Skandinavisk hub for trans-atlantiske flyruter

Exakt, var är referenserna. Det går inte dra några som helst slutsatser på data som inte går att verifiera med källor. Hela den här tråden brister i trovärdighet.

Nå vel dette ditt innlegg nr 910 i Scanair historikken uten noe som et eneste vedelag for dine motforestillinger om dokumenterte beregninger her på forumet, så jeg må indrømme at jeg har store utfordringer med å egenlig ta det du skriver alvorlig.

Sender du derimot en PM til KGL, undertegnede eller andre på hva du faktisk lurer på, men en ryddig fremtoning, så kan jeg garantere deg at du får svar! Hvis ikke ville det være fint om du i større grad kan konkritisere hva du ønsker å diskutere med henvisning til det som har blitt presentert.

Du vil da oppnå to ting.

1. Du vil få forklart direkte av den du egentlig stiller spørsmålet til, uten å benytte indirekte eller tredjepart (som i dette filfelle) for å fremme ytringer uten adresse eller referanse.

2. Diskusjonene får et mer saklig nivå, fordi du kan argumentere for dine motforestillinger gjennom direkte å utfordre konkrete dokumenterte påstander, eller de du mener mangler sådan.

Last edited:
Dette her er mer og mer som aa koke suppe paa en spiker - hvis vekt og lengde er hemmelig. *gjesp*

Jeg skjoenner ikke at dere gidder ...

Dette her er mer og mer som aa koke suppe paa en spiker - hvis vekt og lengde er hemmelig. *gjesp*

Jeg skjoenner ikke at dere gidder ...

Burde ikke moderator korpset være for god til å sitte å drite ut forum medlemmer som faktisk forsøker å dra dokumentasjon og tyngde inn i en diskusjon. Om du synes dette er drit kjedelig, så finnes det annet å gjøre LN-MOW, enn poengtere ovenfor andre hvor kjedelig du synes det er!

Takk for meg!

jikswoboB, forutsetningen for denne tråden er et miljøperspektiv.
- Da spiller de geografiske forutsetningene inn og avstander mellom de forskjellige destinasjoner er kjent med kilde http://gc.kls2.com/.
- Forutsetningen for simuleringen er gitt (se rett ovenfor i post #99).
- Siste forutsetning som er definert er at passasjerene kommer fra de tre forskjellige landene i forholdstall tilsvarende 2:2:3 (hvor svenskene utgjør 3/7)
Noe mer trenger ikke for å konkludere at CPH er dårligste miljøalternativ som IC-hub av de skandinaviske hovedflyplassene både for ruter mot Nord-Amerika og Øst-Asia.

Dette er en sannhet i over 90% av de simulerte tilfellene endte ikke CPH på første plass, og de ekstreme forutsetningene for at CPH kan ende på førsteplass er funnet http://forum.scanair.no/showpost.php?p=504501&postcount=72.

Med andre ord så er mine bidrag rimelige enkle å verifisere, det er ingen rom for synsing og med din lokasjon må du bare omfavne resultatene i denne tabellen http://forum.scanair.no/showpost.php?p=504974&postcount=92

Nå vel dette ditt innlegg nr 910 i Scanair historikken uten noe som et eneste vedelag for dine motforestillinger om dokumenterte beregninger her på forumet, så jeg må indrømme at jeg har store utfordringer med å egenlig ta det du skriver alvorlig.

Ömsesidigt med andra ord.

Sender du derimot en PM til KGL, undertegnede eller andre på hva du faktisk lurer på, men en ryddig fremtoning, så kan jeg garantere deg at du får svar! Hvis ikke ville det være fint om du i større grad kan konkritisere hva du ønsker å diskutere med henvisning til det som har blitt presentert.

Du vil da oppnå to ting.

1. Du vil få forklart direkte av den du egentlig stiller spørsmålet til, uten å benytte indirekte eller tredjepart (som i dette filfelle) for å fremme ytringer uten adresse eller referanse.

2. Diskusjonene får et mer saklig nivå, fordi du kan argumentere for dine motforestillinger gjennom direkte å utfordre konkrete dokumenterte påstander, eller de du mener mangler sådan.

