Skrur du telefonen helt av?

Skrur du telefonen helt av under takeoff/landing?

• Ja, uten unntak.

Votes: 62 24.6%
  • Ja, men det har hendt at jeg har glemt det.

Votes: 29 11.5%
  • Nja, av og til, det varierer.

Votes: 16 6.3%
  • Nei, flymodus får holde.

Votes: 131 52.0%
  • Nei, jeg bryr meg ikke.

Votes: 14 5.6%

• Total voters
    252
Men jeg står for hva jeg skrev om holdninger. Om reglene er utdatert er ikke opp til den jevne passasjer å avgjøre selv om det nok er riktig at endringer ikke er så langt unna. Men inntil så skjer får vi forholde oss til det.
Så du mener at folk faktisk skal skru av pacemakere, høreapparater og plukke batterier ut av armbåndsur? :stir

Så du mener at folk faktisk skal skru av pacemakere, høreapparater og plukke batterier ut av armbåndsur? :stir
Du rører i gryta, ja... ^_^

Jeg gidder ikke å følge den tråden, det kan jeg overlate til kommentarfeltene i diverse aviser. Du vet hva jeg mener.

Fly safe :fly

Jeg rører i gryta fordi jeg avslører hvor inkonsistens implementeringen av reglene er og hvor lite absolutt alle egentlig bryr seg om dem.

I tillegg til å være elektroniske har pacemakere og høreapparater begge sendere/mottagere og det har også allerede enkelte armbåndsur.

Ble litt usikker hva jeg skulle gjøre på tirsdag da jeg var ute å fløy med LH. Cabincrew fortalte under sikkerhetsdemostasjonen at mobiltelefoner måtte settes i flymodus, mens på den ferdige innspilte meldingen, ble det fortalt at alle telefoner måtte slåes helt av, og ikke kunne slåes på før vi var parkert ved gate. :)

Jeg gjør som de sier (ser ingen grunn til å ikke gjøre det). Hos DY ville de at jeg skulle sette den i flymodus før jeg skulle slå den helt av før avgang og før landing. Så da gjorde jeg det. Ellers er den på (i flymodus).

Blir vi skinnhellige idet vi fullfører jus-studiet, eller? :)

Jeg skrur skiten AV. Helt av. Og hvis jeg er helt ærlig, jeg elsker det. Det er ikke måte på hvor tilgjengelig man skal være hele tiden. E-posten fylles opp med folk som maser på meg, retten sender meg brev om frister i hytt og gevær, familie og venner (som jeg selvfølgelig setter pris på, ikke misforstå) krever sitt osv. osv.

Jeg er intet annet enn kjempeglad for å ha en gyldig unnskyldning for å skru av mobilen HELT - og jeg lar ofte være å skru den på igjen før jeg kommer frem dit jeg skal.

Flyr jeg under en time så krever jeg intet annet enn et flymagasin, helst en kopp kaffe samt mest mulig ro fra mine medpassasjerer. Med litt flaks, ledig midtsete. Telefon? Nei takk!

Sånn for ordens skyld, jeg er under 30 (og har for øvrig ingen sekt-tilhørighet). Ja, vi finnes :)

Jeg rører i gryta fordi jeg avslører hvor inkonsistens implementeringen av reglene er og hvor lite absolutt alle egentlig bryr seg om dem.

I tillegg til å være elektroniske har pacemakere og høreapparater begge sendere/mottagere og det har også allerede enkelte armbåndsur.

Om man er i tvil, så er man ikke i tvil.
Om den "!¤"#¤¤ Telefon produsenten har en snag i sw , så den ikke skrur av alt , selv ikke i flymodus.
eller hvorfor er det så vanskelig å velg "OFF" og ikke FlighModus ?

Kan man ikke bare gjøre som man får beskjed om ?

Har man samme forhold til andre "lover og regler " ellers ? , eller er det bare ombord man er besserwisser ?

Om man er i tvil, så er man ikke i tvil.
Om den "!¤"#¤¤ Telefon produsenten har en snag i sw , så den ikke skrur av alt , selv ikke i flymodus.
eller hvorfor er det så vanskelig å velg "OFF" og ikke FlighModus ?
Det er også telefoner som ikke er avslått selv når man tror den er slått av, man må faktisk ta ut batteriet for at den skal stoppe helt. Opplevde det for eksempel med en avslått Nokia hvor vekkeklokka begynnte å spille liflig fra hattehylla under en IC-flight.

