Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

kekker

Onkel reisende kekker
Er det noen som vet hvorfor det er sirup i systemet på OSL i dag??
Relativt mye forsinkelser og et par kanselleringer.
Kjenner at jeg har hatt nok dårlig karma i dag, men at DY760 er et par timer for sent ute er vel ikke som katastrofe å regne.. :-P
 
Re: Restrictions på OSL i dag??

Som evig radiolytter tar meg med en litt OT-sak fra Østlandssendingen, Ettermiddagen forrige onsdag.

Sendingen er jo stort sett fylt opp av trafikkmeldinger, f.eks. at det er observert en søppelsekk på Ring 3 osv...

Onsdag hadde de også en melding om at det var forsinkelser på OSL. Programleder orienterte om at det gjaldt både avganger og ankomster.. (Nødvendigvis - kanskje.... ).

En halvtime senere er det samme melding, med en presisering om at forsinkelsene er opp til en time.

Som den pludrekanalen dette har blitt, så må det pludres litt svada og pxxxspreik rundt dette også.

Svadaprater I: - Det er forsinkelser opp til en time, meldes det....

Svadaprater II: - Jojo, men men - hva gjør vel en time fra eller til når man først har fått ferie!

Svadaprater I: - Ja ha ha...

:rolleyes:
 
Re: Torp og Rygge stengt

Kjipt for passasjerene. Avinor må vel ta skylden her siden de ikke klarer å skaffe nok flygeledere tydeligvis.
 
Re: Torp og Rygge stengt

Det var problemer på fredag også. Da var det store forsinkelser på OSL av samme årsak. Vi sto en halvtime på EVE tidlig på morgenen grunnet flygeledermangel på Røyken. Er dette alternativet til streiken som ikke ble noe av?
 
Re: Torp og Rygge stengt

Hvorfor skulle det være alternativet? Avinor har jo vært helt tydelige på at det mangler folk i flere uker. Ingen aksjoner å spore her, det er rett og slett ikke folk nok.

243 ledige vakter

Først fra i morgen tidlig vil innflygingskontrollen igjen være bemannet.

- Kan vi vente flere slike kanselleringer fremover?

- Det har jeg ikke oversikt over, men jeg håper inderlig ikke det. Men det er meldt tidligere både fra Norsk Flygelederforening og Avinor at det vil være en del problemer utover sommeren på grunn av begrenset bemanning, sier Narvesen.

Det er mange ledige plasser på flykontrollsentralen i Røyken i sommer, slik VG Nett har skrevet tidligere. Hele 243 vakter står ledige, viser Avinors egne vaktlister. Bare denne uken mangler 21 vakter for at vaktlisten skal være komplett. I ukene fremover mangler det enda flere vakter.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066541
 
Re: Torp og Rygge stengt

Det var problemer på fredag også. Da var det store forsinkelser på OSL av samme årsak. Vi sto en halvtime på EVE tidlig på morgenen grunnet flygeledermangel på Røyken. Er dette alternativet til streiken som ikke ble noe av?

Å ikke melde seg til overtid er vel også en aksjonsform, men har stor sympati for at også flygelederne ønsker å benytte fritiden sin til å ha fri på sommeren. Ansvaret er selvfølgelig hos Avinor, som ikke evner å levere det produktet de har forpliktet seg til.

Noen som vet om slikt som dette får konsekvenser for Avinor?
Veldig mange aktører her som taper store penger, bortsett fra Avinor som sparer lønninger og overtid.
 
Re: Torp og Rygge stengt

Avinor er et statlig selskap, så jeg kan vanskelig tenke meg at noe slik vil ha noen konsekvenser for noen.
 
Re: Torp og Rygge stengt

Forventer at Avinor dekker alle ekstrautgifter flyselskapene nå har pga dette.
Dette blir ikke og er ikke billig.
 