Varför kan du inte bara nämna källan i ditt inlägg istället? Hur ska man kunna bedöma riktigheten i dina uppsatslånga inlägg om du inte nämner var informationen kommer ifrån.

jikswoboB, forutsetningen for denne tråden er et miljøperspektiv.
- Da spiller de geografiske forutsetningene inn og avstander mellom de forskjellige destinasjoner er kjent med kilde http://gc.kls2.com/.
- Forutsetningen for simuleringen er gitt (se rett ovenfor i post #99).
- Siste forutsetning som er definert er at passasjerene kommer fra de tre forskjellige landene i forholdstall tilsvarende 2:2:3 (hvor svenskene utgjør 3/7)
Noe mer trenger ikke for å konkludere at CPH er dårligste miljøalternativ som IC-hub av de skandinaviske hovedflyplassene både for ruter mot Nord-Amerika og Øst-Asia.

Dette er en sannhet i over 90% av de simulerte tilfellene endte ikke CPH på første plass, og de ekstreme forutsetningene for at CPH kan ende på førsteplass er funnet http://forum.scanair.no/showpost.php?p=504501&postcount=72.

Med andre ord så er mine bidrag rimelige enkle å verifisere, det er ingen rom for synsing og med din lokasjon må du bare omfavne resultatene i denne tabellen http://forum.scanair.no/showpost.php?p=504974&postcount=92

Du går fri, LN-KGL. Men jag anser ändå att miljöaspekten är av liten betydelse vid en placering av ett nav för transatlantiskt flyg. Det är ett lite långsökt argument från dom som anser att OSL vore mer lämpad än CPH som utgångspunkt för västgående flygtrafik.

Burde ikke moderator korpset være for god til å sitte å drite ut forum medlemmer som faktisk forsøker å dra dokumentasjon og tyngde inn i en diskusjon. Om du synes dette er drit kjedelig, så finnes det annet å gjøre LN-MOW, enn poengtere ovenfor andre hvor kjedelig du synes det er!

1. Jeg uttaler meg som privatperson. Det er du som blander rollene, ikke jeg. Vi har uttallige ganger poengtert dette, det vet du godt.

2. Den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt følger med er vel håpet om at det kanskje ville dukke opp noe med substans. Det så faktisk lovende ut i begynnelsen..

2. Den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt følger med er vel håpet om at det kanskje ville dukke opp noe med substans. Det så faktisk lovende ut i begynnelsen..

Men med spørsmålet i #3 var det allerede gjort - uavhengigheten var ødelagt :lol

Men med spørsmålet i #3 var det allerede gjort - uavhengigheten var ødelagt :lol

Det gik vel egentlig galt allerede i #1. På trods af et postulat om at være uafhængig og om at distancere sig fra tidligere diskussioner så synes jeg der er undertoner af en klar agenda og om hvilket selskab dette er møntet mod. Hvis man samtidig inddrager et historisk perspektiv fra tidligere diskussioner bliver dette kun endnu tydligere.

Når det er sagt kunne jeg egentlig godt tænke mig Kurt, at du et kort øjeblik kunne fjerne den ensidige fokus fra IC trafikken og lave et scenarie for den europæiske trafik. Dvs. skandinavisk hub for trafik til det kontinentale Europa.

Når du så ud fra dit fra dit nyanlagte "miljøperspektiv" er nået frem til at CPH kommer bedst ud i denne sammenhæng, kunne det være interessant hvis du kunne lave en Business Case for hvordan et uspecificeret selskab skulle kunne få en forretning ud af at drive en hub struktur med 3-ben. Dvs. OSL for US, ARN for Østen og CPH for Europa - og naturligvis ikke kun en BC baseret på fuel burn, men inklusiv alle de andre cost/benefits man vil få ud af en sådan operation.

Jeg ser frem til dine udregninger og glæder mig at se resultatet :)

Dvs. OSL for US, ARN for Østen og CPH for Europa

Det er nemlig en veldig god plan :up: Hvorfor først fly gale veien opp til OSL før man flyr ned til Gulfen f.eks :)
OSL transatlantic, ARN fjerne østen og CPH Midtøsten, Afrika og vestlige ASIA. Ville vært et glimrende produkt for kundene til/fra scandinavia og nord europa :up:

Når det er sagt kunne jeg egentlig godt tænke mig Kurt, at du et kort øjeblik kunne fjerne den ensidige fokus fra IC trafikken og lave et scenarie for den europæiske trafik. Dvs. skandinavisk hub for trafik til det kontinentale Europa.

