Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Det kan dokumenteres at bemanningssituasjonen både ved kontrollsentralen i Røyken og i tårnet på Gardermoen er kritisk. I Røyken er det 20% underbemanning, en situasjon som ikke blir bedre til neste år. Og en fellende dom mot vedkommende vil ikke endre på situasjonen bemanningsmessig, men faktisk legge enda flere steiner til byrden for Avinor. For ikke å snakke om konsekvensene dette vil ha for fagforeninger i Norge generelt og tillitsvalgtes muligheter til å ytre bekymringer om tilstanden på eget arbeidssted i andre bedrifter. Tror man kan konkludere med at dette vil bli tap-tap for Avinor og tillit mellom ledelse og fagforeningene uansett utfall.

Forøvrig jobber Arbeidstilsynet fremdeles med å få oversikt over situasjonen i Røyken, det går nok litt mer tid før konklusjonen er klar.

Herregud - har du lest hva denne personen har skrevet og gjort? Dokumentert - uten at han har benektet innholdet, men prøvd å bortforklare meningen. Hadde tillitsvalgte (eller andre ansatte) i næringslivet for øvrig gjort noe tilsvarende så hadde de blitt avskjediget på dagen! Men rettssaken er nok ganske unik, så resultatet av den er nok åpen uansett...
 
Herregud - har du lest hva denne personen har skrevet og gjort? Dokumentert - uten at han har benektet innholdet, men prøvd å bortforklare meningen. Hadde tillitsvalgte (eller andre ansatte) i næringslivet for øvrig gjort noe tilsvarende så hadde de blitt avskjediget på dagen! Men rettssaken er nok ganske unik, så resultatet av den er nok åpen uansett...

Jo, jeg har lest hva han har skrevet.

Men problemet her er at pressen kun viser frem det som passer dem for å selge en sak, ikke for å gi et korrekt bilde av hva som har foregått. Her kan man også lure litt på hva slags agenda media har, om det rett og slett er den gode gamle "la oss ta flygelederne"-taktikken, siden vi er en utskjelt og forhatt gruppe.

Hvis jeg skriver en setning om en sak, så vil den bli oppfattet på mange forskjellige måter av forskjellige lesere, særlig om den er spissformulert. Og her ligger nok mye av sakens kjerne. Skal man ikke få spissformulere seg lenger, fordi det kan oppfattes som noe helt annet enn det det er ment som? I så fall har ytringsfriheten tapt seg kraftig.
 
Herregud - har du lest hva denne personen har skrevet og gjort? Dokumentert - uten at han har benektet innholdet, men prøvd å bortforklare meningen. Hadde tillitsvalgte (eller andre ansatte) i næringslivet for øvrig gjort noe tilsvarende så hadde de blitt avskjediget på dagen! Men rettssaken er nok ganske unik, så resultatet av den er nok åpen uansett...

- TFC1 svarer BU016. Det Røde har gjort er å henge opp et ark med teksten "overtid er frivillig", samt omdisponert folk til jobb i travle junidager for å slippe probleme da, dette i trå med normal praksis(litt som å pisse i buksa for å holde varmen). Dersom han ville legge press på lønnsforhandlingene hadde det vel vært mer naturlig å ikke omdisponere folk slik at personalsituasjonen ble tydelig under forhandlingene? (det er forøvrig mere trafikk i juni enn i juli)

Problemet til Røde kan ligge i det han har skrevet. Er det trusler eller informering? Han har også foreslått en del radikale forslag til løsninger.

Uansett utfall av saken, har den ikke noe med problemene vi så på kontrollsentralen på Røyken å gjøre. Det er en helt annen arbeidsstokk. Det var altså bemanningen på Røyken som skapte mest problemer, det er på Røyken arbeidstilsynet har vært og var der det var satt opp kun en person en lørdag formiddag.. Så en statusrapport derfra vil neppe ha noe å si for denne saken, om ikke arbeistilsynet har vært på Gardermoen også?

Det kan se ut som det er viktig å finne en syndebukk til (sjefen har jo gått av, Knut Skaar)..
 
Det kan dokumenteres at bemanningssituasjonen både ved kontrollsentralen i Røyken og i tårnet på Gardermoen er kritisk. I Røyken er det 20% underbemanning, en situasjon som ikke blir bedre til neste år. Og en fellende dom mot vedkommende vil ikke endre på situasjonen bemanningsmessig, men faktisk legge enda flere steiner til byrden for Avinor. For ikke å snakke om konsekvensene dette vil ha for fagforeninger i Norge generelt og tillitsvalgtes muligheter til å ytre bekymringer om tilstanden på eget arbeidssted i andre bedrifter. Tror man kan konkludere med at dette vil bli tap-tap for Avinor og tillit mellom ledelse og fagforeningene uansett utfall.

Forøvrig jobber Arbeidstilsynet fremdeles med å få oversikt over situasjonen i Røyken, det går nok litt mer tid før konklusjonen er klar.

Jeg vet ikke all verden om saken bortsett fra det som sto i DN.
Riktig som du sier at man sliter med dårlig bemanning og et iskaldt forhold til Avinor.
Men det gir ingen rett til å bevisst sabotere, motarbeide, manipulere og på andre utidige måter stikke kjepper i hjulene for en mer smidig avvikling.

HVIS DN sin artikkel er korrekt.
 
J
Men det gir ingen rett til å bevisst sabotere, motarbeide, manipulere og på andre utidige måter stikke kjepper i hjulene for en mer smidig avvikling.

Enig. Sakens ene kjerne er vel om dette har blitt gjort? Det blir forhåpentligvis belyst i rettssaken.

Den andre kjernen av saken er om han har kommet med trussler eller kun informert. Ikke vet jeg hvor grensen går her..
 
I Røyken er det 20% underbemanning, en situasjon som ikke blir bedre til neste år.

Litt off topic, men et praktisk spørsmål av interesse: Ville det - rent teoretisk - være mulig å avhjelpe en slik situasjon ved å endre grensene for kontrollområdene, slik at Stavanger og Bodø overtar deler av området som Røyken kontrollerer? (Forutsatt selvsagt at disse har tilstrekkelig eller nær tilstrekkelig bemanning til å gjøre det.)
 
Litt off topic, men et praktisk spørsmål av interesse: Ville det - rent teoretisk - være mulig å avhjelpe en slik situasjon ved å endre grensene for kontrollområdene, slik at Stavanger og Bodø overtar deler av området som Røyken kontrollerer? (Forutsatt selvsagt at disse har tilstrekkelig eller nær tilstrekkelig bemanning til å gjøre det.)

Hvis man ser isolert på bemanning, så kan det bidra. Men i en overgangsfase vil situasjonen da bli verre, fordi man må bruke eksisterende personell til å lære opp de som skal drive luftrommet etterpå. Sikkerhetsmessig er det betenkelig, og effektiviteten i luftrommet vil også bli dårligere med en slik løsning.
 
Ser ut til at mange bekymrer seg for at vi kan få "Spanjoler - og andre utlendinger" til å fly på "glatte rullebaner i nordre Norge".

At flygelederne ikke trenger å snakke Norsk er underordnet ?
 
Greit for FLL på Østlandet med privatisering.
Skal man få utenlandske FLL til å jobbe i Norge må lønnsnivået betraktelig opp enkelte steder.
Man tjener f.eks dobbelt så mye i Dubai; sammenliget med kjøpekraft kan man heller ikke konkurrere mot Polen, Tsjekkia osv.
Ellers morsomt at han sammenligner med England som selv med sin enorme trafikkmengde også på overflygninger (som er "lettjente penger"),
har en av de dyreste unit ratene i Europa - mye dyrere enn Norge også.

Anbefaler Kjos og co/"privatisering løser alt" å lese denne:
http://tb.no/meninger/debattartikler/flygelederforvirring-1.7458716
 
Ser ut til at mange bekymrer seg for at vi kan få "Spanjoler - og andre utlendinger" til å fly på "glatte rullebaner i nordre Norge".

At flygelederne ikke trenger å snakke Norsk er underordnet ?


"Spanjoler - og andre utlendinger" til å fly på "glatte rullebaner i nordre Norge" har vi vel hatt i minst 40 år...?
 
Hvorfor i all verden er det så strenge alderskrav på flygeledere da? Søkte når jeg var 29 og kom ikke inn fordi jeg fylte 30 i søkeråret.
 
Hvorfor i all verden er det så strenge alderskrav på flygeledere da? Søkte når jeg var 29 og kom ikke inn fordi jeg fylte 30 i søkeråret.
Tror det er rett og slett grunnet suksessrate på opplæringen - ergo økonomi. Antar det finnes noe lur statistikk som viser at suksessraten faller med alderen..

Det på ingen måte forbudt å ha "eldre" folk i utdanning, men så lenge Avinor betaler for det, vil de vel sikre seg mest mulig for pengene. Så hvis det viser seg at folk over 30 statistisk sett har lavere suksessrate, så...
 
Tror det er rett og slett grunnet suksessrate på opplæringen - ergo økonomi. Antar det finnes noe lur statistikk som viser at suksessraten faller med alderen..

Det på ingen måte forbudt å ha "eldre" folk i utdanning, men så lenge Avinor betaler for det, vil de vel sikre seg mest mulig for pengene. Så hvis det viser seg at folk over 30 statistisk sett har lavere suksessrate, så...

Og så kan det også henge sammen med at de fleste flygeledere slutter å jobbe operativt ved ca. 60 år... En på 25 står 5 år lengre i arbeid enn enn på 30.
 
Og da har arbeidstilsynet sagt sitt og kritiserer sterkt Avinor:
Arbeidstilsynet varsler nå at Avinor vil få pålegg om å sørge for at bruken av overtid er innenfor lovens rammer.

  • En ansatt jobbet 78 timer i løpet av ei uke.
  • Arbeidstiden har i mange tilfeller vært over 16 timer, opptil 20 timer i løpet av 24 timer.
  • Hviletiden mellom to arbeidsperioder har vært nede i 5 timer.
  • Enkelte ansatte har arbeidet flere enn tre søndager på rad.
...
Arbeidstilsynet påpeker at overtid ikke skal inngå som en fast ordning.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.8401788
 
Back
Top