Interessant analyse du presenterer. Her et punkt som imidlertid burde inkluderes i dette regnestykket:
- OSL har et lite lokalt passasjergrunnlag i forholdt til f. eks CPH, ARN, AMS, LHR.
Du sitter helt klart med et inntrykk som svært mange deler med deg, som også de fleste nordmenn tror.
Her er det også litt politiske undertoner som preger hvordan byene oppfattes og ikke minst selges. Oslo lever på image om en liten hovedstad, med nære grønne rekreasjonsområder.
tigerstadens image er derfor det rake motsatte enn de hovedstadene vi her sammenligner oss med. Der Stockholm og København har tatt sikte på å markedsføre seg som storbyer, ønsker Oslo heller å trekke fokus mot det nære og sentrale med beliggenheten og oppbyggingen av byen.
Definisjonen av Oslo er også svært annerledes enn Stockholm og København.
I København og Stockholm er by grensen en naturlig del av befolkningstettheten i forhold til avstanden til byens sentrale midtpunkt.
Slik er det ikke i Oslo, der området Lysaker og vestover ligger under administrasjon og beliggenhet til et helt annet fylke/län enn Oslo. Egentlig ganske merkelig, når dette området faktisk representerer en av hovedstads områdets mest dynamiske forretnings distrikt. Avstanden til bygrensen vestover går altså ca 5,8km i luftlinje fra Rådhusplassen i Oslo.
Sydover mot Hvermenbukta og østover mot Lørenskog, er distansen betraktelig større, samtidig som by grensen danner en mer eller mindre naturlig overgang til Oslo. For å illustrere, vil dette for Stockholm bety at by grensen i den ene retningen ville stoppe ved Solna eller for København ved at området forbi Bispebjerg ikke ville telle under innbyggertallet for København.
Refereringen til Oslo og dens innbyggertall er derfor ikke korrekt i henhold til den egentlige naturlige by utstrekningen. Derimot blir det i mange nasjonale og internasjonale sammenhenger feil beregningsgrunnlag når Oslo trekkes frem med innbyggertall for hovedstaden. Ikke glem at Akershus som følge av dette, faktisk har sitt administrasjonssete i Oslo sentrum og ikke i Akershus. Skal man sammenligne størrelsen på de to byene, må man derfor inkludere områdene Vest for Lysakerelven og nære områder som i avstand og geografi faller under de samme definisjonene i Stockholm og København.
Oslo som by har i dag 586.860 innbyggere i det som defineres som Oslo kommune og fylke.
København som by har i dag 518.574 innbyggere i det som defineres som det sentrale København.
Stockholm som by har i dag 829,417 innbyggere i det som defineres som Stockholm by.
Ser man hovedstadsområdene under ett, blir tallene mer riktige.
Stor Oslo, eller det som defineres som befolknings og forretningsmessig del av Oslo (Oppegård i syd, Asker i vest, Skedsmo i øst) har 941.988 innbyggere. Dette området er nærmest identisk i utstrekning og definisjon som Hovedstadsområdet i København med sine 1.167.569 innbyggere.
Det samme gjelder for Stor Stockholm med sine 1.729.274 millioner innbyggere. Det skal sies at definisjonen på Stor Stockholm er noe større geografisk område enn hva som beskrives som Stor Oslo og Hovedstadsområdet i København.
København som hovedstadsområde er 24% større enn Oslo
Stockholm som hovedtadsområde er 84% større enn Oslo
Stockholm som hovedstadsområde er 48% større enn København
Som det fremkommer av tallene så er helt klart Stockholm det største nasjonale lokale markedet i Skandinavia som hovedstadsområde.
Samtidig er dette i seg selv ikke potensialet for flytrafikk.
Potensialet i lokalmarkedet er frekvensen på antall reiser som genereres inn og ut av markedet det refereres til og betalings evnen til disse. Det er derfor Osl har flere internasjonale reisende enn flyplassen i Kolkata (Calcutta), som har mer enn 10 ganger flere innbyggere enn Oslo.
København gjennom Öresundsregionen har et nedslagsfelt i området rundt Malmø med sine 293.882 innbyggere (noe mer med mindre byer rundt).
Dette til tross, Stockholms området er fortsatt lokalt forankret med et nedslagsfelt i hovedstands området som er ca 18% større enn hovedstadsområdet København og Malmø kommune.
København er flinke til å markedsføre hele Öresunds regionen som sitt lokale nedslagsområdet. Dette er jo helt i tråd med regionens posisjon og visjoner, men man glemmer ofte at sammenligningsgrunnlaget med dette, blir feil i forhold til Osloregionen og Stor Stockholm og ikke minst frekvensen på reiser i lokalmarkedet. Öresundsregionen har en stor utstrekning og inkluderer blant annet hele Skåne, Sjælland og Lolland.
Til sammenligning må da nedslagsfeltet til Oslo inkludere store deler av østlandsområdet (Lillehammer- Skien/ Halden – Søndre Land) og deler av Sverige. Dette området som har samme geografiske utstrekning som Öresunds regionen har ca 2,4 millioner innbyggere inkl deler av Sverige som lokalmarked.
