Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Har fått tildelt 54A på ein 340-300 CPH-SFO i slutten av oktober. Det såg ikkje så veldig stas ut. No skal eg prøve meg med plusgrade, men burde eg banke og legge inn 390,- for eit litt betre sete no, eller ha is i magen mtp oppgradering?

Litt redd for at det er lite tilgjengeleg å velje i ved innsjekk i tilfelle plusgrade feilar. Ser minstebud til plus er rundt 14k poeng og C rundt 40k (mulig det er litt stivt). Er forøvrig SFO ei rute det er generelt vanskeleg å få oppgradering på?

Om eg skal tru på expertflyer, ser det dårleg ut :(. 4 ledige i Y+, 5-6 i C. Ser ut til at eg kan velgje seter på rad 34-35, og 41-45. Er det noko skilnad der, eller er det same-same?

-roger
 
Last edited:
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Hei så og tittet på seatguru på SAS A343 og det for meg til å under. Er det ekstra god benplass på 53 GH oh 55 GH? Ser slik ut av setekartet ihvertfall.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Jeg booket KRS-SFO-KRS med SAS hele vegen, i fjor da jeg fortsatt var EBG. Jeg fikk reservert 30H på CPH-SFO-CPH. Etter 1. januar er jeg "bare" EBS. Men, når jeg logger inn på min side på SAS.no nå, og skal sjekke bestillingen så får jeg opp et varsel på rød bakgrunn: "Bestillingen din ser ut til å mangle gyldige dokumenter for tilleggstjenestene dine. Kontakt SAS Sales and Service for hjelp."

30H står fortsatt som setevalget mitt, men jeg kommer ikke inn på noe setekart. Risikerer jeg å bli bumpa bort fra favorittsetet mitt? :(
 
Last edited:
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Jeg booket KRS-SFO-KRS med SAS hele vegen, i fjor da jeg fortsatt fra EBG. Jeg fikk reservert 30H på CPH-SFO-CPH. Etter 1. januar er jeg "bare" EBS. Men, når jeg logger inn på min side på SAS.no nå, og skal sjekke bestillingen så får jeg opp et varsel på rød bakgrunn: "Bestillingen din ser ut til å mangle gyldige dokumenter for tilleggstjenestene dine. Kontakt SAS Sales and Service for hjelp."

30H står fortsatt som setevalget mitt, men jeg kommer ikke inn på noe setekart. Risikerer jeg å bli bumpa bort fra favorittsetet mitt? :(

Hmm kanskje ta kontakt med kundeservice og høre? Det her høres ut som typisk SAS IT og kanskje overgangen EBG til EBS skaper bare krøll i systemene deres.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Hmm kanskje ta kontakt med kundeservice og høre? Det her høres ut som typisk SAS IT og kanskje overgangen EBG til EBS skaper bare krøll i systemene deres.

Tja, høres mer ut som det lønner seg å sitte helt stille og ikke gjøre noen ting
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Jeg vurderer å fly med SAS til enten Hong Kong eller Shanghai som første del av reisen til/fra Australia. Fordelen med dette er at jeg kan bruke poeng for denne delen av reisen, samt mer behagelig sete (Plus eller Business). Så til spørsmålet: Jeg reiser med kone og baby (9 måneder) og har nå booket Plus til Hong Kong og reservert bassinet med seterad 20. Spørsmålet er om vi bør endre dette til Business, men da må vi via Shanghai. Hvor er det mest praktisk med en smårolling med tanke på plass etc; i Business (det er vel da rad 1 som er med bassinet), eller Plus (rad 20). Tenker det kanskje er lettere å "dele" på ungen på Plus da det ikke er så langt mellom setene, og det er ganske god beinplass på rad 20. Noen som har erfaringer eller kommentarer?
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Det er vel bare et tidsspørsmål før gratis setevalg ved innsjekking også forsvinner.

