Skrur du telefonen helt av?

Skrur du telefonen helt av under takeoff/landing?

• Ja, uten unntak.

Votes: 62 24.6%
  • Ja, men det har hendt at jeg har glemt det.

Votes: 29 11.5%
  • Nja, av og til, det varierer.

Votes: 16 6.3%
  • Nei, flymodus får holde.

Votes: 131 52.0%
  • Nei, jeg bryr meg ikke.

Votes: 14 5.6%

• Total voters
    252
Jeg skrur telefonen helt av. Med flymodus i luften. Så helt av igjen når vi skal lande
Men desverre mange som ikke gjør det

Ekspertene og reglene sier jo også at det ikke er noe forskjell på mobiler i flightmode og elektroniske armbåndsur.
..
Det er ellers interessant at du og flere ansatte i flyselskaper har argumentert mot dagens regler i denne tråden. ;)

Hva er det nå du prater om? Jeg argumenterer for at man skal følge de regler som gjelder, og at de som fastsetter regler har en tendens til å vite mer om gjeldende tema enn mannen i gata.

Reglene (som blir opplest av besetningen før avgang) sier klart og tydelig at telefoner skal være avslått mens armbåndsur ikke blir nevnt. I alle fall hos de selskapene jeg pleier å fly med.

Last edited:
Reglene (som blir opplest av besetningen før avgang) sier klart og tydelig at telefoner skal være avslått mens armbåndsur ikke blir nevnt. I alle fall hos de selskapene jeg pleier å fly med.
"All elektronikk" eller "Alle elektroniske apparater" bruker de nå si når jeg flyr. Det er altså dette besetningen ikke bryr seg om å følge.

"All elektronikk" eller "Alle elektroniske apparater" bruker de nå si når jeg flyr. Det er altså dette besetningen ikke bryr seg om å følge.

Hva vil du egentlig frem til?
Spørsmålet i tråden er "Skrur du telefonen helt av under takeoff/landing?"

Last edited:
Hva er det nå du prater om? Jeg argumenterer for at man skal følge de regler som gjelder, og at de som fastsetter regler har en tendens til å vite mer om gjeldende tema enn mannen i gata.
Litt av poenget her er vel at reglene er som de er pga en studie fra år 2000. Som ikke ga noe entydig svar på at det faktisk er farlig å bruke en mobiltelefon ombord i fly.

Videre var det neppe kun sikkerhetsmessige hensyn som ble tatt når man innførte et forbud. Bl.a. fryktet man at telefoner ombord i fly ville koble seg til mange sendere på bakken ved overflyvning av byer - noe som betydde betydelig merkostnad for teleoperatørene for å bygge ut kapasiteten. Idag er kapasiteten en helt annen, og dette er neppe noe godt argument lenger.

Flyselskapene hadde også investert store summer i disse fjernkontoll-telefonene man kunne ringe for blodpris fra ved å dra kredittkortet. Fikk folk bruke egne telefoner ombord, ville det vært penger ut av vinduet. Noe det viste seg å være uansett. Flyselskap hadde økonomiske interesser for at et strengt regelverk skulle innføres.

Jeg vil anta at det er hundretusener av påskrudde telefoner i lufta hver eneste dag. Såvidt jeg vet har man enda ikke med sikkerhet kunne peke på at disse er skyld i en eneste ulykke.

Jeg har selv syndet. Mange ganger. Jeg har faktisk hatt episoder hvor jeg har hatt hvertall 5-6 telefoner på hatthylla som ikke en gang var i flight mode. Unødvendig. Men jeg gadd ikke å reise meg for å skru de av. Mest irriterende for meg var det uansett at tiden i lufta tømte batteriene. Men overlevde jeg det, overlever jeg nok noen flyvninger med telefonen i flight mode.

En ting er å overholde lover og regler. I utgangspunktet skal man det, men noen regler tilsier normen at man kan bryte. Jeg ber ikke sjåføren stoppe og sette meg av om han ligger noen usle km/t over fartsgrensa. Og skulle jeg bli stoppet i tollen med en flaske sprit eller en kartong sigaretter for mye, regner jeg ikke med at venner og familie reagerer negativt på slikt. For meg svir det kanskje litt der og da, men det går nok over så fort jeg tenker på alle de gangene det har gått bra. Når jeg tenker meg om, tror jeg jaggu jeg har lastet ned ett og annet fra internett jeg ikke burde også.

jeg har ikke lyst til å delta i dette exprimentet hvor alle 186 ombord legger,lar både mobiler og tablets ligge på i hattehylla..... det får noen andre finne ut av

Til de som kommenterer om at vi der fremme bruker iPad / EFB, og dermed burde alle kunne gjøre det, så håper jeg dere innser at noe av problemet ligger i sertifiseringen også. En mobiltelefon kan fint sertifiseres til å brukes ombord på et bestemt fly, men sånt koster skjorta. Det er det ingen mobilprodusenter som har gjort, ergo er de ikke tillatt å bruke ombord. Våre EFB er også særdeles godt festet til selve flyet, og vil ikke lage kjøttpudding av sidemannen om det skjer noe.

