Hva er det nå du prater om? Jeg argumenterer for at man skal følge de regler som gjelder, og at de som fastsetter regler har en tendens til å vite mer om gjeldende tema enn mannen i gata.
Litt av poenget her er vel at reglene er som de er pga en studie fra år 2000. Som ikke ga noe entydig svar på at det faktisk er farlig å bruke en mobiltelefon ombord i fly.
Videre var det neppe kun sikkerhetsmessige hensyn som ble tatt når man innførte et forbud. Bl.a. fryktet man at telefoner ombord i fly ville koble seg til mange sendere på bakken ved overflyvning av byer - noe som betydde betydelig merkostnad for teleoperatørene for å bygge ut kapasiteten. Idag er kapasiteten en helt annen, og dette er neppe noe godt argument lenger.
Flyselskapene hadde også investert store summer i disse fjernkontoll-telefonene man kunne ringe for blodpris fra ved å dra kredittkortet. Fikk folk bruke egne telefoner ombord, ville det vært penger ut av vinduet. Noe det viste seg å være uansett. Flyselskap hadde økonomiske interesser for at et strengt regelverk skulle innføres.
Jeg vil anta at det er hundretusener av påskrudde telefoner i lufta hver eneste dag. Såvidt jeg vet har man enda ikke med sikkerhet kunne peke på at disse er skyld i en eneste ulykke.
Jeg har selv syndet. Mange ganger. Jeg har faktisk hatt episoder hvor jeg har hatt hvertall 5-6 telefoner på hatthylla som ikke en gang var i flight mode. Unødvendig. Men jeg gadd ikke å reise meg for å skru de av. Mest irriterende for meg var det uansett at tiden i lufta tømte batteriene. Men overlevde jeg det, overlever jeg nok noen flyvninger med telefonen i flight mode.
En ting er å overholde lover og regler. I utgangspunktet skal man det, men noen regler tilsier normen at man kan bryte. Jeg ber ikke sjåføren stoppe og sette meg av om han ligger noen usle km/t over fartsgrensa. Og skulle jeg bli stoppet i tollen med en flaske sprit eller en kartong sigaretter for mye, regner jeg ikke med at venner og familie reagerer negativt på slikt. For meg svir det kanskje litt der og da, men det går nok over så fort jeg tenker på alle de gangene det har gått bra. Når jeg tenker meg om, tror jeg jaggu jeg har lastet ned ett og annet fra internett jeg ikke burde også.