Må nok nesten skyte ned tanken om CPH som en Europa-hub fra et miljøhensyn. For å eksemplifisere dette har jeg benyttet en europeisk flyplass jeg kjenner veldig godt til og selvsagt er det Manchester. Under finnes det et kart og på dette er direkterutene fra ARN og OSL og forskjellige hub-alternativ vist i km og % ekstra distanse. Disse avstandene viser ikke forskjellen i drivstoff-forbruk siden det med hub-bruk vi være en ekstra climb å forsere, så kanskje det å legge på 100 km vil være en passende for å få et mer riktig sammenlignbart tall? Selv det å fly utenom en nasjonal-hub som både SAS og Norwegian gjør fra f.eks. Stavanger til London forutsatt at en benytter fly som både har en lav SFC og en at en kan oppnå en høy kabinfaktor. Med andre ord så er point-to-point best miljømessig hvis de to punktene ovenfor er tilfredsstilt.

Jeg har lagt på et par mørkere sektorer ut fra Kastrup hvor en euro-hub kan virke, men legg merke til at det ikke er noen overlapp. For å illustrere at dette feltet ikke strekker seg lenger vestover for den som kommer fra OSL må vi ta et eksempel:

To karer skal til Stuttgart fra Oslo for å møte Porsche angående en ny ordre støpte aluminiumshjuloppheng for deres nye SUV-modell. De skal møte Porsche på Porscheplatz 9, 70435 Stuttgart kl. 13 førstkommende mandag. Som de fleste karer innen denne bransjen (selgere) så er de konkurransemennesker, og derfor inngår de et veddemål om hvem som benytter minst tid og så får de etterpå ta et lite miljøregnskap.

Kar A har EB gull og flyr SAS på sin hals, men siden han vil være sikker på komme ned til Stuttgart i tid velger han 07:10-avgangen fra OSL til CPH (SK1463 - satt opp med 737-400 med 150 seter). Når har kommer til CPH har han litt over en time til SK657 - en CRJ900 med 88 seter - tar ham til Stuttgart flyplass hvor han lander 11:10. Siden han bare en ombord-koffert så er han ute i taxi-køen kl. 11:20 og fem minutter senere starter taxien på sin 25 minutter og 33 km lange tur til Zuffenhausen. Med andre ord kar A er kl. 11:50 på plass etter 1324 km i lufta og 33 km på veien - slå den kar B!

Kar B har studert i Tyskland og liker å fly med Lufthansa og så har han lært at også togene går på skinner i dette landet (ikke som i Norge). Han kommer seg avgårde med LH3137 som denne dagen flys av en A319 kl. 06:55 - et kvarter tidligere enn kar A - og han flyr direkte til Frankfurt. I Frankfurt takser flyet inn til gate nøyaktig to timer senere, og har god tid til å rekke IC-toget til Stuttgart Hauptbahnhof som går kl. 09:20. Hvis han ikke rekker det går neste kl. 09:54. Begge togene tar en time og 14 minutt hverken mer eller mindre - dette er jo Tyskland og de er like presise som et gjøkur fra Schwarzwald. Denne dagen rakk kar B 09:20-toget og var dermed på perrongen i Stuttgart Hbf kl. 10:34. Heldigvis er det kort vei til taxiene ved vestre del av stasjonen, og nok var det av dem også, så kun seks minutter senere var kar B underveis til Zuffenhausen. Ankomsten til bestemmelsesstedet akkurat kl. 11 siden det var litt ekstra trafikk langs Heilbronner Str. denne dagen.

I hotelbaren på kvelden var klart for regnskap:

- Kar B har benyttet 45 minutter mindre enn kar A på turen.
- For å få kar A til Zuffenhausen hadde det gått med 60,8 liter jetfuel (kabinfaktor på begge flyene var 90% og SFC var henholdvis 0,039 og 0,038) og 2,8 liter diesel.
- For kar B ble det mindre jetfuel med 41,1 liter (kabinfaktor 90% og dermed SFC 0,033) og taxien nøyde seg med 0,6 liter diesel på de 6,8 km mellom jernbanestasjonen og Zuffenhausen.

Nå begynte kranglingen - hvordan skal en regne ut forbruket på toget? Det er rundt 190 km toget hadde beveget seg på denne turen, men siden det er 21,1 liter kar B hadde benyttet mindre så ble de begge enig om at toget kanskje genererer utslipp mindre eller lik flyet, og da snakker vi om en rundt 6 liter.