Kan man ikke bare gjøre som man får beskjed om ?
Joda, det er jo det jeg og andre gjør, vi later som eller tror vi har skrudd av "all elektronikk" mens det i virkeligheten fortsatt er masse elsktronikk som er på fortsatt. Og så sitter vi der og skal føle oss trygge i en kabin med flere hundre liter alkohol i hattehylla rett over hodet. ;)

Under takeoff eller landing skal man selvsagt ikke begynne å diskutere med en stresset besetning, men på et forum må det gå ann å si at dette er inkonsistente og unyttige ritualer.

Last edited:
Joda, det er jo det jeg og andre gjør, vi later som eller tror vi har skrudd av "all elektronikk" mens det i virkeligheten fortsatt er masse elsktronikk som er på fortsatt. Og så sitter vi der og skal føle oss trygge i en kabin med flere hundre liter alkohol i hattehylla rett over hodet. ;)

...marihuana er ikke farligere enn et par øl. Fartsgrensa på rv 458 er satt uanstendig lavt. Jeg synes at jeg burde få ha med meg så mye snus jeg vil fra Sverige.

En regel er en regel. Du er kanskje uenig, du mener kanskje den er unødvendig. Men jeg ble faktisk litt overrasket over at pollen viser at så mange mener de vet bedre. Det er grunn til å stusse over forbudet - akkurat som jeg stusser på at Tromsø kommune har fått det for seg å omgjøre et par 50-soner til 30-soner. Meneh, det bestemmer jo ikke jeg - så lenge det er en regel, så følger jeg den (sånn cirka).

Jeg skrur skiten AV. Helt av. Og hvis jeg er helt ærlig, jeg elsker det. Det er ikke måte på hvor tilgjengelig man skal være hele tiden. E-posten fylles opp med folk som maser på meg, retten sender meg brev om frister i hytt og gevær, familie og venner (som jeg selvfølgelig setter pris på, ikke misforstå) krever sitt osv. osv.

)

Jeg oppnår det samme med telefonen i flightmode. Vanskelig å få tak i meg da ;)

En regel er en regel. Du er kanskje uenig, du mener kanskje den er unødvendig.
Om du ikke har skjønt det så er poenget mitt at reglene faktisk ikke blir fulgt selv av de som tror de følger reglene. Det er altså bare et tomt rituale.

Om man kjører over eller under fartsgrensen vil imidlertid alle straks skjønne.

Om du ikke har skjønt det så er poenget mitt at reglene faktisk ikke blir fulgt selv av de som tror de følger reglene. Det er altså bare et tomt rituale.

Om man kjører over eller under fartsgrensen vil imidlertid alle straks skjønne.

Tull. Regelen er enkel. Du skrur av telefonen. Om du er den ulykkelige eier av en telefon med en eller annen defekt hvis virkning er at den ikke faktisk skrur seg av, så har du likefullt gjort det du kan.

"Ærede rett, min telefon er laget slik at den ikke skrur seg av. Først da batteriet tas ut, DA er den skrudd av. Så jeg ringte hele veien til Bergen, siden det likevel ikke betydde noe".

Men hvis du VET det, så ta ut det jækla batteriet, da.

Kom igjen'a.... Who's missing the point?

Jeg oppnår det samme med telefonen i flightmode. Vanskelig å få tak i meg da ;)

Jepp. Jeg trodde kanskje det fremkom fra det øvrige jeg skrev: FULLSTENDIG frihet fra elektroniske dingsegreier er hva jeg er ute etter. Du dæven, artiklene i Widerøes magasin (hva det nå heter) blir faktiske interessante :)

Under takeoff eller landing skal man selvsagt ikke begynne å diskutere med en stresset besetning, men på et forum må det gå ann å si at dette er inkonsistente og unyttige ritualer.

Nettopp!
Det er poenget med et forum. Hvis alle var enige hele tiden, kunne man lage en gruppe på FB og alle trykker 'Like'.

