Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Noen som har et detaljert setekart over SAS sitt A330? Finner bare setekart hos Seatguru, men vet ikke helt om det er 100% pålitelig.

SAS_A333.jpg

Vi er 3 som skal til Washington på nyåret. Håpet på Asia med poengtilbudet, men der gikk bonussetene fort gett! Washington blir sikkert spennende uansett :)
Er det noen som har info om treseterne bakerst i Go? Er det helt vanlige/komfortable seter? Den bakerste raden er vel ikke noe å satse på, men de foran? Står ikke noe annet på Seatguru...

Ville definitivt ikke valgt den fremste treseteren iallefall.

Er det noe man bør tenke på ved bestilling av plass i Biz på 330? Hvis vi velger rad en så kan vi vel bli flyttet på hvis det kommer noen med spedbarn?

Er det noe man bør tenke på ved bestilling av plass i Biz på 330? Hvis vi velger rad en så kan vi vel bli flyttet på hvis det kommer noen med spedbarn?

Det kan jo selvfølgelig skje, men er vel ikke ofte. Er jo god plass på alle radene, så skal dere sitte sammen er det vel hipp som happ, men om dere kan sitte hver for dere er rad 2, 4, 6 osv fint pga de enkeltsetene er bedre skjermet pga sideveggen er mot midtgangen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skal en tur til Miami om en stund.
Lurer på om om de bakerste setene i go kan legges like langt bak som de andre?

Regner med at jeg klarer å bestille en Companion ticket med SAS ganske snart. Da er det ruta Stockholm - LA eller København - SF som jeg vurderer, kanskje aller helst begge to slik at jeg kan kjøre kystveien i California og slippe returen. Aller helst LA bortover og hjem fra SF. Det er kun Business eller Plus jeg vurderer.

Vil de to rutene være forskjellige mhp seter i business og plus ? Mener jeg har sett at flyet til SF er A340, men LA har A330. Kanskje noen har meninger om connection er best i Stockholm eller København også ?

Skal en tur til Miami om en stund.
Lurer på om om de bakerste setene i go kan legges like langt bak som de andre?

Ja det kan de.

Alle seter er like i de ulike klassene, alle seter kan legges like lang tilbake i Go, også bakerste rad.
Eneste som skiller mellom 330 og 340 er antall seter i de ulike klassene.
Så er det en 340 som skiller seg fra alt, men den brukes nå kun dersom det er nödvendig ifm snag etc.

Vil de to rutene være forskjellige mhp seter i business og plus ? Mener jeg har sett at flyet til SF er A340, men LA har A330. Kanskje noen har meninger om connection er best i Stockholm eller København også ?[/QUOTE]

Min fru har hatt et par flybytter fra USA til Oslo via Stockholm (DY) nylig. Hun sier det er et helsikes styr med denne prosessen på ARN, mye bedre i CPH.

Vil de to rutene være forskjellige mhp seter i business og plus ? Mener jeg har sett at flyet til SF er A340, men LA har A330. Kanskje noen har meninger om connection er best i Stockholm eller København også ?

Min fru har hatt et par flybytter fra USA til Oslo via Stockholm (DY) nylig. Hun sier det er et helsikes styr med denne prosessen på ARN, mye bedre i CPH.

@Gnilre:

Føler det er ganske likt på utreise, men CPH er best på returen for da slipper man ny sikkerhetskontroll ved ankomst. Du må gjennom "sikkerhetskverna" på ARN ved ankomst fra USA. Så ARN-LAX og SFO-CPH burde vel være ganske så optimalt da ja :)

A340 har større C og mindre Plus-kabin.

https://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A330_B.php - A330 har 32 C-seter og 56 Plus-seter

https://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A340.php - A340 har 40 C-seter og 28 Plus-seter

Og så har du jo "odd ball'en" LN-RKP, som nevnt over her. Hun har LAN Chile-innredning, med fully flat C-seter og gammel SAS Plus-seksjon.

@Gnilre:

Føler det er ganske likt på utreise, men CPH er best på returen for da slipper man ny sikkerhetskontroll ved ankomst. Du må gjennom "sikkerhetskverna" på ARN ved ankomst fra USA. Så ARN-LAX og SFO-CPH burde vel være ganske så optimalt da ja :)

A340 har større C og mindre Plus-kabin.

Helsikes styr er vel å dra det noe langt? Det tok to min i september, selv om dette kan ha vært en skikkelig god dag. Det var vel uansett bare en ny standard sikkerhetskontroll, men uten noe større kø.

Hvorfor si det, vel, jo fordi det jo er bedre å kjøre sørover langs kysten. Både fordi man er nærmere kanten, men og fordi det jo er enklere med alle stoppene som man ender opp med underveis.

Litt enkelt oppsummert så tar kjøreturen 2-3 dager mens ekstra kontrollen i Stockholm tar 2-3 minutter, jeg ville i hvertfall ikke hatt med tiden i Stockholm som en del av regnestykket i det hele tatt.

Last edited:

Regner med at jeg klarer å bestille en Companion ticket med SAS ganske snart. Da er det ruta Stockholm - LA eller København - SF som jeg vurderer, kanskje aller helst begge to slik at jeg kan kjøre kystveien i California og slippe returen. Aller helst LA bortover og hjem fra SF. Det er kun Business eller Plus jeg vurderer.

Vær obs på at CT ikke tillater OSL-LAX // SFO-OSL. Du må reise hjem fra samme flyplass som utreisen går til.

Award billetter på CPH-SFO er også veldig vanskelig å oppdrive. Du skriver ingenting om når du ser for deg å reise, men selv lagt fram i tid er det veldig lite bonusbilletter som slippes på denne ruten.

Jeg fikk tak i bonusbilletter i business til USA i høstferien for en stund siden for meg og en 10-åring. Det ble København - Chicago hvor vi bestilte 3H og 4H og returen i 2A og 3A på Los Angeles - Stockholm. Vi er enige om at vi helst vil ha plass ved vinduene og at det ikke er så viktig å sitte ved siden av hverandre, får vel kontakt over stolryggen også. Dessuten har jeg tenkt at det er best å sitte på nordsiden av flyet for å få best utsikt og unngå sjenerende sol.

Seteplasseringen kan endres og jeg lurer på om det er enda bedre i rad 1. Det er vel spesielt på returen det kan være mulig å sove på flyet; vil da 1A være et bra sete, eller blir man forstyrret fra trafikk i midtgangen ? 10-åringen får uansett rad 2A tilbake tenkte jeg som er mer ut mot vinduet. Er spørsmål om jeg burde endre til 1A.

Ellers er hele planen med turen endret; blir mest sannsynlig innenriksfly fra Chicago til en flyplass nærmere nasjonalparkene i Colorado, Utah og Arizona og så en roadtrip og noen turer i parkene før vi ender i Disneyland, men det har vi nok tid til å tenke på; trenger ikke noe info om det ennå.

Jeg fikk tak i bonusbilletter i business til USA i høstferien for en stund siden for meg og en 10-åring. Det ble København - Chicago hvor vi bestilte 3H og 4H og returen i 2A og 3A på Los Angeles - Stockholm. Vi er enige om at vi helst vil ha plass ved vinduene og at det ikke er så viktig å sitte ved siden av hverandre, får vel kontakt over stolryggen også. Dessuten har jeg tenkt at det er best å sitte på nordsiden av flyet for å få best utsikt og unngå sjenerende sol.

Seteplasseringen kan endres og jeg lurer på om det er enda bedre i rad 1. Det er vel spesielt på returen det kan være mulig å sove på flyet; vil da 1A være et bra sete, eller blir man forstyrret fra trafikk i midtgangen ? 10-åringen får uansett rad 2A tilbake tenkte jeg som er mer ut mot vinduet. Er spørsmål om jeg burde endre til 1A.

Ellers er hele planen med turen endret; blir mest sannsynlig innenriksfly fra Chicago til en flyplass nærmere nasjonalparkene i Colorado, Utah og Arizona og så en roadtrip og noen turer i parkene før vi ender i Disneyland, men det har vi nok tid til å tenke på; trenger ikke noe info om det ennå.

Nå har ikke jeg full kontroll på når høstferien er, men CPH-ORD går vel uansett sent på ettermiddagen så da er faktisk ikke sola et så fryktelig stort problem. Mesteparten av flighten går vel da med på å "jakte" solnedgangen på vei vestover.

To seter etter hverandre er antagelig greit skulle jeg tro. Angående rad 1 så er det svært lite trafikk forbi der, da galley og toaletter er bak businesskabinen på A330 og mellom businesskabinene på A340. De eneste som passerer rad 1 er crew på vei til cockpit eller crewtoalett foran.

Vær obs på at CT ikke tillater OSL-LAX // SFO-OSL. Du må reise hjem fra samme flyplass som utreisen går til.

Award billetter på CPH-SFO er også veldig vanskelig å oppdrive. Du skriver ingenting om når du ser for deg å reise, men selv lagt fram i tid er det veldig lite bonusbilletter som slippes på denne ruten.

Ser det er et "gammelt" innlegg, men vil bare korrigere deg litt, tror jeg hvertfall.. Vi har nylig bestilt en CT-tur med utreise til SFO og retur fra LAX. Hele turen gjennomføres på SK, men usikker om det har noen betydning. Uansett veldig kjekt mtp. å få ta turen på Pacific coast highway :)

Hei,
for kontakt underveis er det nok best med seter ved siden av hverandre i midten. Å ha kontakt med den foran eller bak på vindusraden blir mye å snakke ut i luften

Selv foretrekker jeg 2 A/H, 4 A/H, 6A/H da disse er nærmest vinduet.
Det er også disse setene som først blir reservert i business

To seter etter hverandre er antagelig greit skulle jeg tro. Angående rad 1 så er det svært lite trafikk forbi der, da galley og toaletter er bak businesskabinen på A330 og mellom businesskabinene på A340. De eneste som passerer rad 1 er crew på vei til cockpit eller crewtoalett foran.
Takk for den infoen Cecilie. Visste ikke at crewtoalett er foran. Mulig jeg da prøver å endre til 1A og 2A på returen.

Når jeg tenker over det får vi vel sola inn på høyre siden av flyet siste biten fra Grønland/Canada mot Chicago. Jeg liker å se ut mens jeg flyr og ser frem til biten over Grønland; håper bare på at været er slik at ruta legges over innlandsisen og at flyet ikke er forsinket. Ikke alle er like interessert i slikt, men jeg er over gjennomsnittet fjellinteressert og har hendt at jeg har gått av flyet med stiv nakke etter å ha sittet klistret til vindusruta etter å ha fløyet Norge på langs.

Last edited:
Sas flyttet sete

Valgte 10h pvg cph. Er nå blitt flyttet automatisk til 6a og hele bakre kabinene er blokkert. Sikkert fordi lite folk. Gjør de dette ofte ? Kan jeg spørre etter bakre kabinen igjen på check-in?

Back