Slutt på billig-SAS

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Slutt på billig-SAS

http://e24.no/boers-og-finans/article1621659.ece
 
Re: Slutt på billig-SAS

"Mye tyder på at billigselskapet SAS (SAS) forsvinner i løpet av neste måned. Den nye toppsjefen i SAS, Mats Jansson (54), har varslet en ny strategi. "

Men, merkelig norsk.... Jeg har allerede klaget til Jan....
 
Re: Slutt på billig-SAS

Det beste som har lekket fra SAS på lenge :clap

Dette kan SAS - tror SAS vil bli langt bedre med disse endringene!
 
Re: Slutt på billig-SAS

Men noe av det som blir utfordringen er hvordan de skal gjøre det. For hva er det som er forskjellen fra Janne sin tid. Jo "leisure" markedet har blitt mye større. Så hvordan skal SAS kunne ta en "fair" pris fra sine business kunder. Men samtidig spise av turist markedet. Dette kommer til å bli en vanskelig balansegang.
 
Re: Slutt på billig-SAS

Jeg håper dette betyr bedre bonusopptjening på økonomi og en i det minste en kaffe og noe å drikke på europa-rutene + kanskje en liten snack.. SAS gjør nok lurt i å skille seg noe mer fra LCC'ene enn idag, men for dyrt og flott bør det ikke bli, folk er jo særdeles prisbevisste når det gjelder flybilletter.
 
Re: Slutt på billig-SAS

Endelig en virkelig god nyhet fra SAS. Endelig ser den elendige strategien ut til å bli lagt om.:clap

En vanskelig balansegang, helt klart. Men det er det også i dag. Og det må det være i dagens marked. Selvsagt skal det fortsatt være billige billetter, det finnes jo ikke et selskap som ikke har det i dag. Men det betyr ikke at de må videreføre dagens strategi for å få det til. De lave prisene kom ikke da den strategien ble innført. Og vil ikke forsvinne med den.:exclamati Og la oss ikke glemme at det heller ikke i dag bare er å plukke ned billige billetter med SAS. (Så lenge de ikke kjører slike glimrende kampanjer som de gjorde for et par uker siden!):rolleyes:

Inntil videre har jeg stor tro på denne ny ledelsen og deres planer.
 
Re: Slutt på billig-SAS

Veldig gode nyheter. Nå får de gjøre som BA og LH osv. kjøre på med sitt produkt og la alle low-cost selskapene holde på som de selv vil...

Dette er mer SK som vi hadde det i gamle dager:old
 
Re: Slutt på billig-SAS

Kanskje sitter 'syvende far i huset' med mer inside-info enn det vi tror? Talen til Janne er iallefall godt timet...

Dette blir spennende fremover. Mats virker som han har hodet paa rett plass. Vi faar se hvor lenge det holder foer kluthuene i Froesundavik klarer aa oedelegge ham ...
 
Re: Slutt på billig-SAS

Vi i SAS Airline har store forhåpninger til Mats.La oss håpe at vi ikke blir skuffet.Det surrer ekstremt mange rykter på crewrommene om dagen.Noe er selvfølgelig ønsketenkning,men som regel har det vært hold i ganske mange de siste årene.
 
Re: Slutt på billig-SAS

Først kvittet han seg med personaldirektøren...nå med fattigmanns-SAS... 2 av 2 - Mats er mannen!!!
 
Re: Slutt på billig-SAS

Bra tiltak! SAS må sammenligne seg med BA, LH, KL osv..
Stemmer det at SAS skal sette inn lettere seter i 330/340 uten PTV for å spare vekt og vedlikehold av PTV? Fikk opplyst dette av en ansatt på SAS Teknisk
 
Re: Slutt på billig-SAS

Bra å høre at SAS lytter til markedet.

Med Norwegian som "erobrer Europa" med lave priser, snart seating og automatinnsjekk må SAS gjøre noe for å differensiere seg fra Norwegian.

To ting jeg ønsker, også på billige billetter:

1. Mulighet til å endre billetten (navn/tid/dato) mot å betale litt for det, likt det Norwegian kjører. Nå må du kansellerer billetten innen 24t, for å endre. Hvis du er over fristen... Sorry mac.

2. Mulighet til å reservere seating innenlands/europa/interkontinentalt selv om du reiser på rimelig Economy billett. Blokk heller av de mest populære første rekkene til Biznisser som reiser på fullpris Economy, og mest sannsynlig blir oppgradert likevel.

Selvfølgelig som andre nevner her, gi oss litt å bite i bak gardinen slik en får hos konkurrentene i Europa. Til og med de store i USA gir deg ett glass brus og en stusselig pakke pretzels. Det kan vel SAS også gjøre.

Vi gleder oss til å høre fortsettelsen.
 
