiotelefoni begrenset til Norge. Eller?
 
Er det igrunnen noe krav om språktest for GA piloter? Men uten bestått språktest med minst nivå 3 er radiotelefoni begrenset til Norge. Eller?

Ser ut som 4 er minimum også på Norsk

http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/utdanning/article1385.ece
Det er innført krav om testing av språkferdighet for flygere både i Norge og internasjonalt. Bestemmelsene vedrørende språkferdighet som gjelder for norske sertifikatinnehavere er gitt i BSL C 5-2a, forskrift om flytelefonistsertifikat og BSL JAR FCL 1 og 2, Amendment 7/6 (se henholdsvis JAR-FCL 1.010 og 2.010, med tilhørende AMC).

I henhold til bestemmelser fra ICAO ble det gitt en overgangsordning for innføring av krav om språkferdighet. Dette innebærer at alle flygere som skal benytte en flyradio må avlegge prøve for testing av språkferdighet på minimum nivå 4 innen 5. mars 2011. I overgangsperioden mellom mars 2008 og mars 2011 har alle flygere med CPL eller ATPL mottatt brev fra Luftfartstilsynet med påtegning level 4. De som har PPL og har hatt behov for å fly utenfor landets grenser har, ved henvendelse til LT, også fått tilsendt samme brev.
 
Ser ut som 4 er minimum også på Norsk

http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/utdanning/article1385.ece
Det er innført krav om testing av språkferdighet for flygere både i Norge og internasjonalt. Bestemmelsene vedrørende språkferdighet som gjelder for norske sertifikatinnehavere er gitt i BSL C 5-2a, forskrift om flytelefonistsertifikat og BSL JAR FCL 1 og 2, Amendment 7/6 (se henholdsvis JAR-FCL 1.010 og 2.010, med tilhørende AMC).

I henhold til bestemmelser fra ICAO ble det gitt en overgangsordning for innføring av krav om språkferdighet. Dette innebærer at alle flygere som skal benytte en flyradio må avlegge prøve for testing av språkferdighet på minimum nivå 4 innen 5. mars 2011. I overgangsperioden mellom mars 2008 og mars 2011 har alle flygere med CPL eller ATPL mottatt brev fra Luftfartstilsynet med påtegning level 4. De som har PPL og har hatt behov for å fly utenfor landets grenser har, ved henvendelse til LT, også fått tilsendt samme brev.

I Sverige fick alla från PPL och uppåt level 5 i svenska och 4 i engelska med grandfather rights.
 
Yes, det var mer en jämförelse på vad man fick i LN och SE land när reglerna kom :) Har själv pratat till mig 6 och 6 så nu slipper man den processen en gång till.
 
Jeg har nå hørt at enkelte selskap har gitt sine piloter en automatisk 6er, og derfor er det ikke sikkert at vi som har fått 6er på hederlig vis, ikke blir fredet. Om det er hold i ryktene, vet jeg ikke.
 
Back
Top