Og hvilke konklusjoner kan trekkes av dette? To ting:
- ekspresstog i Europa kan være et bedre alternativ hvis det kan kombineres med en direkteflight.
- dette viser at det antatte sektorskillet er riktig for når det ikke regningsvarende å fly via CPH, men en direkteflight er bedre.

Som dere la merke til her, så var det i dette eksempelet ikke bare tatt for miljømessige hensyn, og dessverre PP ser jeg lite behov for å benytte CPH som en hub for Europa.

Attachments

• SAS_2010-04-30_a.jpg
    SAS_2010-04-30_a.jpg
    66 KB · Views: 489
Det er nemlig en veldig god plan :up: Hvorfor først fly gale veien opp til OSL før man flyr ned til Gulfen f.eks :)
OSL transatlantic, ARN fjerne østen og CPH Midtøsten, Afrika og vestlige ASIA. Ville vært et glimrende produkt for kundene til/fra scandinavia og nord europa :up:

ARNs fordeler mot øst strekker seg temmelig langt vest i Asia, selv for Dubai vil ARN ville være noen fåtalls % bedre. Derimot kan det afrikanske kontinent være noe selv de møter kanskje miljømessig bedre alternativ lenger syd som FRA og MUC. Hvis en beveger seg over til Sør- og Mellom-Amerika er vel AMS, CDG og kanskje også LHR bedre alternativ.

Som dere la merke til her, så var det i dette eksempelet ikke bare tatt for miljømessige hensyn, og dessverre PP ser jeg lite behov for å benytte CPH som en hub for Europa.

Du er en forudsigelig fyr LN-KGL og dette er helt i tråd med hvad jeg forventede! Du er sand mester i at lave en-dimensionerede analyser og komme med eksempler der passer ind i dit eget verdensbillede - desværre siger det mig så også at du formentlig ikke er specielt god til at udarbejde Business Cases inden for områder med høj kompleksitet (men jeg ved det ikke for jeg mangler stadig at se alle disse skandinaviske hub ideer ud fra et BC perspektiv).

Men lad det nu ligge for denne gang, for der er øjensynlig ikke nogen chance for at få folk til at se det fulde billede og den kompleksitet der er involveret i at drive en integreret og rentabel hub. Men lad mig slå fast at i et skandinavisk hub perspektiv er volumen fra den europæiske trafik en vigtig parameter for at kunne drive en tilnærmelsesvis rentabel forretning og for at tilvejebringe den volume der er nødvendig i det samlede trafik system. I det perspektiv er det svært at forestille sig OSL eller ARN som hub, da det vil betyde betydelig mindre volume i trafiksystemet, da Europa trafikken fra Øresundsregionen, resten af Danmark og Sydsverige aldrig vil kunne kanaliseres gennem en sådan hub. Så er vi tilbage ved udelukkende at have IC hub(s) på OSL og ARN, men så kommer problemet med for lav volume i forhold til feed m.v. og så hænger tingene ikke sammen økonomisk...

Men lad mig slå fast at i et skandinavisk hub perspektiv er volumen fra den europæiske trafik en vigtig parameter for at kunne drive en tilnærmelsesvis rentabel forretning og for at tilvejebringe den volume der er nødvendig i det samlede trafik system.

Du er egentlig ikke i en situasjon der du kan slå fast noe som helst, du kan bare komme med tomme påstander. Så langt i denne tråden har noen deltakere kommet med påstander, og underbygget de med tall. Tall som kan være troverdige. I tillegg er det en del som betviler de tallene, men de har kun kommet med påstander. Ingen tall har kommet fra denne leiren, heller ikke det fnugg av begrunnelse for hvorfor tallene betviles.

Interessant er det i alle fall for oss som står på sidelinjen, og egentlig bryr oss katten om hvor SAS har sin hub. For min del har jeg ikke fløyet IC med SAS siden 2004, og har ingen umiddelbare planer om det heller. Det som er klart, er at den ene siden prøver å underbygge sine påstander, mens den andre ikke klarer å få frem rasjonelle argument. Hvis de danske forum-medlemmers syn på CPH sin rolle som SAS-hub er likt med SAS sitt eget syn, så er det ikke rart at SAS IC går dårlig.

Du er egentlig ikke i en situasjon der du kan slå fast noe som helst, du kan bare komme med tomme påstander. Så langt i denne tråden har noen deltakere kommet med påstander, og underbygget de med tall. Tall som kan være troverdige. I tillegg er det en del som betviler de tallene, men de har kun kommet med påstander. Ingen tall har kommet fra denne leiren, heller ikke det fnugg av begrunnelse for hvorfor tallene betviles.

