Jeg vet ikke hvilken ekspert du er PP, men jeg tror du virker å være "smittet ekspert". Det begynner å bli noen år siden jeg arbeidet med optimalisering av huber - og arbeidet ble avsluttet for temmelig nøyaktig ni år siden. Kanskje et problem for PP vil det være at disse hubene var for surface-distribusjon av veterinærmedisinske på produkter, og disse produkter var premixer til storbønder og møller. Dette arbeidet ble gjennomført etter et oppkjøp, så det inkluderte å samkjøre to produksjons- og distribusjonssystemer - Europa, Sør-Amerika, Nord-Amerika, Australia/New Zealand og Sørøst-Asia. Resultatet vil jeg seg var vellykket med en innsparing på nær USD 15 millioner pr. år og en reduksjon på nesten tre dager på leveringstid. Flere innsparinger ble det med flytting og sammenslåing av produksjonsteder som bidro med tilsvarende beløp. Nok om gamledager, i dag en det en annen type nettverk som står på dagsorden - og det er elektroniske.
Det er en vesentlig del du ikke fått med deg PP, Oslo-området (OSL/RYG/TRF) har nå så god dekning på direkte ruter at det nå bare er håndfull destinasjoner som ikke er dekket som SAS flyr fra CPH (Luxembourg, Birmingham, Aberdeen, Stuttgart og Hannover). Aberdeen kan nås fra OSL på en mer effektiv måte med flyskifte enten på SVG eller BGO. Stuttgart viser eksempelet ovenfor at IC-tog er bedre enn å fly via CPH. Hannover blir det litt tightere, med S-Bahn fra HAM til Altona og ICE videre til Hannover snakker vi om i overkant av to timer, men i alle tilfeller vil turen via HAM være grønnere. For Birmingham vil ikke toget være noe alternativ - diesel lok, ruslefart og så var det dette med plassering av stasjoner i forhold til flyplasser for UK. MAN er vel eneste unntaket i så henseende, men selv det tar en time og 45 minutter til Birmingham. Med bil tar samme strekning en time og 17 minutter på de 125 km (i følge IQ Tomtommen). Med andre ord vil BHX kanskje være best via CPH. Til slutt var det Luxembourg - fra DUS og FRA er det 3,5 - 4,5 time til Luxembourg Gare, så her kan en si at direktefly/tog ikke er konkurransedyktig sammenlignet med å fly via CPH, men fremdeles er førstnevnte løsning best miljømessig.
For å illustrere forholdene med direktefly ut i Europa fra OSL - her er destinasjonene til de to største.
Det er en stor forskjell i tilbudet mellom de to og Norwegian har rundt tre ganger så mange destinasjoner som SAS. Hvis SAS tar med seg Widerøe og Blue1, så blir det to flere (GOT og HEL). Med det blir det for SAS Group to eksklusive destinasjoner, og det er MAN og GOT.
Det vil ikke være mulig å skru tiden tilbake å få folk til å fly via CPH når det koster både ekstra penger og tid og fått smaken på direktefly. Siden det bare er MAN som er den eneste eksklusive destinasjonen for SAS hjelper det ikke å legge ned den for å presse folk gjennom CPH. Da tror jeg Norwegian er fort på banen med pressemelding om ny direkterute fra OSL.
Nå har alt dette dreid seg rundt Østlandsområdet - la oss se på andre deler av landet. På Torp, Kjevik, Sola, Flesland og Værnes har KLM et meget godt Europa-tilbud via AMS. På de samme flyplassene + AES er SAS og Widerøe aktive med direkteflighter til CPH. På SVG og BGO er også Lufthansa aktive på å få folk til å fly via FRA. Med andre ord er det langt fra noen eksklusivitet for CPH for andre deler av Norge, og her er det mange variabler som spiller inn om et av mange alternativ bli via CPH når en skal ut i Europa.
Noen tall på hvordan CPH blir valgt er ute i det åpne - fra OSL er det en markant nedgang til CPH de tre første månedene i år sammenlignet med samme tid i fjor (-4,3% for OSL-CPH, mens gjennomsnittet er + 6,0%). Med andre ord PP, så er det mye som underbygger at jeg sier en Euro-hub er døfødt.