Er forøvrig enig med robertaas i at det idag finnes mye elektronikk som ikke kan eller skal slås av, hvorav noen sender og/eller mottar. Disse, sammen med alle ignorerte og glemte devicer utgjør nok et relativt høyt antall, uten at det synes å være en sikkerhetsrisiko rent teknisk.

Kom igjen'a.... Who's missing the point?
Man skal selvsagt ikke begynne å ringe under takeoff eller landing da det vil gjøre de som tror all elentronikk blir slått av redde. Det er vel mere å se på som et slags religiøst rituale som man later som om man tror på og følger.

Har flere ganger sett besetning ta frem pekefinger mot andre reisende og si at "All elentronikk skal slås av og det er absolutt ingen unntak" mens de på samme hånd som pekefingeren har et elektronisk armbåndsur.

Tull. Regelen er enkel. Du skrur av telefonen.

Ganske trist/komisk å se at på et flyforum er det så mange bedrevitere som nekter å innrette seg etter en såpass enkel regel. Skaper regelen ekstra irritasjon, merarbeid eller lignende? Neppe, det virker som om regelen brytes konsekvent fordi man tror man vet at det likevel er ufarlig, som en slags stille protest. Vel kan man mene at regelen er tullete, men er man ombord i et fly har man å rette seg etter de regler som gjelder.

En ting er å potensielt sette seg selv i fare ved f.eks. å ikke bruke sikkerhetsbelte når man kjører bil, en helt annen ting er å potensielt sette hundrevis av andre passasjerer i fare ved å bruke unødvendig mange elektroniske apparater.
Enkle inretninger som f.eks. et armbåndsur kan ikke sammenlignes med mobiltelefoner, men det vet man kanskje? Poenget her er som vanlig vel å trolle mest mulig.

Da regner jeg med at du ikke har noen problemer med å fortelle hva en mobil i flightmode gjør som ikke et elektronisk armbåndsur gjør?
http://www.casio-europe.com/no/watch/technology/radiocontrolled/

Å skru av en telefon tar like lang tid som å sette den i flightmode. Få klokker kan skrus av, og å forby klokker ombord kan kanskje bli et for stort inngripen mot passasjerene sett i forhold til en potensiell risiko?
Poenget er at det er en regel, og regler følger man (spesielt når det er regler som ikke skaper ekstra bry).
Det er ingen pr i dag som har fasiten på om telefoner påvirker systemene ombord og eventuelt hvor mye, men man bør ha såpass respekt for sine medpassasjerer og flyselskapenes retningslinjer at man gjør som man får beskjed om.

Last edited:
Det er ingen pr i dag som har fasiten på om telefoner påvirker systemene ombord og eventuelt hvor mye, men man bør ha såpass respekt for sine medpassasjerer og flyselskapenes retningslinjer at man gjør som man får beskjed om.
Joda, jeg skrur av mobilen som de fleste uten å diskutere det med personale ombord.

Det virker uansett som om vi er enige om at den største forskjellen på mobiler i flightmode og et elektronisk ur er hvor enkelt det er for folk å slå dem av. Og da er det vel naturlig å nevne det i en tråd hvor det diskuteres om å slå av elektronikk når man er ombord på fly.

Last edited:
Det virker uansett som om vi er enige om at den største forskjellen på mobiler i flightmode og et elektronisk ur er hvor enkelt det er for folk å slå dem av.

Det vet ikke jeg noe om, det får være opp til eksperter som utarbeider regler å avgjøre.
Og det er vel det som er eksperter sin oppgave, å vite noe om ting som den jevne reisende ikke vet noe om.

Det vet ikke jeg noe om, det får være opp til eksperter som utarbeider regler å avgjøre.
Og det er vel det som er eksperter sin oppgave, å vite noe om ting som den jevne reisende ikke vet noe om.
Ekspertene og reglene sier jo også at det ikke er noe forskjell på mobiler i flightmode og elektroniske armbåndsur. Det er bare det at personale ombord og passasjerene ikke praktiserer det slik.

Det er ellers interessant at du og flere ansatte i flyselskaper har argumentert for å bryte dagens regler i denne tråden. ;)

Last edited:
Back