Slik blir nye Gardermoen

Ryktet er at kollegene i tårnet er MEGET bekymret for å få en terminal som skissert her. Plasstjenesten også.

Men, det operative hører man ikke på, det er pølser og parkering som gjelder.
Operative miljø er bare noen man skylder på når de må jobbe rundt ett problem skapt av dårlige avgjørelser, og dette fører til forsinkelser.........

Heia Norge :nor

Jeg tror vi skal anta at alle hensyn vektlegges når den endelige beslutningen fattes.

Apropos pølseboder og kommersielle hensyn; jeg tok meg den frihet her tidligere i høst å nekte å passere gjennom taxfree-butikken på vei mot utland, påsto jeg var allergisk.

Det skapte liv å røre, men jeg slapp unna da jeg ba om å få snakke med flyplassledelsen :lol:

Jeg tror vi skal anta at alle hensyn vektlegges når den endelige beslutningen fattes.

Apropos pølseboder og kommersielle hensyn; jeg tok meg den frihet her tidligere i høst å nekte å passere gjennom taxfree-butikken på vei mot utland, påsto jeg var allergisk.

Det skapte liv å røre, men jeg slapp unna da jeg ba om å få snakke med flyplassledelsen :lol:

Og hva er problemet med å passere gjennom taxfreebutikken??

Og hva er problemet med å passere gjennom taxfreebutikken??

Hele sjappa STINKER, men det er vel bare å ta til venstre etter BP kontrollen så slipper man unna supermarkedet. Uansett er det bare her hjemme at man er mer eller mindre tvunget å gå gjennom et butikklokale før man ankommer gatene. Snakk om utilbørlig markedsføring.

Neste gang er også jeg allergisk ;)

Hele sjappa STINKER, men det er vel bare å ta til venstre etter BP kontrollen så slipper man unna supermarkedet. Uansett er det bare her hjemme at man er mer eller mindre tvunget å gå gjennom et butikklokale før man ankommer gatene. Snakk om utilbørlig markedsføring.

Samme metode er valgt på CPH, men istedet for å havne i enden av tax-free sjappa så havner havner men midt i den når man går gjennom sikkerhetskontrollen.

Uansett hvor mye butikken måtte stinke, ser jeg fortsatt ingen grunn til å begynne å kverulere og krangle med de som står der og prøver å gjøre jobben sin. Ikke rart enkelte av dem blir litt grimme etterhvert, kanskje??

Uansett er det bare her hjemme at man er mer eller mindre tvunget å gå gjennom et butikklokale før man ankommer gatene. Snakk om utilbørlig markedsføring.

Nåja, det samme er tilfelle her i Sydney. Trur nok at det er blitt mer og mer vanlig.

Kanskje jeg ikke var klar nok?

Denne tråden skal handle om planene om utbyggingen av OSL. Selv om man kan mene at plassering av tax-free hører inn under dette, så trekker den debatten ned verdien av denne tråden. Start en egen tråd om dere vil fortsette å diskutere det, helt fint. I denne tråden diskuteres ikke det lenger.

I disse tåketider kan det jo nevnes at det ikke foreløpig er noen planer fra OSL sin side om å legge til rette for Cat II/III på 01L/19L. Det fører til at når det nye luftrommet (OSLO ASAP) kommer i gang vil man måtte gå over fra mixed-mode drift med ca. 70 flybevegelser pr. time under LVP (drittvær-modus), til segregert banebruk som i dag med 45 flybevegelser i timen.
Det vil føre til at på dager som vi har i dag vil vi ikke ha mulighet til å avvikle all trafikken og selskapene må kansellere. Dette skjer i dag og vil få en mye større utstrekning etterhvert som trafikken øker.
Dette sammen med det faktum at det ikke finnes noen alternativ til ILS instrumentinnflygning til RWY 01R/19L gjør OSL veldig sårbar. Hvis vi da mister ILS på f.eks 01R i dårlige værforhold med vind over 5kts fra nord (uvanlig med dårlig sikt og så mye vind, men det skjer) så må vi stenge butikken til været bedrer seg.

God Jul.

Hvis utbyggingen av OSL samt reorganiseringen av luftrommet over og rundt OSL fører til en mindre fleksibel trafikkavvikling, vil det vel presse seg fram Cat III på all 4 baner ganske snart.

Det må jo være noe med proposjoner på de tegningene der som ikke stemmer , håper jeg.

