Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Om det er riktig at man kan ha inntekt på 1.9 så er det et resultat av overtid. Jeg er flygeleder og jeg misunner ikke mine kolleger ved Oslo ATCC denne inntekten, jeg synes det er helt greit å ha fri på min fritid.

I følge innslaget så jobbet de med mye overtid omtrent like mye som en "vanlig" arbeidstager normal uke,
(pga begrensninger) så hvis det stemmer har de vel like mye fritid som alle andre + 1,9 mill.

W
 
Det er redusert arbeidsuke, og det er det en grunn til. Dette er noe som Avinor selvsagt har godkjent og er godt inneforstått med, allikevel er det utstrakt bruk av overtid pga for lite folk.

Det er uansett ikke redusert med 600timer som en feks måtte gå ved Røyken. Så nei, de det gjelder i eksemplene har overhodet ikke like mye fritid som alle andre + lønnen.
 
Last edited:
1,9...., ikke rart man ønsker å holde antall flygeledere i Norge så lavt som mulig. Man sitter jo i pengebingen
 
I følge innslaget så jobbet de med mye overtid omtrent like mye som en "vanlig" arbeidstager normal uke,
(pga begrensninger) så hvis det stemmer har de vel like mye fritid som alle andre + 1,9 mill.

W

Det var ikke det som ble sagt i innslaget. Uansett så vil forskjellen mellom 40-timers uke og avtalt arbeidstid for skiftarbeid ikke utgjøre mer enn 4-5 timer i uken og det skjønner de fleste ikke kan være nok til slike inntekter.

Arbeidsmiljøloven setter selv begrensning på ukentlig arbeidstid på 36 timer for skiftarbeid, da dette naturlig nok anses som mer belastende, og begrepet overtid i denne lovens forstand inntrer ikke før man passerer 40 timer. Differensen kalles vel merarbeid.
 
Last edited:
1,9...., ikke rart man ønsker å holde antall flygeledere i Norge så lavt som mulig. Man sitter jo i pengebingen

Men hvor mange er det som har tjent så mye da? Tror du alle som jobber i Røyken har så mye i inntekt?

Avinor har ikke akkurat lagt seg i selen for å sørge for at det er nok flygeledere i Norge, og dette er resultatet. Jeg tror at hvis du tar en runde med de som jobber i Røyken, så vil de aller, aller fleste si et rungende ja til flere folk. Dette for å kunne jobbe mindre overtid og få mindre tendensiøs og usaklig kritikk i media.
 
1,9...., ikke rart man ønsker å holde antall flygeledere i Norge så lavt som mulig. Man sitter jo i pengebingen

Det er vel påpekt utallige ganger her på forumet at NFF i mange mange år har påpekt overfor Avinor at det er for få flygeledere.
 
Dette er trolig en Supervisor (altså en "sjef") som har diverse tillegg som vanlige FLL ikke har, og som samtidig har gått ektremt mye overtid.

Det ironiske er at man finner ektreme tilfeller av mye overtid, for så å klage/henge ut hele gruppen at de tjener for mye.
Hadde ikke vedkommende gått mye overtid hadde det blitt forsinkelser på f.eks. ENGM, evt hadde luftrommet over Rygge/Torp/Skien vært stengt i tider, el.
Da hadde man ropt og klagd på manglende velvilje, for å bruke Dag Falk Perdersens eget uttrykk, ie. manglende vilje til å gå overtid.
Når man så går mye overtid for å forhindre/redusere forsinkelsene/stengning av luftrom blir man hengt ut fordi man tjener for mye.
Hva med å skrive om: "Berit er FLL og har ansvaret for flere 1000-menneskeliv hver dag. Hun tjener 570.000,- i året..."

Det man egentlig ønsker er at FLL skal gå 100-vis av timer overtid uten at man får betalt for dette...
Uansett om man ikke går overtid, evt går mye overtid greier media og enkelte forumister å vri det til noe negativt.

Hadde det vært opp til meg hadde det vært forbudt med overtid for FLL (som flere andre land har), og Avinor måtte holde seg til AML uten unntak.
Da kunne man sagt farvel til RUTEtider på GM osv, men da haddde man også fått belyst den reelle underbemanningen som eksisterer.

Det er svært få som synes sykepleierne tjener nok, men det er fint lite sammenlignbart med en FLL/Sup med 600t overtid. Er det greit at eiendomsmeglere tjener 2mill. i året? Advokater 5mill? Lite sakelig spør du meg.

Vedkommende har forøvrig jobbet langt mer enn en som jobber 8-16 hver dag(hørte jeg sommertid?), uansett hva Dag-Falk mener om saken.
 
Last edited:
Det man egentlig ønsker er at FLL skal gå 100-vis av timer overtid uten at man får betalt for dette...
Uansett om man ikke går overtid, evt går mye overtid greier media og enkelte forumister å vri det til noe negativt.QUOTE]

Jeg tror du tar feil. Jeg er overbevist om at det man egentlig ønsker er at flyene kommer og går til oppsatt tid.
Når det ikke skjer, til tross for at man har utbetalt opptil 1,8 mill, så reagerer man og spør hvordan det kan henge sammen? Og det må være legitimt.



