Re: Slutt på billig-SAS
Nå vet vi vel ikke om dette stemmer enda, men det ser positivt ut. Det er dog meget lite som skal til for å gjøre SAS til et bra flyselskap igjen.
Bonusprogrammet bør stå høyt på listen, bare på meg har SAS tapt hundretusenvis av kroner siden de endret Eurobonus.
Deretter bør de servere frokost (frokost holder for meg, samt en lite snacks pose senere på dagen) + gratis drikke på innenriks og europa flygningene i Y. Kan ikke i min villeste fantasi se at det medfører store kostnadene i forhold til omsetningen. SAS velger vel heller å se på det å gi gratis mat og drikke som et inntektstap...
Når det gjelder endringer av billetter, er det en tøff nøtt. Jeg ser argumentasjonen at dette vil skremme folk vekk fra fleksible billetter, men om penaltyen blir eksempelvis 100 euro tviler jeg på at det vil få en stor impact på business salget.
Janne har selvsagt rett når han sier at du må være helt idiot dersom du kjøper en flex eller C billett som ofte er 5-7 ganger dyrere på europaflygningene. Min strategi er grei: Dersom jeg skal på tur til LHR og har behov for en fleksibel retur, kjøper jeg en billig Y billett t/r med sen avgang på retur datoen. Om jeg blir ferdig tidligere, reiser jeg ut på flyplassen og spør om det er greit at jeg kjører stand by på en tidligere avgang, noe de alltid går med på, gjelder de fleste stasjonene i Europa. Dersom jeg trenger en fleksibel retur dato, kjøper jeg billigst mulig billett t/r og kjøper en ny økonomi billett dersom planene endres, noe de ikke gjør i de fleste tilfeller... En sjelden gang, er det kun flex ledig, har skjedd med meg 1 gang de siste 2 årene.. Ja, jeg har kjøpt EN flex billett, EN vei på europa de siste 2 årene!!! Dette fordi at flex og C på europa flygningene ikke er i nærheten av å gi valuta for pengene..
På innenriks, kjøper jeg billigst billett ut og flex hjem dersom jeg har behov for å endre billetten. Dette fordi prisforskjellen mellom økonomi og flex er mye mindre enn på europaflygningene.
Hadde flex kostet 2500 t/r OSL-LHR og C 3500.- hadde jeg selvsagt kjøpt flex eller C. Et godt eksempel er BA som selger restriktive business billetter t/r LHR med 21 dagers forkjøp. litt over 2000 lappen tar de for det t/r med fulle business poeng og tier points. Du må punge ut for evt endringer. Du må jo da være rimelig blåst dersom du velger SAS til London for nesten 8000 bob...
Ellers får vi se hva mannen finner på. Det kan umulig bli verre enn det er nå ihvertfall :lol: