Servisair OSL legger ned

Det er jo nærliggende å tenke SGS på TAP, men SGS driver jo aller mest med eget innsjekksystem og det virker som at de ønsker å ha alt i et system og TAP krever at man bruker sitt system.

At et selskap krever bruk at eget system skal ikke være et hinder for SGS.

SGS er handlingagent for Singapore Airlines, og Thai på CPH og de bruker sine egne systemer om jeg ikke tar helt feil, Thai har sitt eget i hvert fall.

Det samme med Emirates som har SGS som handlingagent på LHR.
Codeco brukes av SGS for KLM/AF i ABZ.

Så et krav om at det skal bare brukes Palco/PACS er ikke et must i SGS, men det er klart enklest da alle får opplæring i Palco/PACS pga SAS.

Men virker for meg som om SGS generelt priser seg veldig høyt dersom annet system er involvert? Og det er vel her WF kommer litt inn i bildet...

Det kan godt hende. Koster jo litt å sende folk på kurs.....
Som nevnt så får jo alle som begynner på trafikk i SGS opplæring i SAS sitt system pga at de er eier og største kunde, så det er vel enklest å bruke det systemet som alle er opplært i.

Last edited:
Huff huff og huff, det lå i kortene men trist er det uansett!

Trist og trist fru Blom.
Det har gått jevnt og trutt nedover for Servisair på Gardermoen, og det betyr vel at det gjøres en for dårlig jobb ett eller flere steder i organisasjonen.
Trist er det at det ikke har blitt gjort noen grep for å rette opp dette. Trist for de ansatte.

PK kjører eget system, Turkish kjører eget system.... begge handles av SGS ;)
Så å si at det er bare eget SAS system som brukes blir jo veldig feil

Om vi snakker OSL så er det vel kun PK og TK som har egne systemer, alt annet ligger vel under PACS?

Stemmer det Thomas .. var jo det jeg sa jooooooooooooo hehe.
OK bruker pacs slik som alle andre vi handler bruker, vel ikke Ryanair da. Der skriver cockpiten selv, når de har tid til å legge fra seg Playboy. Pax er da sjekket inn og baggasjen blitt tagget på TRF

Litt usikker, det er vel i løpet av juli.

CO har siste dag hos SA den 4.Juli. Litt ironisk da CO pleier å ha litt flagg og markerer enkelt at det er nasjonaldag.

Hvordan det er med resten vet jeg ikke.

S

Litt usikker, det er vel i løpet av juli.

CO har siste dag hos SA den 4.Juli. Litt ironisk da CO pleier å ha litt flagg og markerer enkelt at det er nasjonaldag.

Hvordan det er med resten vet jeg ikke.

S

Er det bestemt hvem CO går over til? Kan bli spennende å reise med CO under en uke etter byttet..

Er vel bare rykter foreløpig? jeg vil jo tippe MA tar over CO, men har hørt SGS nevnt???

Noen som har hørt hvem TP går til?

(Blir vel ryktetråd deluxe dette, sorry)

EDIT: SLår meg jo også at den som eventuelt tar over CO må starte opplæring rimelig kjapt også....

Siden de "slutter" hos SA om en måned, bør de vel ha bestemt seg for hvem de skal bruke den 5. Juli?

EDIT: SLår meg jo også at den som eventuelt tar over CO må starte opplæring rimelig kjapt også....

Nå finnes det vel fortsatt et par ansatte i div. handlingselskaper på OSL som kan CO (Learjet, om ingen andre..)?

Det jeg vet er at ingen ting er bestemt når det gjelder CO.

De har vært i kontakt med flere om ikke alle handlere ved OSL. Det er ventet en endelig avgjørelse denne uken. Det er veldig kort tid igjen til den dagen noen skal ta over.

Vil tro at CO da eventuelt sender en trainer til OSL. Slik de gjorde når de startet opp ved OSL.
Da det blir vanskelig å sende så mange medarbeidere til de vanlige kursstedene nå midt i sommer programmet....

Uansett så blir det spennende å se hvor de havner. Eneste som er sikkert er at uansett hvor det blir, så blir det en enorm utfordring for medarbeiderne.

Martin: Joda det er en del av oss som kan CO allerede. Og vi er spredt stort sett hos WF og MA. Liten overvekt ansatte hos MA som har spesial kompetanse i tillegg. (Gate, tkt, Concierge i tillegg til Innsjekk)
S

Last edited:
Nettopp. De med CO-kompetanse er jo blitt relativt spredt- til WF og MA. Jeg jobber gjerne med CO og det tror jeg mange andre også gjør - men det vil kreve opplæring. Både MA og WF er jo i en fase hvor de begge er relativt "maxed out" etter å ha overtatt store, nye kontrakter, vil jeg tro(?).

Jaja, blir spennende....

Jeg tror vi er helt enige der JoeW. Både TAP og CO sitter med et problem, siden de to mest aktuelle handlerne begge har mye nytt for tiden, og er ganske presset. Noe som straffer spesielt CO pga av den relativt store ressursbruken. Det er en del hoder involvert hver dag, og starte en slik operasjon er ikke enkelt. Og i allefall ikke på 4 uker... selv med en del ansatte som allerede kan det, så er det mye som skal på plass. Bare spørr oss i MA, vi har akkurat gjort det med NB...

S

Og WF har fortsatt en del utfordringer med KL - og der hadde man jo til og med greit med tid i forbindelse med overtagelsen.

Jeg tror ikke SGS ønsker å ta over CO hvis vi ikke får en god betaling for handlingen. SAS ønsker ikke at vi driver handling av de. Men det er værst tenkelig tidspunkt for et flyselskap å bytte handlingselskap. Det er ferieavvikling og stor sommertrafikk, og tviler på at noen av handlerne har veldig mye ressurser å hente inn til juli.

Det er morsomt å se spekulasjonene her. Jeg er sikker på at alle handlingsselskapene har lagt inn bud og at selskapene forhandler med samtlige og. Det er helt åpent egentlig hva resultatet blir.

Superhai, tror du har ganske rett. Tror ikke at SAS ønsker for mye, og heller ikke omvendt. CO har tidligere uttalt at SGS var helt uaktuelt pga av SAS. Men i denne situasjonen så har man ikke hatt muligheten til å holde så fast på prinsippene. Det er er kjip timing, og vanvittig kort frist.
Vet at det skulle falle en avgjørelse enten i går el i dag. Og denne gangen så er det ikke CO som bestemmer hvem, det er leverandørene som sier ja el nei. Selv om CO helt sikker har et ønske. Regner med at det er det samme for TAP også....

S

Back