Sa i mitt innlegg at det koster penger. Atc ligger på anbud en del steder i sverige og uk. Britiske NATS har kontrakt i Birmingham. Kan leses mere på http://www.nats.co.uk/nats-services/contact-nats-services/
Feks kan man kontraktere for bemanning av enkelte tårn og flytte på bemanningen. Vet at ingenting er gjort over natta og ikke er gratis men hvis bemanning er så stort problem må det väre lov speide lenger ut i horisonten for å löse problemer.
Alternativt er å endre på lovverket så det blir likt med eu eller legge tjenester på anbud. Har ikke med et ord klaget på flyveledere og deres arbeidsmoral. Neste år kommer det til å se likedant ut med huller i vaktlistene om man ikke löser bemanningen.
Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig til og gå ned i lønn i et virkelig privat selskap....og som i tillegg snakker Norsk??
Eneste løsning er bemanning god nok så også sykdom, permisjoner (som fødselspermisjon), admin uttak og feriebemanning er sikret. Og da holder det ikke med reduserte aspirantkull og de 13!! Flygelederne som mangler.
Frem til det får Avinor og NFF sette seg ned og se på tiltak som kan holde "hodet over vannet" til bemanningen er drastisk styrket om 5-10år.
Torbjørn Lothe pekte, i et TV-intervju, på at en konkurranseutsetting kunne være et tiltak. Dermed må en vel kunne anta at regjeringen ikke er fremmed for tanken.
Vidar
Hvis ferieavvikling virkelig er problemet er jeg overrasket over at de ikke har tatt høyde for det. Det burde ikke komme som en overraskelse på Avinor at det er sommerferie i år også, sier Kjos.
Dermed må en vel kunne anta at regjeringen ikke er fremmed for tanken.
Vidar
Flere partier, blant dem Frp, mener Avinor må få konkurranse om å tilby flygeledere. Bartnes (statssekretær) sier det er snakk om to ulike typer tjenester. - Den ene dirigerer trafikken mellom flyplassene, den kan ikke konkurranseutsettes. Og så er det flytårntjenesten, som kan konkurranseutsettes. Vi jobber nå med en stortingsmelding om Avinor som skal legges frem til våren. Vi utelukker ingenting nå. Men når det gjelder situasjonen vi er oppe er i nå - så lenge det er vakter som ikke er fylt av flygeledere, kommer det ut på ett hva selskapet heter....
Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig
Yup, er nok facts dette. Ikke bare å sette inn polske FLL...Det hører også med i bildet at flygeledere fra andre land (inkludert øst-Europa, der både Lothe(NHO) og den "gemene" flypassasjer mener at vi skal rekruttere fra) ikke finner betingelsene for å jobbe som flygeleder i Norge særlig attraktive.
De fleste har det faktisk bedre der de er, og kunne ikke tenke seg jobb i Norge.
(Beklager å ødelegge gode kveruleringer med facts.)
Det som jo slår meg som mer og mer utrolig er hvordan Avinor slipper unna med sine smått absurde uttalelser i media.
Man ser for seg at tårntjeneste er det første som konkuranseutsettes, og da på Torp da den ikke er forsvar eller Avinoreid. Approach og enroute er noe mer innviklet å konkurranseutsette.. men det kommer det, eurocontrol presser på..
Konstaterer at Avinor-høvdingen står media og de to tingene jeg husker er
1) Vi øsnsker selvfølgelig at så mange som mulig kommer på jobb for å dekke opp vaktene
2) Og på spørsmål om han har gjort jobben sin: "Ja, det har jeg"
Er glad det ikke er min sjef...
...uten at VG kjører ett eneste oppfølgingsspørsmål på hvorfor de i all verdens navn og rike har en tariffavtale som forplikter overtid, og hvorfor ikke dette er et ledelsesproblem når dette skjer hvert år. Heldigvis kommer ledelsen på banen nå for å kreve litt mer overtid fra deres ansatte!- Både Avinor og NFF var enige om denne sommerturnusen, men forskjellen er at færre har stilt opp på ekstravakter som de er forpliktet til i tariffavtalen. Vi håper NFF vil mobilisere flere krefter.
- Men dere har jo det overordnede ansvaret?
- Det er derfor toppledelsen griper inn. Jeg kan ikke si noe mer enn at vi har en dialog med NFF hvor vi ber om en forklaring, sier Narvesen.
På NRKs radio "Her og Nå" i ettermiddag var sluttkommentaren til en representant fra Avinor at forsinkelser ikke var til å unngå til helgen, men at folk skulle ta det med godt humør og nytte anledningen til å drikke en ekstra brus og spise litt mer softis. Så da er vel hele denne farsen snudd til at folk kan skjeie enda litt mer ut i ferien og riktig more seg på flyplassene...
Kjenner at jeg gleder meg til å tilbringe 30 timer på OSL i helgen...det er ikke bare pax det går utover.
Sjelden jeg gruer meg til jobb, men akkurat denne helga kunne jeg tenkt meg å hatt fri.
Da kan man bare konstatere at jobbhelga begynner om 6 timer. Bare å finne frem smilet...for det er jo min skyld at flyene er forsinket.![]()
Vanligvis benytter jeg ikke store ord som skandale på å beskrive noe, men dette er en skandale som Avinor og deres ansatte er ansvarlig for. Hvem som skyld i dette driter jeg tynt i - det må bare rettes øyeblikkelig punktum.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.