Skrur du telefonen helt av?

Skrur du telefonen helt av under takeoff/landing?

• Ja, uten unntak.

Votes: 62 24.6%
  • Ja, men det har hendt at jeg har glemt det.

Votes: 29 11.5%
  • Nja, av og til, det varierer.

Votes: 16 6.3%
  • Nei, flymodus får holde.

Votes: 131 52.0%
  • Nei, jeg bryr meg ikke.

Votes: 14 5.6%

• Total voters
    252
Er med i Flightmode gjengen jeg også, det får funke :) Er ingen som kan ringe eller sende sms uansett med flightmode :)

Flight mode rett foer line up og av med flight mode saa snart hjulene er plantet paa bakken

Flight mode rett foer line up og av med flight mode saa snart hjulene er plantet paa bakken

Her må man huske at i USA er det lov til å bruke telefon så fort man har svingt av rullebanen .. i motsetning til resten av verden hvor den skal være av til du når gaten.

Her må man huske at i USA er det lov til å bruke telefon så fort man har svingt av rullebanen .. i motsetning til resten av verden hvor den skal være av til du når gaten.

Og det tar jeg som at det som man finner ut er smart/sikkert her, er like sikkert paa resten av kloden.

Jeg har alltid telefonen paa silent ombord. Jeg sjekker utelukkende eposter mens vi takser til gate, evt sender text. Jeg tar ikke telefonen/ringer fra doeren lukkes til jeg gaar av flyet

Og det tar jeg som at det som man finner ut er smart/sikkert her, er like sikkert paa resten av kloden.

.. og like morsomt hver gang jeg lander med Lufthansa i Frankfurt .. uforstående blikk fra amerikanske passasjerer mens Helga und Helga hauser rundt med strenge blikk. :D

Slår av mobilen før jeg går ombord i flyet uten unntak, og ser ikke noen problemer med det. Og er ganske irritert i blant på personer som ikke klarer å følge disse (særdeles enkle) reglene.

Mvh
Fjordheim

For min del er det på med flightmode når de ber oss om å slå av telefonen, og av med flightmode etter vi har landet og er av rullebanen. Har alltid telefonen på lydløs ombord.

FAA skal heldigvis se på det tullet med at all elektronikk skal være avslått under takeoff og landing. Jeg ser ingen grunn til at vi pasasjerer ikke kan bruke Kindle/iPad under takeoff. Hos flere flyselskap brukes jo også iPad i cocpit.

jeg forstår att musikk skal være avslått under takeoff/landing, for med litt volum på mine QC15 skal det mye til at jeg hører eventuelle kritiske beskjeder som blir gitt over PA

Jeg må si at jeg er ganske provosert over den åpenlyse "jeg-vet-best-og-driter-i-regelverket"-holdningen til mange her inne. Om bruk av utstyret har innvirkning på utstyret ombord eller ikke er det ingen som egentlig vet, man kjenner noen tilfeller hvor man mistenker at det kan ha hatt innvirkning. Og som med alt annet innen flytekniske spørsmål gjelder føre-var-prinsippet, noe annet ville vært skandaløst. Som flytekniker har alltid tommelfingerregelen min vært "er du i tvil er du ikke i tvil". :old

I tillegg kommer det med å kunne oppfatte beskjeder i en krisesituasjon (musikk på headset) samt flyvende løse deler når det smeller.

Jeg ser ingen grunn til at vi pasasjerer ikke kan bruke Kindle/iPad under takeoff. Hos flere flyselskap brukes jo også iPad i cocpit.
En grunn er nok for meg. Jeg vil ikke ha iPaden din i bakhodet når det smeller. Smellen er nok i seg selv.

Forøvrig er ikke iPad løs i cockpit under landing og takeoff..... :headbang

helt av når jeg går ombord, skrur som regel på på vei til bagbånd. skjønner ikke at noen har helt panikk med den tlf. ingen er så viktig at man må skru på tlf før man har gått av flyet. regler er regler.

Jeg skrur alltid telefonen helt av i god tid før jeg går ombord på flyet. Telefonen blir skrudd på igjen som oftest i ankomst hallen. Har ikke noe behov for å bruke telefonen i flightmodus underveis så da skrur eg den helt av. Batteriet på min telefon varer en hel uke, så det er ikke noe problem med at den går tom for strøm.

En grunn er nok for meg. Jeg vil ikke ha iPaden din i bakhodet når det smeller. Smellen er nok i seg selv.

Så vi skal forby bøker også da eller?

Du er klar over at en bok veier like mye og i mange tilfeller mer en min iPad?

Jeg må si at jeg er ganske provosert over den åpenlyse "jeg-vet-best-og-driter-i-regelverket"-holdningen til mange her inne. Om bruk av utstyret har innvirkning på utstyret ombord eller ikke er det ingen som egentlig vet, man kjenner noen tilfeller hvor man mistenker at det kan ha hatt innvirkning. Og som med alt annet innen flytekniske spørsmål gjelder føre-var-prinsippet, noe annet ville vært skandaløst. Som flytekniker har alltid tommelfingerregelen min vært "er du i tvil er du ikke i tvil". :old

I tillegg kommer det med å kunne oppfatte beskjeder i en krisesituasjon (musikk på headset) samt flyvende løse deler når det smeller.

He he. Det var da voldsomt. Som Haakon sier, det er relativt mange ting som ikke er elektronikk som veier mer enn en iPad.

Reglene er utdatert og det er ikke lenge foer ipad/kindle blir lovlig ombord. Vi har piloter i selskaper og mange andre fagpersoner i denne traaden, deres kunnskap of profesjonalitet holder for meg i massevis

Og hvorfor slipper folk med pacemaker, høreapparat eller elektronisk arbåndsur unna når man skal skru av all elektronikk? Med de nye armbåndsurene som snart kommer fra Samsung og Apple vil det siste i alle fall snart bli mere diskusjon rundt.

He he. Det var da voldsomt. Som Haakon sier, det er relativt mange ting som ikke er elektronikk som veier mer enn en iPad.

Reglene er utdatert og det er ikke lenge foer ipad/kindle blir lovlig ombord. Vi har piloter i selskaper og mange andre fagpersoner i denne traaden, deres kunnskap of profesjonalitet holder for meg i massevis
Man lar seg jo rive med litt av og til.. ;)
Men jeg står for hva jeg skrev om holdninger. Om reglene er utdatert er ikke opp til den jevne passasjer å avgjøre selv om det nok er riktig at endringer ikke er så langt unna. Men inntil så skjer får vi forholde oss til det. Om "fagpersoner" her på forumet mener noe annet synes jeg at deres "profesjonalitet" burde gjøre at de holder seg for gode til å oppfordre andre til å gi blaffen i reglene som gjelder om bord. 35 år som en slik "fagperson" i bransjen har i det minste lært meg det... :old

Og alt utstyr med en viss tyngde skal da vitterlig være sikret ved avgang og landing...? :crowded

Jeg skal ikke vikle meg inn i en diskusjon om hvorvidt dingsene kan innvirke på flyets utstyr, jeg bare konstaterer at det foreligger flere tilfeller hvor disse er mistenkt for å ha gjort nettopp det. For øvrig har jeg et klart inntrykk av at siste generasjon fly er mindre utsatt enn forrige, med en blanding av digitalt og analogt utstyr.

Back