SAS Q2 2024 resultater

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Ble minus 3 mrd for perioden februar-april for SAS. Vesentlig dårligere enn de 1.4 i minus i fjor. Men tydeligvis mye ch.11 kostnader og valutasmeller, da finanskostnadene spratt opp med 1.5 mrd sammenlignet med i fjor.

EBIT var minus 1.5 mrd

https://e24.no/boers-og-finans/i/dRl8EO/sas-tapte-3-milliarder-svenske-kroner-i-andre-kvartal

Tallene viser et resultat før skatt på 3,07 milliarder svenske kroner i perioden, en kraftig forverring fra samme periode året før hvor selskapet tapte 1,4 milliarder.
 
Last edited:
Hvor lenge går dette videre?


Det gikk ikke, og er derfor de nå holder på med en rekonstruksjon, gikk i praksis konkurs og får snart nye eiere. Innen det er på plass, hvilket det ikke er formelt ennå, så får man verken synliggjort eller fått effekt av endringer etc.
 
Det gikk ikke, og er derfor de nå holder på med en rekonstruksjon, gikk i praksis konkurs og får snart nye eiere. Innen det er på plass, hvilket det ikke er formelt ennå, så får man verken synliggjort eller fått effekt av endringer etc.

Problemet til sas er ikke rekonstruksjonen. Problemet er at de ikke tjener nok penger (ebit). Kan være noe Ch11 ligger i admin expenses (doblet, men det er kun 550 totalt). Vil tro at mesteparten av rekonstruksjonskostnader ligger i finans (dip etc). Er nok en stor fx bit i tillegg, men tror ikke den er så stor som de vil ha - hadde da forventet en ‘constant fx’ sammenligning.

Er ikke veldig rart de taper penger, og jeg forventer at osl eller arn blir dehubbed etter overtagelsen, med fly til kun visse domestic.

Jeg tror l/h må enten vokse drastisk eller forsvinne. For 5-10 år siden var en min l/h flåte min 15 fly, vil tro større nå. Flåten er for liten pt. Jeg tror SAS også ville gjort bra med å bringe tilbake en ordentlig C i Europa om de vokser l/h. Det er nok som ville ha betalt, men selvfølgelig mindre enn dagens Plus.
 
Bokfører SAS kostnadene i henhold til gamle avtaler? Altså at mye av det de taper nå vil forsvinne med rekonstruksjonen. Og de vil kunne fremstå lønnsomme?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bokfører SAS kostnadene i henhold til gamle avtaler? Altså at mye av det de taper nå vil forsvinne med rekonstruksjonen. Og de vil kunne fremstå lønnsomme?
Ja. Nye avtaler vil ikke "tre i kraft" før de er ute av rekonstruksjon og nye eiere er på plass.
 
Betyr dette at SAS er helt på vei ut av det norske markedet? Dersom de de-hubber OSL er jo tanken nærliggende. Samtidig litt rart når norsk innenriks er et forholdsvis passasjertungt marked totalt for SAS. Kanskje logisk på sikt at hjemmemarkedet til SAS kun er Danmark og litt Sverige. Et dansk Finnair på en måte.
 
Er vel en drømmetanke hos noen at de forlater Norge, men det kommer IKKE til å skje. Norsk innenriks og det norske markedet generelt er vel der de historisk har tjent mest penger, så trekker de seg ut av det er ledelsen i selskapet skrudd sammen på en svært underlig måte….
 
Er vel en drømmetanke hos noen at de forlater Norge, men det kommer IKKE til å skje. Norsk innenriks og det norske markedet generelt er vel der de historisk har tjent mest penger, så trekker de seg ut av det er ledelsen i selskapet skrudd sammen på en svært underlig måte….

Ja, og det er lite som tyder nye eiere planlegger halvere størrelsen på selskapet
 
Det vore tragiskt om de drar ner på SAS. Hoppas verkligen att de tänker sig om innan de gör det.
 
leve av svensk og dansk innenriks? Svensk innenriks går vel bare en vei, dansk innenriks er litt begrenset omfang, det er klart ingen eier ved sine fulle fem gir fra seg det mer lukrative norske innenriks markedet.
 
Med OSL-TRD, OSL-BGO og OSL-SVG alle tre inne på topp ti-listen over mest trafikkerte ruter i Europa i mange år, skal man være enda mer i motfase med fornuftig tankegang enn ledelsen i SAS tradisjonelt har vært, for å gi fra seg noe sånt.
 
Last edited:
Betyr dette at SAS er helt på vei ut av det norske markedet? Dersom de de-hubber OSL er jo tanken nærliggende. Samtidig litt rart når norsk innenriks er et forholdsvis passasjertungt marked totalt for SAS. Kanskje logisk på sikt at hjemmemarkedet til SAS kun er Danmark og litt Sverige. Et dansk Finnair på en måte.
Skjer ikke. SAS uten Norge er ingenting i dagens marked. Det er viktig at dere skiller mellom LH hub og shorthaul hub. OSL er SAS’ største marked, og bare så det er klart: Man har aaaaltfor mange maskiner tilgjengelig om man skulle trukket seg ut av Norge. OSL hadde vært LH hubben til SAS om vi og Køben hadde bytta plass geografisk. På mange lister er OSL-TRD nummer 4 og OSL-BGO nummer 5 på mest trafikkerte innenriksruter i Europa, så det er som det nevnes galskap å trekke seg ut. Hilsen en som har sett 5 BGO-OSL flighter på få timer i ettermiddag vært stappa fulle
 
Back
Top