Ja, hvis ikke blir det en SVÆÆÆÆR gangbro!

Spøk til side, jeg leste nylig en artikkel om prosjekteringen av T2, husker ikke hvor, kan det ha vært gårsdagens Aften eller i DY's inflight magazine? Der var det uansett et bilde av noen i teamet som sto over en langt mer detaljert tegning av flyplassområdet enn den som er i på db.no, men såvist jeg kunne se stemmer skissene til Dagbladet. "Byllen" mellom innenrikspiren, SAS-hotellet og dagens hovedbygning var ihvertfall der...

Men en ting er at tunnellen for tog og bagasje og folk mellom T1 og T2 allerede er bygd, men hva gjør man med biltrafikk inn til en eventuell fullverdig T2? Lager en masse kulverter under dagens taxebaner, en eller en stor kulvert under en av rullebanene?

Hva med å heller innføre høyhastighetstog mellom OSL og TRF/RYG ?? Gardermoen har forlengst bevist sine svakheter utover en hver tvil. TRF og RYG burde kunne avlaste mye!!! Og man oppnår fordelen med 3 - TRE - flyplasser hvor neppe værforholdende er like, men som kunne avlaste når OSL streiker med været... TRF eller RYG har neppe på likt samme forhold, flyene diverterer dit de må, passasjerene blir sendt på lyntog på 30min der hvor flyet faktisk står og hvor det kan operere fra! Max 1-2t forsinkelse, men både økonomisk forsvarbart av SAS (ja de er jo de som sliter... ikke Norwegian.........) og man oppnår tilfredstillte kunder!!! De fleste av oss er nok fornøyd med 1-2 timers forsinkelse enn 8-10timer, eller intet!!!

Glem Terminal 2 på OSL, bortkastede penger, utnytt heller de to andre "lokalflyplassene" og få fornøyde kunder som må sove natta over på gardermoen eller bli sendt i buss.

Hva med å heller innføre høyhastighetstog mellom OSL og TRF/RYG ?? Gardermoen har forlengst bevist sine svakheter utover en hver tvil. TRF og RYG burde kunne avlaste mye!!! Og man oppnår fordelen med 3 - TRE - flyplasser hvor neppe værforholdende er like, men som kunne avlaste når OSL streiker med været... TRF eller RYG har neppe på likt samme forhold, flyene diverterer dit de må, passasjerene blir sendt på lyntog på 30min der hvor flyet faktisk står og hvor det kan operere fra! Max 1-2t forsinkelse, men både økonomisk forsvarbart av SAS (ja de er jo de som sliter... ikke Norwegian.........) og man oppnår tilfredstillte kunder!!! De fleste av oss er nok fornøyd med 1-2 timers forsinkelse enn 8-10timer, eller intet!!!

Glem Terminal 2 på OSL, bortkastede penger, utnytt heller de to andre "lokalflyplassene" og få fornøyde kunder som må sove natta over på gardermoen eller bli sendt i buss.

Lyntog er sikkert en god ide, men da iforbindelse med Østfold/Vestfoldbanen. Å lage et egen Flytog til TRF og RYG er tullete og sløsing av penger.

Å ikke bygge T2 på Gardermone er idioti og muligens julens dårligste forslag. Det er enklest og mest lønnsomt å samle mest mulig på et sted istedet for å spre det utover. Og grunnen til at få må sove over på gulvene på TRF og RYG er fordi det er to småflyplasser med få passasjerer

Lyntog er sikkert en god ide, men da iforbindelse med Østfold/Vestfoldbanen. Å lage et egen Flytog til TRF og RYG er tullete og sløsing av penger.

Å ikke bygge T2 på Gardermone er idioti og muligens julens dårligste forslag. Det er enklest og mest lønnsomt å samle mest mulig på et sted istedet for å spre det utover. Og grunnen til at få må sove over på gulvene på TRF og RYG er fordi det er to småflyplasser med få passasjerer

Vi får håpe at det ligger et bra forslag til T2 under grana i år Someone;)

Men en ting er at tunnellen for tog og bagasje og folk mellom T1 og T2 allerede er bygd, men hva gjør man med biltrafikk inn til en eventuell fullverdig T2? Lager en masse kulverter under dagens taxebaner, en eller en stor kulvert under en av rullebanene?

Folk parkerer ved T1 og tar førerløst sjøtteltog (ala LGW) til T2?

Back