Vidar
 
Topplønn for en flygeleder med 25 års ansiennitet er ca. 1 mill. Og det inkluderer skift/helger m.m. Det eneste som kommer i tillegg er overtid.

Om det er riktig at man kan ha inntekt på 1.9 så er det et resultat av overtid. Jeg er flygeleder og jeg misunner ikke mine kolleger ved Oslo ATCC denne inntekten, jeg synes det er helt greit å ha fri på min fritid.

Jeg tar/får også overtid på den enheten jeg jobber, men det er innenfor rimelighetens grenser, såpass at jeg synes det er greit med litt ekstra penger, og at det er innenfor den mengden som gjør at det ikke ville rettferdiggjøre for arbeidsgiver å ansette flere flygeledere.

Å jobbe så mye overtid at man dobler inntekten (selv om overtid kan være godt betalt, det er det samme som noen flyselskap kaller "salg av fridager") tyder på at dette er hinsides rimelighetens grenser for hva man kan pålegge arbeidstagere.

Takk for greit og avklarende svar :)
 
1,9...., ikke rart man ønsker å holde antall flygeledere i Norge så lavt som mulig. Man sitter jo i pengebingen

De to som har gått over 500t du sikter til ja?
Du må dele det tallet med 3 for i det hele tatt å nærme deg min lønn.
 
Ser ikke noe galt i å tjene opp til 1,9 mill når det er slik etterspørsel etter flygeledere (i motsettning til piloter).
Men da bør man ihvertfall være nogenlunde fornøyd med lønnen sin...

W
 
Ser ikke noe galt i å tjene opp til 1,9 mill når det er slik etterspørsel etter flygeledere (i motsettning til piloter).
Men da bør man ihvertfall være nogenlunde fornøyd med lønnen sin...

W

De er helt sikker fornøyd med lønnen sin. Det er bare den tiden de må være på jobb for å komme opp i slik lønn de ikke er fornøyd med.



Vidar
 
Ser ikke noe galt i å tjene opp til 1,9 mill når det er slik etterspørsel etter flygeledere (i motsettning til piloter).
Men da bør man ihvertfall være nogenlunde fornøyd med lønnen sin...
Det virkelig store mysteriet er om sjefen for Avinor kan tjene enda mere enn dette.
 
De er helt sikker fornøyd med lønnen sin. Det er bare den tiden de må være på jobb for å komme opp i slik lønn de ikke er fornøyd med.



Vidar

Ikke helt sikkert de er fornøyd, om det som kom ut i NRK stemmer noenlunde. Der var det jo krav om ganske så betydelige prosenttillegg til dagens lønn.
 
Og i samme artikkel i papirutgaven stod det at Arbeidstilsynets inspeksjon (i august?) avslørte grove brudd på bestemmelsene eller noe sånn (husker ikke nøyaktig). Endelig rapport var ikke klar enda.

For Rødes del skulle han vel kanskje ønsket at den rapporten var ferdig til rettsaken.
 
HVIS det man leser i DN stemmer, så setter det hele "sommerens" problemer ved OSL i et nytt lys. Har selskapene fått unødige problemer skapt av en mann eller gruppe med et markeringsbehov som DN hevder? Eller er det faktisk slik at man etter lønnsoppgjøret følte seg utslitte og ekstremt underbemannet.

Uansett hva man måtte mene, så kan en fellende dom mot den tillitsvalgte sette sommerens såkalte bemanningsproblemer i et helt nytt lys.
 
HVIS det man leser i DN stemmer, så setter det hele "sommerens" problemer ved OSL i et nytt lys. Har selskapene fått unødige problemer skapt av en mann eller gruppe med et markeringsbehov som DN hevder? Eller er det faktisk slik at man etter lønnsoppgjøret følte seg utslitte og ekstremt underbemannet.

Uansett hva man måtte mene, så kan en fellende dom mot den tillitsvalgte sette sommerens såkalte bemanningsproblemer i et helt nytt lys.

Det kan dokumenteres at bemanningssituasjonen både ved kontrollsentralen i Røyken og i tårnet på Gardermoen er kritisk. I Røyken er det 20% underbemanning, en situasjon som ikke blir bedre til neste år. Og en fellende dom mot vedkommende vil ikke endre på situasjonen bemanningsmessig, men faktisk legge enda flere steiner til byrden for Avinor. For ikke å snakke om konsekvensene dette vil ha for fagforeninger i Norge generelt og tillitsvalgtes muligheter til å ytre bekymringer om tilstanden på eget arbeidssted i andre bedrifter. Tror man kan konkludere med at dette vil bli tap-tap for Avinor og tillit mellom ledelse og fagforeningene uansett utfall.

Forøvrig jobber Arbeidstilsynet fremdeles med å få oversikt over situasjonen i Røyken, det går nok litt mer tid før konklusjonen er klar.
 
Back
Top