Re: Slutt på billig-SAS

1. Mulighet til å endre billetten (navn/tid/dato) mot å betale litt for det, likt det Norwegian kjører. Nå må du kansellerer billetten innen 24t, for å endre. Hvis du er over fristen... Sorry mac.

ja, det er en mulighet, men det er enorme utfordringer forbundet med det. Det første er at du risikerer stort nedkjøp (og det skremmer vannet av en tidligere revenue mann som meg) ved at du overfører risiko fra kunden til selskapet. Mange av kundene som i dag kjøper full-fleks bruker ikke fleksibiliteten, men de "tar risikoen" ved at de betaler for noe de kanskje kan komme til å bruke. Skal man kunne kjøpe seg den fleksibiliteten
 
Re: Slutt på billig-SAS

Originally posted by MountainDew

Bra tiltak! SAS må sammenligne seg med BA, LH, KL osv..
Stemmer det at SAS skal sette inn lettere seter i 330/340 uten PTV for å spare vekt og vedlikehold av PTV? Fikk opplyst dette av en ansatt på SAS Teknisk

Nytt for meg.Vi holder fremdeles på med å utruste de siste flyene med nye sleeperseter.Men det er fremdeles mange uregelmessigheter med disse setene,viser det seg.Produsenten har fått tre måneder på seg til å fikse dette.Hvis ikke:UT! Men hva erstatningen skulle bli,vites ikke.
 
Re: Slutt på billig-SAS

Originally posted by CK

1. Mulighet til å endre billetten (navn/tid/dato) mot å betale litt for det, likt det Norwegian kjører. Nå må du kansellerer billetten innen 24t, for å endre. Hvis du er over fristen... Sorry mac.

ja, det er en mulighet, men det er enorme utfordringer forbundet med det. Det første er at du risikerer stort nedkjøp (og det skremmer vannet av en tidligere revenue mann som meg) ved at du overfører risiko fra kunden til selskapet. Mange av kundene som i dag kjøper full-fleks bruker ikke fleksibiliteten, men de "tar risikoen" ved at de betaler for noe de kanskje kan komme til å bruke. Skal man kunne kjøpe seg den fleksibiliteten

Vet ikke om du har tall/vil/kan si noe, men av egen erfaring så vet jeg at i Europa så velger jeg ofte å kjøpe to eller tre billig-billetter for altenrativene mine, spesielt nå etter det er lov å kjøpe èn vei, så har jeg ofte kjøpt en billett tur/retur, og når returen ikke holder så bare kjøper jeg en ny og billig retur om tilgjengelig. Vet noen hvor mye billetter som går bort i at folk bare kjøper opp igjen billig, og hvor mye ekstra penger dette er i forhold til de som evt ville falle bort som potensielle kunder som kjøper flex "for sikkerhets skyld"?

-A
 
Re: Slutt på billig-SAS

Om dagens oppslag i VG
VG skriver i dag at SAS' konsernsjef har varslet en ny strategi som kan innebære at "billigselskapet SAS forsvinner i løpet av neste måned". Realiteten er at SAS, og SAS Braathens, skal fortsatt henvende seg til både business- og lavprissegmentet.

Ifølge VG er det "mye som tyder på" at konsernsjef Mats Jansson vil legge om kursen mot et mer business-orientert selskap - som også skal kunne tilby billige økonomibilletter. VG-journalisten bruker uttalelser fra SAS' tidligere konsernsjef Jan Carlzon som grunnlag for sine spekulasjoner. (Se forøvrig 'SAS Braathens i media' her på portalen).

Mats Jansson har sagt han vil fremlegge en strategi for konsernet i løpet av våren. Det er imidlertid ingenting som i dag indikerer at det vil skje en dramatisk omlegging av kurs.

SAS, og SAS Braathens, skal fortsatt henvende seg til både business- og lavprissegmentet. Som en naturlig del av vårt arbeid ser vi hele tiden over produktet vi tilbyr for å tilpasse oss markedets behov. Det vil selvsagt kunne innebære at vi vil foreta justeringer i vårt tilbud, uten at det ligger noe dramatikk i det.

VG tar nok en gang opp spekulasjonene omkring hva som vil skje med navnet SAS Braathens, og mener at "Braathens" vil forsvinne. Dette er et spørsmål som ikke er på agendaen i selskapets styre. Et konsern er imidlertid i sin fulle rett til å se over sine varemerker og hvordan det vil bruke dem. Hva som skjer i fremtiden er umulig å spå om.

VGs artikkel finnes kun i papiravisen men den har spredt seg til andre nettmedier. Se her og her.










COPYRIGHT © 2002 Scandinavian Airlines System.
Created by Olof Rundgren
Approved by SAS Braathens Informasjon
Published by Olof Rundgren
Last updated 2007-01-30 15:27
 
Re: Slutt på billig-SAS

Viktigast nu är att SAS skiljer sig från lågprisbolagen och skapar en produkt som är värd priset man betalar som passagerare. Det är inte roligt att stundtals betala mer och (ofta) få en sämre produkt än t.ex. vad Sterling erbjuder.

Way to go Mats!
 
Re: Slutt på billig-SAS

Og dermed er det bevist at folk tror på alt som står i tabloidpressen så fort det er noe som de selv synes er positivt. Sannheten kommer da i andre rekke :)
 
Back
Top