For Stockholm sin del blir også da geografiene rundt Uppsala, Södertelje, Vesterås og Eskilstuna inkludert (Stockholms län, Uppsala län, Västmanlands län, Södermanlands län), noe som gir et lokal marked på 2.9 millioner.
Dette var en lang innledning, men viktige poeng i tallene som kommer nå.
Tar man for seg de tre hovedstads områdene og regionene de representerer og beregner dette nedslagsfeltet opp faktisk trafikk i 2009, får klare bevis på hvilken rolle lokalmarkedet har for trafikk grunnalaget.
Fjerner man all charter og all transfer fra flyplassene sitter man igjen met et lokalt marked som blir følgende. OSl 7,2 millioner, ARN, 9,8 millioner, CPH, 8,9 millioner (merk at trafikken som genereres fra dens venske siden ikke er inkludert i hovedstads områdets nedslagsfelt for Kastrup)
I forhold til innbygger tallet som disse
hovedstadsområdene representerer, gir dette følgende årlig frekvens pr innbygger som benytter hovedflyplassen til/fra lokalt nedslagsfelt.
Hovedstadsområdet Oslo
7,7 reiser pr år
Hovedstadsområdet Stockholm
5,7 reiser pr år
Hovedstadsområdet København
7,7 reiser pr år.
I forhold til innbygger tallet som disse
hovedstadsregionene representerer, gir dette følgende årlig frekvens pr innbygger som benytter hovedflyplassen til/fra lokalt nedslagsfelt.
Regionen Oslo
3,1 reiser pr år
Regionen Stockholm
4,2 reiser pr år
Regionen København 3,7 reiser pr år.
Så skal vi ikke glemme at i regionen Öresund er det kun en internasjonal flyplass med regulær rute trafikk. I Oslo og Stockholm er det også to flyplasser innenfor regionsområdet som sammen med hovedflyplassen konkurrerer om de samme reisende til/fra regionen. Vi fjerner så transfer trafikken fra disse flyplassene og inkluderer lokal trafikken til/fra utland for å finne frekvensen på antall reiser pr innbygger innenfor hovedstads området og hovedstads regionen.
I forhold til innbygger tallet som disse
hovedstadsområdene representerer, gir dette følgende årlig frekvens pr innbygger som benytter samtlige lokale internasjonale flyplasser til/fra lokalt nedslagsfelt.
Hovedstadsområdet Oslo
9,8 reiser pr år
Hovedstadsområdet Stockholm
7,1 reiser pr år
Hovedstadsområdet København 7,7 reiser pr år.
I forhold til innbygger tallet som disse
hovedstadsregionene representerer, gir dette følgende årlig frekvens pr innbygger som benytter samtlige lokale internasjonale flyplasser til/fra lokalt nedslagsfelt.
Regionen Oslo 3,8 reiser pr år
Regionen Stockholm
4,2 reiser pr år
Regionen København
3,7 reiser pr år.
Med disse tallene ser vi at Stockholms regionen har det største lokale markedet i Skandinavia med 12,3 millioner reiser (eks charter) i 2009.
Öresunds regionen er nest størst med et lokalmarked på 11,9 millioner.
Oslo er minst med 9,2 millioner.
Avstandsforholdet blir da følgende.
Lokalmarkedet til Öresundsregionen er 30% større enn Oslo regionen.
Innbyggertallet i Öresundsregionen regionen er 33% størren enn Oslo regionen.
Med andre ord, lokalmarkedet til Oslo genererer mer internasjonal trafikk pr innbygger enn Öresundsregionen.
Lokalmarkedet til Stockholmssregionen er 34% større enn Oslo regionen.
Innbyggertallet i Stockholmsregionen regionen er 21% størren enn Oslo regionen. Med andre ord, lokalmarkedet til Stockholm genererer mer internasjonal trafikk pr innbygger enn Oslo regionen.
Lokalmarkedet til Stockholms regionen er 3% større enn Öresundsregionen. Innbyggertallet i Öresundsregionen er 10% størren enn Stockholms regionen.
Med andre ord, lokalmarkedet til Stockholmsregionen genererer mer internasjonal trafikk pr innbygger enn Öresundsregionen.
Öresundsregionen har altså mindre lokalt trafikkgrunnlag en Stockholmsregionen. Samtidig er Öresundsregionen det området som genererer færrest reiser pr innbygger.
Ser man veksten for disse områdene for de siste årene er det ganske klar at forskjellene vil utjevnes fortere enn mange tror. Disse tallene viser jo også at forskjellen i lokalmarkedet mellom disse flyplassene er langt mindre enn mange skal ha det til, eller liker å innse.
Ser man hvordan lokalmarkedet er i forhold til faktisk kapasitet, er det helt klart at underkapasiteten fra Arlanda og Osl er meget tydelig.
Som jeg har nevnt tidligere så er det all honnør til Öresunds samarbeidet og jobben markedsavdelingen til Kastrup har gjort ut mot flyplasser, reiselivsnæring og flyselskap.
Derimot mener jeg som i forrige innlegg, at dette kan fort endres dersom Osl og Arlanda skaper en aggressiv markedsavdeling på lik linje med Kastrup. Da er jeg ikke like sikker på at alle nye interkontinentale linjer vil havne ved Amager….