Altså for de som ikke vil betale ekstra eller har status.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Jeg vurderer å fly med SAS til enten Hong Kong eller Shanghai som første del av reisen til/fra Australia. Fordelen med dette er at jeg kan bruke poeng for denne delen av reisen, samt mer behagelig sete (Plus eller Business). Så til spørsmålet: Jeg reiser med kone og baby (9 måneder) og har nå booket Plus til Hong Kong og reservert bassinet med seterad 20. Spørsmålet er om vi bør endre dette til Business, men da må vi via Shanghai. Hvor er det mest praktisk med en smårolling med tanke på plass etc; i Business (det er vel da rad 1 som er med bassinet), eller Plus (rad 20). Tenker det kanskje er lettere å "dele" på ungen på Plus da det ikke er så langt mellom setene, og det er ganske god beinplass på rad 20. Noen som har erfaringer eller kommentarer?
Vet ikke om dette er endret, men i Shanghai må du selv ta ut bagasjen å sjekke den videre selv på internasjonal transfer. Kun Bejing hvor den sendes hele veien. Det er et stressmoment med en 9 mnd, men seter i C overskygger vel denne utfordringen. Til info.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Det er vel bare et tidsspørsmål før gratis setevalg ved innsjekking også forsvinner.

Altså for de som ikke vil betale ekstra eller har status.

Det kan du være sikker på.

Hver gang Norwegian har introdusert et nytt gebyr går sas høyt ut og sier at de aldri vil gjøre noe sånn mot sine kunder, for så å introdusere det samme gebyret noen måneder senere.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Plejer at tilkøbe plads på exit row 30/40 når jeg flyver cph-pvg pga. lange ben. På min kommende tur var dette ikke muligt og der var kun en enkelt plads på række 41 tilgængeligt. Jeg panikkede og valgte denne (41E) dvs. ikke aisle plads.

Er der mere reelt mere benplads på række 41 bulkhead vs standard aisle seat når man ikke kan placere fødderne under sædet foran?

Er trade-off mellem ekstra benplads og middle seat/baby potentiale ok? eller skal jeg bare skifte til std aisle seat?

Har kigget på point upgrade og det ser skidt ud mht availability :(
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

For min del så er bulkhead bedre enn vanlig, da jeg fortsatt har plass til knærne mine, som er der det største problemet mitt med dårlig plass mellom setene
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

For min del så er bulkhead bedre enn vanlig, da jeg fortsatt har plass til knærne mine, som er der det største problemet mitt med dårlig plass mellom setene

Tak - jeg beholder pladsen og håber det bedste.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Skal fly A340 fra CPH-SFO i Biz. Har 2A. Kunne egentlig tenkt meg å sitte på høyreside, men vil gjerne ha yttervegg, som kun er på partall? Eller?
Vet ikke om jeg kan få i pose og sekk.
Her er det som er ledig.
 

Attachments

  • Screenshot_20180402-152335.png
    Screenshot_20180402-152335.png
    57.3 KB · Views: 355
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Skal fly A340 fra CPH-SFO i Biz. Har 2A. Kunne egentlig tenkt meg å sitte på høyreside, men vil gjerne ha yttervegg, som kun er på partall? Eller?
Vet ikke om jeg kan få i pose og sekk.
Her er det som er ledig.

Du kan jo sitte på 8H.
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Du kan jo sitte på 8H.


Det er jo en mulighet. Ser den er merket gult på grunn av nærhet til galley. Jeg har ikke planer om å sove, men jobbe det meste av veien, så sikkert ikke noe problem. Noise cancelling hodetelefoner hjelper vel på det som er.

Viktigste parameter for meg er privacy, så kanskje jeg skal bytte til 8H? 2A eller 8H. Hvor sitter man mest uforstyrret?
 

Attachments

  • a340seatguru.png
    a340seatguru.png
    263.5 KB · Views: 337
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Det er jo en mulighet. Ser den er merket gult på grunn av nærhet til galley.
Seatguru merker vel default alt ved toalett/galley som gult har jeg inntrykk av. Personlig synes jeg ikke vindussete er plagsomt på siste rad før galley på dagflighter, merker ikke så mye til støy der. (I den grad det er støy fra galley)
 
Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Skal fly A340 fra CPH-SFO i Biz. Har 2A. Kunne egentlig tenkt meg å sitte på høyreside, men vil gjerne ha yttervegg, som kun er på partall? Eller?
Vet ikke om jeg kan få i pose og sekk.
Her er det som er ledig.

Jeg sitter på 2A eller 2H dersom det er ledig. Servering starter fremme og absolutt mest ro. Toalettene og galley er mellom 8 og 9 og fører til ekstra trafikk. Men bevares, jeg sitter gjerne i 8A eller H fremfor et oddetall sete lenger fremme
 
Back
Top