Skandinavisk hub for trans-atlantiske flyruter

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Har lagt merke til at det i dag har vært diskutert en optimal skandinavisk hub for trans-atlantisk trafikk, men to av disse forsøkene er delvis skutt ned av kanskje litt overivrige moderatorer.

Jeg har derfor prøvd å distansere meg fra det den evinnelige SAS-diskusjonen, og har sett på fem alternativ for en skandinavisk transatlantisk hub - tre innen Skandinavia og to utenfor - og da med hensikt å se på forbruk av jetfuel pr. passasjer som fraktes. Kanskje har gjort islendingene en urett med å ikke inkludere Keflavik i denne sammenligningen. Det er den mest optimale plasseringsmessig, men så er det dette med størrelsen på fly, rekkevidde og drivstoff-forbruk - og da faller REK gjennom. Kanskje det er like godt i disse asketider.

På kartet under ser dere utvalget av destinasjoner på vestsiden av Atlanteren og hvilke huber det foretatt en utregning på. For letthetsskyld har jeg benyttet tall til kjente flytyper (B73G for shorthaul og A333 for longhaul), og en passasjerfordeling mellom de tre skandinaviske nasjonene tilsvarende en relativt kjent fordeling 2:2:3. Med regnarket som jeg har laget for dette formålet er det mulig å endre de fleste av parameterne, det være seg SPC, kabinfaktorer, seteantall, landfordeling, osv. Under er et lite utsnitt som viser resulatene med fordelingen nevnt ovenfor.

Bakgrunnstall som er benyttet er:
- SFC shorthaul = 0,037 liter fuel pr. passasjer km
- SFC longhaul = 0,029 liter fuel pr. passasjer km
- Setekapasitet shorthaul = 141
- Setekapasitet longhaul = 264
- Kabinfaktor shorthaul mellom skandinaviske destinasjoner = 62,3%
- Kabinfaktor shorthaul til AMS = 70% (identisk med hva KLM har for Europa)
- Kabinfaktor shorthaul til LHR = 72% (identisk med hva British Airways har for Europa)

Avstander mellom de forskjellige destinasjoner er hentet fra Great Circle Mapper. Eneste unntaket fra dette er at flightene til Newark og Washington DC som er beregnet med at de flyr over Montreal, Canada. Det kan vel også sies at SFC kanskje er satt litt lavt, så innsparingene kan være større.

Det er flere konklusjoner som kan trekkes:
  1. Green landings med rundt 500 liter innsparing er bare maksimalt en seksdel av hva det kan spares ved å legge hub mer riktig enn i dag.
  2. OSL må benytte disse maksimalt i sin markedsføring av seg som den beste hub-lokalisering i Skandinavia for trans-atlantiske flighter.
  3. På like linje at OSL er beste hub for longhaul mot vest, så mistenker jeg at en tilsvarende regnearkoperasjon for destinasjoner i fjerne Østen vil ARN være bestevalget.

Til slutt, dagens situasjon på OSL og for så vidt årene som kommer gjør at en slik løsning ikke kan gjennomføres i praksis.

Hvis det er noen som vil se resultatet av et annet scenario (f.eks. annen fordeling mellom de forskjellige landene), så er det mulig.

Attachments

• Fuel_use_Scan_Atlantic_hub.jpg
    Fuel_use_Scan_Atlantic_hub.jpg
    95.9 KB · Views: 1,514
Kartet kom ikke med i første del, så her er det

Attachments

• Scan_atlantic_hub.jpg
    Scan_atlantic_hub.jpg
    86.6 KB · Views: 1,494
Det er da et utvalg om noen år når OSL har kapasitet - det være seg Feel, Norwegian X, Lufthansa Scandinavia, ....

Interessant. Men tror du kan glemme å spare 500 liter på green landings. Ihvertfall til LHR hvor de riktignok skryter av sine Continous Decent Approaches, men som i virkeligheten kun er fra 6000 fot og ned etter å ha flydd noen runder i holdingstack. Ikke akkurat "green approach". I fremtiden (2012-2013) vil vi forhåpentligvis kunne tilby enda mer optimaliserte innflygninger til OSL enn det som i første omgang kommer i april 2011 (ASAP). Da vil det kunne bli kurvede innflygninger som blir vesentlig kortere, ikke overflyr de tettest bebyggede områdene, og gir mulighet for CDA (nesten) hele veien ned. Da kan vi kanskje nærme oss 4-500kg spart fuel i forhold til en mer konvensjonell innflygning.

Hensikten var å vise at besparelsen med green landings er egentlig minimal sammenlignet med å finne en optimal hub. At et av dagens selskaper benytter disse grønne landingene i sin markedsføring av hvor grønne de er for meg bare et grønt alibi - og andre ugrønne faktorer for samme selskap kan vi regne opp på rekke og rad.

Hensikten var å vise at besparelsen med green landings er egentlig minimal sammenlignet med å finne en optimal hub. At et av dagens selskaper benytter disse grønne landingene i sin markedsføring av hvor grønne de er for meg bare et grønt alibi - og andre ugrønne faktorer for samme selskap kan vi regne opp på rekke og rad.

At finde en optimal hub, er meget andet end at finde der hvor man bruger mindst brændstof.

Jeg accepterer hvis tiden viser at jeg tager fejl, men som jeg ser det er OSL kun i spil som hub for Norwegian eller Feel. Indenfor de luftfartskredse jeg begiver mig er der ingen andre som er interesseret i at bruge OSL som hub i fremtiden. Ej heller LH, hvis de en dag skulle få sig et skandinavisk selskab.

