Skitt på fly?

Egenes

ScanFlyer Gold
Skitt på fly?

Hei, har lurt litt på dette en stund. Så nå tar jeg neste skritt videre og spør følgende:
Hva er det som utgjør mesteparten av det skittne på flyene?
Evt. hvilke ting er det som er mest vanlige?

Hvor er det det forekommer mest skitt på flyet? Flyplassen, eller i lufta?

Takker for svar :)

Re: Skitt på fly?

Møkka kommer fra hjulene som spruter oppunder buken på maskinen.

I tiden vi nå nylig har bak oss kan vi også si de-icervæske, som kan gjøre at fly ser skitne ut. I tiden vi har foran oss nå altså sommeren, kan man si at insekter også skitner til fly. Dette i tillegg til det som er nevnt tidligere i tråden.

Nå skal vi vel heller ikke glemme at regnet i seg selv er møkkete og kan gi striper på hvitlakkerte fly, selvsagt gjerne i kombinasjon med andre av de nevnte faktorene over her.

Også har jeg lært fra verdens snilleste pilot at dritt-rendene vi ser på bildet er ... eh. Hvordan var det nå igjen. Oppsamla fluids som renner ut? Type dirty water og deice? Noe i den duren, husker ikke helt hvordan de ble oppsamlet :p

4505761367_9a2c2476cc.jpg

(Øverst til venstre)

Mye av det under flyene er også som polaris skriver over, avløpsvann.
Med andre ord, kaffe, juice, brus, øl, vin, og ikke minst vann fra vaskene.

Man ser ofte at det legger seg shit rundt nagler som er "løse", eller håndtak til luker etc. Kan være eksos, eller annen forurensning som legger seg på hudplatene.

Det kan se ut som dette er avløp for spillvann.

insekter på frontvinduet og leading edge! Må vaskes bort fra tid til annen (på småfly hverfall).

Samtidig kan flyene bli skitne etter å ha stått ute i regnet, støv i vannet som fordamper tror jeg.

Det var nytt for meg at alt sølevann går overbord, tror nokSAS-Steward tar feil der. Det er noe som heter Waste-tank, dit går alt slikt, denne blir drenert under bakke-stopp. I buken på de fleste fly med trykk-kabin er det ventiler som lukker under trykk, men åpner på bakken, dette for å fjerne kondensvann som evt skulle danne seg under flyging. Det er mekanikerens jobb å kontrollere at disse virker, slik at det ikke samler seg vann i skroget og derm isdannelse i luften og videre fare for korrosion.

Grey water går over bord via drain masts. Dette er vann fra galleys og hånd vask. Kloakken går til en tank om bord.

Back