Det er mange hensyn som skal tas og avveies, og trafikkavvikling er ett av dem. Det er ikke noe i veien for at man etter en faglig vurdering kommer til at man kan myke opp enkelte krav for å imøtekomme andre krav uten at sikkerheten blir for lav. Det er vel nettopp slike vurderinger og avveininger vi har fagfolk (og tilsynsmyndigheter / rådgivende organer) til.
Og du synes ikke det overhodet ikke skurrer noe sted at de endrer sine faglige vurderinger fra ett år til et annet, basert på - and I quote:
-Sommerens hendelser med forsinkelser og kanselleringer spesielt på Gardermoen
Jeg er av den mening at Luftfartstilsynet kunne ha kommet unna med hele sine "faglige endring" om de hadde droppet akkurat den setningen, men denne setningen beviser at Luftfartstilsynt meget vel er i lomma på noen høyere opp i det politiske Norge. LTs
egen beskrivelse av seg selv inkluderer forøvrig "
Vi er et selvstendig og uavhengig forvaltningsorgan med myndighetsansvar innen norsk sivil luftfart".
Når det gjelder aldersgrensen, så tror jeg også at leger er kvalifsert til å vurdere medisinsk skikkethet over 60 - på lik linje med de legesjekkene vi (og flyvende personell) har per i dag. (frem til 60 for ATC, eller 65 for piloter). Statistikk viser dog at gjennomsnittlig alder hvor "flygeledere trer ut av operativt arbeide" er per i dag lavere enn 60. Husker ikke tallet nøyaktig, men mener det er rundt 57 år. Det har litt å gjøre med at "alle" i dag går av ved 60 naturligvis, så jeg er ikke i tvil om at
gjennomsnittlig alder vil øke ved å øke aldersgrensen til 65. Men at vi får 5 ekstra års virke på alle menn og damer - det er vil det på ingen måte bli.
Norsk språk er dog viktigere enn hva mange tror.
Er det gjennomførtbart at alle i LTT kun skal kunne engelsk? Ingen tvil om det. Vil det bli mange "følgekostnader" av dette? Også defintivt ja.
Hvis jeg tar flyplassen på Sola som utgangspunkt, ville jeg anta at det er et sted mellom 150-300 personer på lufthavnen som jeg som LTT kommuniserer med, som må kunne "perfekt engelsk", altså ICAO level 4 eller bedre. Og de må testes for dette naturligvis..
Når det er sagt, så er jeg på ingen måte er motstander av konkurranseutsetting av LTT. Jeg tror ikke vi får flere flygeledere av den grunn, men det kan hende jeg får en annen arbeidsgiver. Jeg har dog vanskelig for å se hvordan det skal hjelpe. Avinor eier som kjent alle lufthavner i Norge (bortsett fra Torp), og det virker usannsynlig enn så lenge Flysikringsdivisjonen er en del av flyplasseieren Avinor at de skal "gi bort egne penger og gi de til konkurrenter". Det bildet vil naturligvis kunne forandre seg om Avinor velger å "selge ut" sin FS-divisjon. "Enroute"-delen i Norway FIR og Bodø OFIR er Avinor utpekt til å drive av Samferdselsdepartementet, så der er det i teorien konkurranse allerede..