Interessant er det i alle fall for oss som står på sidelinjen, og egentlig bryr oss katten om hvor SAS har sin hub. For min del har jeg ikke fløyet IC med SAS siden 2004, og har ingen umiddelbare planer om det heller. Det som er klart, er at den ene siden prøver å underbygge sine påstander, mens den andre ikke klarer å få frem rasjonelle argument. Hvis de danske forum-medlemmers syn på CPH sin rolle som SAS-hub er likt med SAS sitt eget syn, så er det ikke rart at SAS IC går dårlig.

Tror du lidt misforstår hvad mit budskab egentlig er i denne tråd - det handler ikke så meget om hvem som har ret for alt kan drejes i en subjektiv retning afhængig af hvilken agenda man har. Det jeg gerne vil påpege er at det ikke giver mening af drage konklusioner på baggrund af enkelte parameter hvor en masse andre parametre udelades - det handler med andre ord om at se det samlede perspektiv.

...og når alle perspektiver og dimensioner inddrages så vil man med al sandsynlighed nå til en situation hvor der er plusser og minusser ved de forskellige alternativer - der er således behov for kompromisser hvilket også er tilfældet i forhold til valg af hub og placering af denne. Derfor må intentionen være at inddrage alle væsentlige parametre med henblik på at at finde den mest optimale og rentable løsning - og herved vil det f.eks. aldrig give mening at lave en BC udelukkende baseret på én dimension som cost i forhold til fuel burn.

Som jeg for nyligt har nævnt i en anden tråd, så medfører f.eks. valg af CPH som hub en række ulemper og minusser - men naturligvis også en række plusser og fordele. Ved at vælge en anden hub end CPH vil man formentlig kunne eliminere en række af ulemperne, men til gengæld vil så stå med en række nye ulempler. Så med andre ord er det en meget kompliceret sag, som det jo heldigvis ikke er vores sag at løse her på scanair - skal vi i stedet lade selskaberne og de mekanismer som findes i den virkelige verden om dette...

Du er en forudsigelig fyr LN-KGL og dette er helt i tråd med hvad jeg forventede! Du er sand mester i at lave en-dimensionerede analyser og komme med eksempler der passer ind i dit eget verdensbillede - desværre siger det mig så også at du formentlig ikke er specielt god til at udarbejde Business Cases inden for områder med høj kompleksitet (men jeg ved det ikke for jeg mangler stadig at se alle disse skandinaviske hub ideer ud fra et BC perspektiv).

Jeg vet ikke hvilken ekspert du er PP, men jeg tror du virker å være "smittet ekspert". Det begynner å bli noen år siden jeg arbeidet med optimalisering av huber - og arbeidet ble avsluttet for temmelig nøyaktig ni år siden. Kanskje et problem for PP vil det være at disse hubene var for surface-distribusjon av veterinærmedisinske på produkter, og disse produkter var premixer til storbønder og møller. Dette arbeidet ble gjennomført etter et oppkjøp, så det inkluderte å samkjøre to produksjons- og distribusjonssystemer - Europa, Sør-Amerika, Nord-Amerika, Australia/New Zealand og Sørøst-Asia. Resultatet vil jeg seg var vellykket med en innsparing på nær USD 15 millioner pr. år og en reduksjon på nesten tre dager på leveringstid. Flere innsparinger ble det med flytting og sammenslåing av produksjonsteder som bidro med tilsvarende beløp. Nok om gamledager, i dag en det en annen type nettverk som står på dagsorden - og det er elektroniske.

Det er en vesentlig del du ikke fått med deg PP, Oslo-området (OSL/RYG/TRF) har nå så god dekning på direkte ruter at det nå bare er håndfull destinasjoner som ikke er dekket som SAS flyr fra CPH (Luxembourg, Birmingham, Aberdeen, Stuttgart og Hannover). Aberdeen kan nås fra OSL på en mer effektiv måte med flyskifte enten på SVG eller BGO. Stuttgart viser eksempelet ovenfor at IC-tog er bedre enn å fly via CPH. Hannover blir det litt tightere, med S-Bahn fra HAM til Altona og ICE videre til Hannover snakker vi om i overkant av to timer, men i alle tilfeller vil turen via HAM være grønnere. For Birmingham vil ikke toget være noe alternativ - diesel lok, ruslefart og så var det dette med plassering av stasjoner i forhold til flyplasser for UK. MAN er vel eneste unntaket i så henseende, men selv det tar en time og 45 minutter til Birmingham. Med bil tar samme strekning en time og 17 minutter på de 125 km (i følge IQ Tomtommen). Med andre ord vil BHX kanskje være best via CPH. Til slutt var det Luxembourg - fra DUS og FRA er det 3,5 - 4,5 time til Luxembourg Gare, så her kan en si at direktefly/tog ikke er konkurransedyktig sammenlignet med å fly via CPH, men fremdeles er førstnevnte løsning best miljømessig.

