Skrur du telefonen helt av?

Skrur du telefonen helt av under takeoff/landing?

• Ja, uten unntak.

Votes: 62 24.6%
  • Ja, men det har hendt at jeg har glemt det.

Votes: 29 11.5%
  • Nja, av og til, det varierer.

Votes: 16 6.3%
  • Nei, flymodus får holde.

Votes: 131 52.0%
  • Nei, jeg bryr meg ikke.

Votes: 14 5.6%

• Total voters
    252
Minner meg litt om denne (fra left-handed toons) :p
justin_howplanesfly.gif

Da har EU/EASA gjort sitt og ordnet det formelle regelverket så flightmode er lovlig under hele turen, også ved avgang/ankomst. Ytterligere liberaliseringer er forventet i 2014 :up:

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-1218_en.htm?locale=en
The EU's Aviation Safety Agency (EASA) has today updated its guidance on the use of portable electronic devices on board (PED), including smartphones, tablets and e-readers. It confirms that these devices may be kept switched on in "Flight Mode" (non-transmitting mode) throughout the journey (including taxiing, take-off and landing) without a risk to safety. EU Transport Commissioner, Vice President Siim Kallas has asked EASA to accelerate its safety review of the use of electronic devices on board in transmitting mode, with new guidance expected to be published early in 2014.

Var ute på tur BKK-SZX, SZX-PVG, PVG-BKK forleden og til min store glede så jeg at ZH-maskinen som tok meg SZX-PVG hadde WIFI ombord. Så vel oppe i luften fisket jeg frem mobilen og aktiverte WIFI og begynte å teste. WIFI virket, men det var ingen Internet å finne. Derimot kom plutselig en flyvertinne styrtende og fortalte meg at mobiltelefonen måtte jeg se til å skru HELT AV.

I henhold til Kinesiske luftfartsmyndigheter er det nemmelig påbudt å skru mobiltelefoner helt av så lenge dørene er lukket. Alle former for pad's og laptop er lov. (hvilket jo også kan inneholde nøyaktig de samme radioer etc som en mobiltelefon).

KL har forøvrig oppdatert safetyvideoen sin til å informere om at flightmode er lov under hele oppholdet inni flyet.

Jeg er av de som skrur den helt av under flyturen - ingen vits for meg å sette den i flymodus, da den ikke benyttes under turen alikevel.

Men WIFI benyttes på Ipad, dog kun med mulighet for WIFI - aldri GSM kort i under flyturen :)

Jan

Back