Re: Torp og Rygge stengt

Det vil vel eventuelt ha konsekvens for ledelsen om det her fortsetter. Det blir vel standarden "kalt inn på teppet til samferdselsministeren" om det ikke blir bedring, noe det nok ikke blir når det allerede er for lite folk i systemet. Ellers er det vel flyselskapene som må gå på avinor å si at det her holder ikke, vi kjøper en tjeneste som vi ikke får og taper derav penger. Vil tro de har ganske ok kort på hånd.
 
Re: Torp og Rygge stengt

Forventer at Avinor dekker alle ekstrautgifter flyselskapene nå har pga dette.
Dette blir ikke og er ikke billig.

Avinor har vel ALDRI dekket noe, enten det er lovlige eller ulovlige aksjoner.
Var veL en sak på -90 tallet hvor SK/BU prøvde, men fånyttes.

Men slik som det er nå så får jeg nesten lyst til å omskrive:

Høyt sitter de og s... er de:lol:

God sommer
 
Merker meg at de har stengt de to flyplassene på østlandet sin de selv ikke eier. Kan sikkert forsvares med volum/konsekvens. Men er det greit..
 
Re: Torp og Rygge stengt

Eller at ingen andre på jobb i kveld har Farris TMA utsjekk........
 
Re: Torp og Rygge stengt

Utrolig. Avinor slipper selvsagt unna. Som alltid. Aldri deres skyld noe som helst. Men dette er aksjoner, noe annet blir feil å kalle det. Kan dette for øvrig komme så brått på? Regner med at vaktplaner er klare lang tid i forveien? Rimelig kynisk å ta ut de to eneste flyplassene som kan kalles private i Norge, men det er vel slik det eri Norge for tiden.
 
Re: Torp og Rygge stengt

Utrolig. Avinor slipper selvsagt unna. Som alltid. Aldri deres skyld noe som helst. Men dette er aksjoner, noe annet blir feil å kalle det. Kan dette for øvrig komme så brått på? Regner med at vaktplaner er klare lang tid i forveien? Rimelig kynisk å ta ut de to eneste flyplassene som kan kalles private i Norge, men det er vel slik det eri Norge for tiden.

Nei dette er ikke aksjoner. Nar det ikke er nok flygeledere sa er det ikke nok flygeledere. Og det har ikke noe med privat vs offentlig eid, det har noe med Farris TMA a gjore som behandler inn og utflygninger av ENTO og ENRY. Akkurat der mangler det folk, en annen gang er det Oslo TMA. At det mangler vakter kan ogsa ha noe med planlagt ferieavvikling a gjore ogsa - flygeledere har som alle andre ogsa krav pa ferie.
 
Re: Torp og Rygge stengt

Utrolig. Avinor slipper selvsagt unna. Som alltid. Aldri deres skyld noe som helst. Men dette er aksjoner, noe annet blir feil å kalle det. Kan dette for øvrig komme så brått på? Regner med at vaktplaner er klare lang tid i forveien? Rimelig kynisk å ta ut de to eneste flyplassene som kan kalles private i Norge, men det er vel slik det eri Norge for tiden.

Aksjoner ? hva mener du ? Aksjoner ifra avinor da tenker du på ? At dem ikke gidder utdanne nok flygeledere bare på pur f... eller hva mener du ?
 
krølle;762222 said:
Avinor har vel ALDRI dekket noe, enten det er lovlige eller ulovlige aksjoner.

Betyr dette at selskapene ikke får reduksjoner/kompensasjon ved forsinkelser som følge av ikke planlagt og ikke ekstraordinær reduksjon av kapasitet?

Burde vel ikke bli sjokkert, men tar meg selv I å bli ganske overrasket over dette.
Hvordan kan man akseptere en avtale uten et penalty-regime?

Sent from my BlackBerry Runtime for Android Apps using Tapatalk 2 Beta-5
 
Re: Restrictions på OSL i dag?

Og så blir det kveld, og det drar seg til. Mye sene fly inn til OSL i natt.
 
Re: Restrictions på OSL i dag?

... med de åpningstidene det legges opp til på OSL i natt så blir det jo "artig"...

Ærremulig sier jeg uten å peke noen vei.
 
Back
Top