For å illustrere forholdene med direktefly ut i Europa fra OSL - her er destinasjonene til de to største.

SAS_from_OSL_intl.png
NAX_from_OSL_intl.png

Det er en stor forskjell i tilbudet mellom de to og Norwegian har rundt tre ganger så mange destinasjoner som SAS. Hvis SAS tar med seg Widerøe og Blue1, så blir det to flere (GOT og HEL). Med det blir det for SAS Group to eksklusive destinasjoner, og det er MAN og GOT.

Det vil ikke være mulig å skru tiden tilbake å få folk til å fly via CPH når det koster både ekstra penger og tid og fått smaken på direktefly. Siden det bare er MAN som er den eneste eksklusive destinasjonen for SAS hjelper det ikke å legge ned den for å presse folk gjennom CPH. Da tror jeg Norwegian er fort på banen med pressemelding om ny direkterute fra OSL.

Nå har alt dette dreid seg rundt Østlandsområdet - la oss se på andre deler av landet. På Torp, Kjevik, Sola, Flesland og Værnes har KLM et meget godt Europa-tilbud via AMS. På de samme flyplassene + AES er SAS og Widerøe aktive med direkteflighter til CPH. På SVG og BGO er også Lufthansa aktive på å få folk til å fly via FRA. Med andre ord er det langt fra noen eksklusivitet for CPH for andre deler av Norge, og her er det mange variabler som spiller inn om et av mange alternativ bli via CPH når en skal ut i Europa.

Noen tall på hvordan CPH blir valgt er ute i det åpne - fra OSL er det en markant nedgang til CPH de tre første månedene i år sammenlignet med samme tid i fjor (-4,3% for OSL-CPH, mens gjennomsnittet er + 6,0%). Med andre ord PP, så er det mye som underbygger at jeg sier en Euro-hub er døfødt.

Last edited:
Jeg vet ikke hvilken ekspert du er PP, men jeg tror du virker å være "smittet ekspert". Det begynner å bli noen år siden jeg arbeidet med optimalisering av huber - og arbeidet ble avsluttet for temmelig nøyaktig ni år siden. Kanskje et problem for PP vil det være at disse hubene var for surface-distribusjon av veterinærmedisinske på produkter, og disse produkter var premixer til storbønder og møller. Dette arbeidet ble gjennomført etter et oppkjøp, så det inkluderte å samkjøre to produksjons- og distribusjonssystemer - Europa, Sør-Amerika, Nord-Amerika, Australia/New Zealand og Sørøst-Asia. Resultatet vil jeg seg var vellykket med en innsparing på nær USD 15 millioner pr. år og en reduksjon på nesten tre dager på leveringstid. Flere innsparinger ble det med flytting og sammenslåing av produksjonsteder som bidro med tilsvarende beløp. Nok om gamledager, i dag en det en annen type nettverk som står på dagsorden - og det er elektroniske.

Det er en vesentlig del du ikke fått med deg PP, Oslo-området (OSL/RYG/TRF) har nå så god dekning på direkte ruter at det nå bare er håndfull destinasjoner som ikke er dekket som SAS flyr fra CPH (Luxembourg, Birmingham, Aberdeen, Stuttgart og Hannover). Aberdeen kan nås fra OSL på en mer effektiv måte med flyskifte enten på SVG eller BGO. Stuttgart viser eksempelet ovenfor at IC-tog er bedre enn å fly via CPH. Hannover blir det litt tightere, med S-Bahn fra HAM til Altona og ICE videre til Hannover snakker vi om i overkant av to timer, men i alle tilfeller vil turen via HAM være grønnere. For Birmingham vil ikke toget være noe alternativ - diesel lok, ruslefart og så var det dette med plassering av stasjoner i forhold til flyplasser for UK. MAN er vel eneste unntaket i så henseende, men selv det tar en time og 45 minutter til Birmingham. Med bil tar samme strekning en time og 17 minutter på de 125 km (i følge IQ Tomtommen). Med andre ord vil BHX kanskje være best via CPH. Til slutt var det Luxembourg - fra DUS og FRA er det 3,5 - 4,5 time til Luxembourg Gare, så her kan en si at direktefly/tog ikke er konkurransedyktig sammenlignet med å fly via CPH, men fremdeles er førstnevnte løsning best miljømessig.

