• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Slutt på postflyvninger innenriks i Sverige

Trdfly

Moderator
Medlem
Slutt på postflyvninger innenriks i Sverige

Zimex Aviation har nå i en god del år fløyet ATR42/72 i fraktversjon innenriks i Sverige på vegene av Postnord. I august er det tydeligvis slutt, og fremover vil det kun brukes jernbane og lastebil. Dermed står Zimex uten kontrakt og en stor del av sine operasjoner er borte. Tidligere har vel både Amapola og West Air Sweden operert disse.

https://www.aerotelegraph.com/airli...ssauftrag-und-muss-personal-entlassen/yhmsdhm
Google Translate: https://www-aerotelegraph-com.trans...o&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true#
 
Re: Slutt på postflyvninger innenriks i Sverige

Hvordan er det i Norge? I Danmark er vel planen å kutte postomdeling helt og holdent…
 
Det er fortsatt spanske Swiftair som flyr for Posten Norge, EB. Men i forhold til når Westair Sweden var på høyden, så er det nå kun en tur eller av og til 2 om dagen.
 
Re: Slutt på postflyvninger innenriks i Sverige

Det er fortsatt spanske Swiftair som flyr for Posten Norge, EB. Men i forhold til når Westair Sweden var på høyden, så er det nå kun en tur eller av og til 2 om dagen.

Nei, Swiftair har sluttet å operere på vegne av Posten Norge på TRD-AES-TRD-OSL-TRD og SVG-BGO-OSL-BGO-SVG.

Og hvis jeg ikke leste feil, har Sprint Air sluttet å operere TOS-LYR, denne er det Pole Position på Svalbard som nå chartrer - noen som kan bekrefte dette?
 
Re: Slutt på postflyvninger innenriks i Sverige

Om ikke posten var så satt i sine gamle systemer kunne de sendt mye post med vanlige rutefly på dagtid. Er god plass til mer frakt. Til Svalbard er det ofte begrensninger på vekt så der er det nok best med eget fly.
 
Re: Slutt på postflyvninger innenriks i Sverige

I Danmark slutter Postnord helt med uddeling efter at Danmark fjernede postloven, og hvem der skulle bringe post. Fremtidig post, kan leveres af alle. Hovedsageligt bliver det DAO fra nu af.....

I Danmark har der IKKE været post på jernbane siden storebæltsfærgerne. Her i Sverige er det også begrænset, med hvor meget post der er på banen nu om dage.
 
Re: Slutt på postflyvninger innenriks i Sverige

Tidene endrer seg, på et tidspunkt ble posten også fraktet med hest og kjerre.

Disse noe tilårskomne SAAB'ene hos Sprint Air, har de noe post med seg til og fra Kastrup?
 
Re: Slutt på postflyvninger innenriks i Sverige

Tidene endrer seg, på et tidspunkt ble posten også fraktet med hest og kjerre.

Disse noe tilårskomne SAAB'ene hos Sprint Air, har de noe post med seg til og fra Kastrup?

Sprint Air fra CPH til KRS og AES er på vegne av DHL, så hovedsaklig pakker.
Samme gjelder Amapola mellom OSL-TRD, og DHL med ymse selskaper - nå hovedsaklig Compass på CPH-SVG-BGO.
 
Back
Top