Jeg accepterer hvis tiden viser at jeg tager fejl, men som jeg ser det er OSL kun i spil som hub for Norwegian eller Feel. Indenfor de luftfartskredse jeg begiver mig er der ingen andre som er interesseret i at bruge OSL som hub i fremtiden.

Noe mer enn det du sier i siste setning hadde ikke jeg ventet fra deg janusk, men det sier også hvor mye dagens "skandinaviske ansikt" til den store verden på andre kontinenter har blitt et steinansikt.

Med slike uttalelser Janusk er det synd du ikke f.eks tilbyr deg å spise hatten din eller lignende OM noen skulle finne på å etablere mere IC-satsning på OSL.....

Indenfor de luftfartskredse jeg begiver mig er der ingen andre som er interesseret i at bruge OSL som hub i fremtiden.

Kan vi med andre ord anta at du kun beveger deg innenfor SAS som luftfartskrets?

Last edited:
Interessant regnestykke! Jeg har imidlertid inntrykk av at SAS også mater inn en del folk fra Nord-Tyskland til sine langruter. Hvordan vil beregningene bli dersom man mater inn f.eks. 5% fra Hamburg/Hannover/Dusseldorf?

Dette regnestykket beskriver jo bare en liten del av alle de variablene som påvirker plasseringen av en HUB. Det vil jo som sagt trolig være slik at ARN er bedre i forhold til Østen. Da får man utfordringen med at man må ha to stykk HUB. Det vil jo ha en stor kostnad. Så da blir plutselig driftstoffsfaktorene mye mindre viktig.

Andre faktorere som veier tungt:

-Lokale passasjerer
-Frekvens til andre flyplasser
-Håndtering av transfer-passasjerer
-Service fasiliteter
-Flyplassen, har den kapasitet

Osv.....

Att det finns pengar att spara verkar uppenbart, hur är det med tid? Hur ser den totala restiden ut för olika orter via OSL. Säg en resenär från någon plats i nordeuropa via OSL kontra AMS/LHR/FRA?

Mon ikke flyselskaberne allerede foretager ret så mange beregninger på hvor det bedst kan betale sig for dem at have deres hub. Er sikker på at de har langt flere parametre med i deres beregninger end fuel-besparelser og at det ikke er nogen overraskelse for dem at de kan spare fuel på nogle andre routinger end idag.

Jeg er derimod også ret sikker på at hvis flyselskaberne var kommet frem til at de kunne tjene flere penge på at flytte hub, så havde de nok gjort det.

Mon ikke de fleste er kommet frem til at verdens centrum ikke er OSL og det derfor er mere optimalt for dem at have hub andre steder.

Interessant regnestykke! Jeg har imidlertid inntrykk av at SAS også mater inn en del folk fra Nord-Tyskland til sine langruter. Hvordan vil beregningene bli dersom man mater inn f.eks. 5% fra Hamburg/Hannover/Dusseldorf?

Har OSL feedertrafik fra HAJ? Eller skal man flyve HAJ-CPH-OSL-EWR?

Det er jo en væsentlig del af hele problematikken, at OSL ikke har den europæiske feedertrafik/frekvens, der skal til fra det vigtige tyske marked - og fra mange andre destinationer!

Jeg må si jeg er fasinert over at det evige argumentet om at "..hvis det hadde vært økonomisk å gjøre det slik/hadde det vært marked for dette/siden de ikke gjør det slik nå (pluss alle andre varianter) så er helt sikkert ikke et bedre valg enn det vi gjør pr i dag...." fremdeles lever blant en del mennesker og til stadighet dukker opp på forumet.

Det eneste som er sikkert er at følger man det argumentet så kommer man absolutt ingen vei videre og at det kun fører til den sikre død. Og det gjelder ikke bare i luftfart men i verden generelt. Det er som å si nei til endring, utvikling og fremskritt.

Jeg må si jeg er fasinert over at det evige argumentet om at "..hvis det hadde vært økonomisk å gjøre det slik/hadde det vært marked for dette/siden de ikke gjør det slik nå (pluss alle andre varianter) så er helt sikkert ikke et bedre valg enn det vi gjør pr i dag...." fremdeles lever blant en del mennesker og til stadighet dukker opp på forumet.

Det eneste som er sikkert er at følger man det argumentet så kommer man absolutt ingen vei videre og at det kun fører til den sikre død. Og det gjelder ikke bare i luftfart men i verden generelt. Det er som å si nei til endring, utvikling og fremskritt.

Jeg er sikker på at alle flyselskaber løbende laver undersøgelser og analyser af hvad der er bedst for dem. Hvis den model man arbejder med pt er den bedste løsning for det enkelte flyselskab så er der jo ingen grund til at ændre til noget dårligere. Det er ganske valide argumenter.

Jeg ville da først blive bekymret hvis alle flyselskaber i tide og utide skulle ændre strategi og ikke mindst hub til alle mere eller mindre umulige lufthavne blot fordi man i lokalområderne synes det kunne være fint hvis ens lufthavn var verdens centrum.

Hvis OSL var så pokkers optimal som IC hub, så var der sikkert nogle kloge hoveder på flyselskaberne der havde opdaget det - og det er der jo ikke noget der tyder på.

Men morsomt at følge alle argumenterne ;)

Hvis OSL var så pokkers optimal som IC hub, så var der sikkert nogle kloge hoveder på flyselskaberne der havde opdaget det - og det er der jo ikke noget der tyder på.

Ja da tror jeg jaggu du skal ta deg en ferie neste gang det innkalles til pressemelding hos Norwegian med henvisning til store nyheter.....

Back