For å illustrere forholdene med direktefly ut i Europa fra OSL - her er destinasjonene til de to største.

SAS_from_OSL_intl.png
NAX_from_OSL_intl.png

Det er en stor forskjell i tilbudet mellom de to og Norwegian har rundt tre ganger så mange destinasjoner som SAS. Hvis SAS tar med seg Widerøe og Blue1, så blir det to flere (GOT og HEL). Med det blir det for SAS Group to eksklusive destinasjoner, og det er MAN og GOT.

Det vil ikke være mulig å skru tiden tilbake å få folk til å fly via CPH når det koster både ekstra penger og tid og fått smaken på direktefly. Siden det bare er MAN som er den eneste eksklusive destinasjonen for SAS hjelper det ikke å legge ned den for å presse folk gjennom CPH. Da tror jeg Norwegian er fort på banen med pressemelding om ny direkterute fra OSL.

Nå har alt dette dreid seg rundt Østlandsområdet - la oss se på andre deler av landet. På Torp, Kjevik, Sola, Flesland og Værnes har KLM et meget godt Europa-tilbud via AMS. På de samme flyplassene + AES er SAS og Widerøe aktive med direkteflighter til CPH. På SVG og BGO er også Lufthansa aktive på å få folk til å fly via FRA. Med andre ord er det langt fra noen eksklusivitet for CPH for andre deler av Norge, og her er det mange variabler som spiller inn om et av mange alternativ bli via CPH når en skal ut i Europa.

Noen tall på hvordan CPH blir valgt er ute i det åpne - fra OSL er det en markant nedgang til CPH de tre første månedene i år sammenlignet med samme tid i fjor (-4,3% for OSL-CPH, mens gjennomsnittet er + 6,0%). Med andre ord PP, så er det mye som underbygger at jeg sier en Euro-hub er døfødt.
Veldig bra innlegg KGL, men du glemmer en ting for oss i distriktene. Noe som langt på vei er det samme som for Oslo, og det er at Norwegian er i ferd med å bygge opp et temmelig bra rutenett av direkteruter for oss også. Alternativet med å fly SAS via CPH er for mange langt ned på listen, og stort sett kun benyttet når alt annet er håpløst. Dette kan en, som du sier, se på tilbudet f.eks. KLM har. Fra Sola og Flesland er det vel nå snart like mange avganger til AMS som til CPH.

Og siden du tydeligvis mener å sitte med fasiten så kunne du jo også ta med at SAS flyr daglig fra CPH til Bologna, Lyon, Poznan etc etc + ruter som ANDRE flyselskap enn SAS flyr ut fra CPH... Fra ditt "stor-Oslo" tar du med hva alle flyselskap flyr - fra CPH teller du kun SAS... Du sammenligner som det passer deg for å underbygge din forutbestemte sannhet...! Dette er IKKE seriøst KGL!

Om DY har 63 destinasjoner er fullstendig uinteressant i f.t. OSL som en hub - skal du ha en IC hub så trenger du rundt 3 daglige flyginger for å dekke morgenflyginger ut i europa (daglig!!!), middagsflyginger til US east coast, ettermiddag til europa og US central/TYO og kveld til far east og ut i europa. Hva hjelper det da om DY har 2-3 ukentlige avganger til de destinasjoner du nevner? Greit nok om jeg skal på guttetur til Venezia, men tror du at mitt firma kan sende meg til Palanga for et møte, og så la meg sitte der i 3 dager før jeg kan fly hjem igjen...? Dette er IKKE seriøst KGL!

Hvis det optimale kun skulle styres ut fra fuel optimering så burde vel Vigra vært main hub for all US trafikk fra europa, men det er og blir noe langt fra der passasjerene bor, og da er det kanskje ikke så mye miljøvennlighet i det likevel...?

For oss 2/3 av norges befolkning (og den delen som faktisk produserer noe i Norge) så kan verdien av SAS 2-3 daglige fra CPH til Vilnius, Palanga, Geneve etc etc ikke sammenlignes med DYs 2-3 UKENTLIGE avganger fra OSL til samme sted! Hvordan i all verden kan du likestille 20 mot 2 avganger til en destinasjon...? DET er ikke seriøst KGL!