Det er også gjort tester med wifi-sendere i cockpit, og disse ga faktisk utslag i forstyrrelser på skjermene i cockpit. Å hardnakket påstå at du vet bedre, og at alt dette er bare er oppspinn og vrøvl fra steinalderen, er i beste fall pisspreik. Gjør oss alle en tjeneste og følg instruksene som blir gitt. Du kan være trygg på at det er en grunn til det.

Setter telefonen alltid bare i flymodus. Hos British Airways sa de at mobiltelefoner måtte settes i flymodus, ikke noe om at de må skrus helt av.

Hva angår sikkerhet og forstyrrelse. Hva er årsaken til at noen selskaper tillater flightmode, mens andre sier at de må være helt skrudd av? Jeg antar at de førstnevnte selskapene ikke er mindre sikre å fly med enn de sistnevnte selskapene.

Setter telefonen alltid bare i flymodus. Hos British Airways sa de at mobiltelefoner måtte settes i flymodus, ikke noe om at de må skrus helt av.

Nettopp, av en eller annen grunn så er det forskjell på reglene mellom flyselskapene. Så da er det enklest å ta minste motstands vei og bare sette den i flightmode, så man slipper å vente på at mobilen skal starte opp og man må taste pin og slikt

Jeg har nettopp flydd tur/retur Tromsø med Norwegian i fly UTEN WiFi, og for et par uker siden i en Norwegian-maskin Med WiFi. Med denne diskusjonstråden i friskt minne hørte jeg godt etter hva som ble sagt om mobiltelefoner:

Med WiFi: Skal settes i Flight-mode og så skrus helt av under avgang og landing. Så kan den skrus på igjen etter avgang. Den vil jo da gå rett i flight mode.

Dette synes jeg var logisk. Men så, uten WiFi ombord:
Telefonen må settes i Flight-mode før den skrues av.
Jeg vil tro at dette var i tilfelle noen ville bruek telefonen til noe annet enn WiFi, som f.eks. musikk eller spill. Men beskjeden var så "bastant". Jeg hadde skrudd av telefonen allerede inne i terminalen, og ikke f. om jeg nå skulle gå opp i hylla, hente jakka mi, skru telefonen på, sette den i flight-mode og så skru den av igjen, jeg hadde ingen intensjoner om å bruke telefonen til noe som helst før flyet var godt parkert og jeg kunne hente jakka mi igjen. Men sånn kunne faktisk meldingen oppfattes.

Wig-wag, var det samme announcment som med WIFI? Er jo litt enklere om man ikke skal tilpasse avhengig om det er WIFI eller ikke ombord hele tiden.

Hos oss får man som nevnt beskjed om at elektronisk utstyr enten skal slåes av eller settes i flight mode, men ikke benyttes under avgang og landing. Hvorvidt du slår den helt av eller benytter flight mode blir overlatt deg.

Wig-wag, var det samme announcment som med WIFI?

Ja, bortsett fra at det selvfølgelig ikke ble sagt et ord om WiFi, eller at man kunne skru telefonen på igjen når setebelteskiltet ble slukket.

(Og det var "manuell" annonsering, ikke pre-recorded.)

Litt off-topic, men apropos: Hvor går grensa for hva som er elektronisk utstyr? Såvidt jeg vet inneholder klokka mi elektronikk...

Litt off-topic, men apropos: Hvor går grensa for hva som er elektronisk utstyr? Såvidt jeg vet inneholder klokka mi elektronikk...
Dette har allerede vært berørt. Ikke bare er mange klokker elektroniske, flere av dem innehlder allerede sendere og mottagere av radiosignaler og enda flere vil det bli. Pacemakere er elektroniske og inneholder sendere og mottagere, høreapparater er elektroniske og inneholder sendere og mottagere.

For barn er det populært med sko som har ekektronikk som får dem til å blinke når de går og selv RFID-tagger som man finner på det meste inneholder elektroniske kretser uten av-bryter som blir akitvert av elektromagnetiske felt.

Man må nok gå ganske mange år tilbake for å finne en flight hvor "all elektronikk" som passasjernene hadde med seg ombord på et fly faktisk ble slått av.

Dette er samme prosedyre som FAA tillater. Regner med at flere følger. Ingen sikkerhetsrisiko å skru den på etter landing.

Hjelper lite at passasjerene skrur av telefonen, når jeg fra tid til annen hører du-duuu-du-duuu-du-duuu på oppkall fra pilotene:stir

Back