Og når det ikke er fordelaktig for oss i Norge å reise via OSL, hvordan i all verden skal det bli det for resten av europa...?

Den eneste muligheten Skandinavia har til å bygge ut en skikkelig hub er å konsentrere seg om EN hovedhub med et utstrakt nettverk med 2-4 daglige avganger til alle større flyplasser i Europa. Det er også nettopp dette KLM har gjort med stor suksess, selv om de ligger langt fra fuel-økonomisk optimalt til. Når KLM gjør det så er det suverent, når SAS gjør et dårlig forsøk på det samme fra CPH så er det bare idioti - det hele burde vært splittet mellom OSL og STO.... KGL og de 3-4 andre konstant SAS skeptiske og DY diggende her på forumet (ja, det var en understatement...!) vet sannheten....

Det blir for dumt når PP som faktisk prøver å forklare hvordan en hub fungerer - og som i motsetning til visse andre viser innsikt i å forstå det - blir forsøkt latterliggjort av flere av dere andre!

KGL og den alltid DY-trofaste MartinL eier ikke sannheten i luftfarten!

Nå har jeg prøvd også, men jeg når nok heller ikke frem med det budskap jeg prøver å formidle - spesielt i disse sene nattetimer...

K

Veldig bra innlegg KGL, men du glemmer en ting for oss i distriktene. Noe som langt på vei er det samme som for Oslo, og det er at Norwegian er i ferd med å bygge opp et temmelig bra rutenett av direkteruter for oss også. Alternativet med å fly SAS via CPH er for mange langt ned på listen, og stort sett kun benyttet når alt annet er håpløst. Dette kan en, som du sier, se på tilbudet f.eks. KLM har. Fra Sola og Flesland er det vel nå snart like mange avganger til AMS som til CPH.

Hvis du holder deg til topic:
KLM har et utrolig mye større og bedre interkontinentalt rutenett enn SAS, og er (på tross av en lite fuel-økonomisk beliggenhet) det klart beste alternativet til destinasjoner SAS ikke flyr til. De har vært flinke til å bygge opp AMS som hub! Selv om jeg dessverre er sikker på at de aldri vil komme opp på et så omfangsrikt rutenett; Har du noe imot om SAS skulle få til det samme med CPH...?

Og hvis du sklir over til DY igjeeen:
Norwegian har et rutenett som er ypperlig for fritidsreisende, men fra alle andre byer enn OSL så er det kun London og innenriks som har noen som helst verdi for folk som reiser i tjeneste. 2-3 ukentlige avganger til europeiske destinasjoner er verdiløst. Det hjelper ikke om en betaler kr.1000 for en returbillett til Vilnius hvis en ansatt som koster kr.6-7000 pr dag skal ligge 2-3 døgn på hotell og vente på neste fly hjem...

Hvorfor SAS og CPH skulle ligge langt ned på listen, og sågar, sitat; "stort sett kun betyttet når alt annet er håpløst" skulle jeg gjerne hatt en forklaring på...

Så selv om det skulle være både billigere og raskere så er CPH og SAS noe en kun benytter om "alt annet er håpløst"...? Er dette virkelig holdningen til folk flest...?

K

Hvorfor SAS og CPH skulle ligge langt ned på listen, og sågar, sitat; "stort sett kun betyttet når alt annet er håpløst" skulle jeg gjerne hatt en forklaring på...

Så selv om det skulle være både billigere og raskere så er CPH og SAS noe en kun benytter om "alt annet er håpløst"...? Er dette virkelig holdningen til folk flest...?

K
Det er kanskje ikke holdningen til folk flest, men til stadig flere. Hvis du ser på f.eks. BGO, så er antallet SAS avganger nær halvert de siste par år, og antallet tilgjengelige seter det samme. På samme tiden har LH startet med sine to daglige flygninger, KLM har økt antall avganger, og DY bygger ut sitt nett kraftig. Dette ser jeg på som et tegn på at SAS er på vikende front som et førstevalg blant det norske folk. Kanskje er utsagnet "alt annet er håpløst" satt vel på spissen, og muligens til og med direkte feil, men poenget er at SAS har tapt store markedsandeler fra BGO de senere år. Fra Sola mistenker jeg at dette bildet er enda tydeligere.

Back