Seattle bekreftet kuttet

Har lenge lurt på hvem som i hovedsak benytter Seattle produktet fra CPH? Er det etterkommere av utvandrede skandinavere, forretningsreisende eller hva?
.

Naa gaar vel markedet begge veier, og jeg tror at historisk sett har en hoey andel av SAS sin Seattle rute startet paa vestkysten......begge veier er det mye forretnings reisende.....den lille flyfabrikken nede i gata her har normalt en Buss som moeter utenlands flyene, pluss diverse limousiner etc. det er ikke unormalt at det ankommer 200+ fra europa til Boeing paa en vanlig dag (fordelt paa NW, BA, AF, LH og SK...)...andre selskaper som den lille bokhandlen nede i gata her reiser mye internt til Europa....og selv om det gaar saktere i svingene reiser det lille Kaffe Huset ogsaa en del....Veslemjuk ligger naere Boeing i reisevolum....og Microsoft Connecter (Buss Selskapet til Microsoft) moeter ogsaa avgangene / ankommstene til/fra Europa....de har masse trafikk til Irland men ogsaa mye til de andre store byene i Europa....

Turistmessige saa er vi tillegg til det vaar egen stat tilbyr, ogsaa gateway til Alaska...med opptil 25 avganger pr. dag mellom Seattle og Alaska....i tillegg har vi rimelig hoey kjoepekraft saa vi resier ogsaa mye til europa paa ferie og fritid......

"if you can't make it here, you can't make it anywhere" - for aa fortsette med Musikk titler som i trip rapports...

Ja CK det er Kjipt, men ikke for Seattle, det er Kjipt for SAS som ikke klarer aa tjene penger i dette markedet......et marked hvor du har en av verdens stoerste kunde av flybilletter (Boeing) (Let opp Boeing Travel sitt IATA og see hva de selger for pr. aar, de har ogsaa en policy om at alle Long-Haul reiser er Business Class for ALLE ansatte!)

....eller ta Microsoft som har et "In-House" reisebyraa som er stoerre enn SAS Eget Salg - baade i antall ansatte og i omsetning.....

Disse 2 selskapene kjoeper 40 Business Class Seter mellom Seattle og Europa hver dag....

Som Andreas nevner, saa har SAS priset seg ut av markedet....den gale veien....i et marked som er villig til aa betale rundt USD 6000.00 Seattle Europa t/r har SAS tilbudt kontrakter til under USD 3000.00 og det selv til Mom and Pop Travel and Bird Feed....og det med en organisasjon som er 6 ganger saa stor som BA's (BA har 10x avganger til LHR i uken....SAS har 4 naa)...

Det er ogsaa en kultur kollisjon, Seattle Uniformen er North Face Fleece og Jeans....saa naar det kommer en strikledd SAS selger med moerk dress og slips - saa skiller han seg ut som en bruktbil selger eller begravelses agent (det er de 2 gruppene som bruker slips her...) og da i tillegg fyrer opp PowerPoint og Excel blir gammeldags i dette markedet hvor vi har forlengts har forlatt Excel til fordel for R som alle innen E-Commerce (Google, Yahoo, Amazon etc.)
(R er ogsaa et lokalt produkt - Robert Gentleman er en av mine kollegaer).

Et stenkast fra SAS Cargo ligger varehuset til verdens stoerste e-commerce bedrift (maalt i omsetning) Boeing Spare Parts...98% av hva som blir sendt ut herifra gaar som Air Cargo....og selv her har ikke SAS vaaknet aa skjoennt at det er penger aa tjene....hallo er det noen der inne ????

Seattle er ogsaa en Star Alliance by...vel alle her borte blir foedt med Alaska Airlines Mileage Card...men nummer 2 er Star Alliance....saa her er det masse kunder en kan faa "by default".

Mot mye av det andre som skjer i USA i disse dager er det faktisk stor vekst i Seattle - innenfor forskning og Philantrophy - Med the Gates Foundation som lokomotiv - sammen med Paul Allens Brain Institute - blir 40 kvartaler mellom DownTown og Lake Union en gigantisk forsknings park. En liten Digresjon - The Gates Foundation maa etter skatte regler bruke alle rentene av fondet, ellesr vil de gaa med overskudd og kan ikke vaere en Foundation....og det blir litt renter av 60 Milliarder USD i aaret.....)

Saa jeg tror dessverre at Seattle er eksemplet som viser at SAS ikke er i stand til aa tjene penger der andre kan....selv mens AF, LH, BA hadde rekord overskudd tapte SAS penger.....

Livet er for Kjipt (for avslutte med en musikk tittel ogsaa....):cry:

Nå tror jeg ikke det at SAS var for billige er det som er grunnen til at de ikke vinner kontraktene, det blir litt skrudd. Mangelen på produkt (websider der man kun kan kjøpe SAS flighter, mangel på fornuftig code share mv), profesjonell salgsavdeling som ser behov og er fleksible mot å "vi er sas, dette er det vi selger, take it or leave it". Den holdningen kommer man ikke langt med i US and A.

Det er ingen tvil om at kundene er i Seattle området, hvordan man skal vinne dem er noe jeg jobber med hver eneste dag, så det er for meg enkelt å se hvorfor SAS ikke vinner når jeg ser hva du skriver og min erfaring med SAS personell her i USA

Da har også Seattle Times fått med seg nyheten, og det er mange kommentarer ...

http://seattletimes.nwsource.com/html/travel/2008734392_websas11.html

In a memo sent to Seattle travel agents, the airline said it will stop flying sometime later in the year, but didn't set a specific date.

"We're disappointed," Seattle-Tacoma International Airport spokesman Perry Cooper said Wednesday. "They are our oldest foreign-flagged carrier."

Da har også Seattle Times fått med seg nyheten, og det er mange kommentarer ...

http://seattletimes.nwsource.com/html/travel/2008734392_websas11.html

In a memo sent to Seattle travel agents, the airline said it will stop flying sometime later in the year, but didn't set a specific date.

"We're disappointed," Seattle-Tacoma International Airport spokesman Perry Cooper said Wednesday. "They are our oldest foreign-flagged carrier."

Mange kommentarer under artikkelen :

http://community.seattletimes.nwsource.com/reader_feedback/public/display.php?thread=78227&offset=0#post_211041

De fleste er jo mye mer positive til SAS enn det man her i Skandinavia - tankevekker!

De fleste er jo mye mer positive til SAS enn det man her i Skandinavia - tankevekker!

Ja, for jeg vil tro at hele staten Washington har skrevet inn kommentarer i The Seattle Times.....:8: Du er jo veldig positiv til SAS, og det er også en rekke andre personer her på forumet som er minst like positive til SAS. Teller man disse opp så vil jeg tro at bare her på forumet finner man minst like mange som er positive til SAS som i Seattle Times. I tillegg er det nok en og annen uten forum-tilknytning som er positive til SAS. Personlig så liker jeg SAS (og DY, LH, KL, BA, NW, osv.), men jeg føler likevel at det er på sin plass å ikke bare være begeistret om det er noe som ikke fungerer. Det kan faktisk være konstruktivt å komme med kritikk.;)

Denne overrasket meg
Smith said she was "shocked" to hear the news, because the Seattle SAS flights fly full most of the time.
Trodde at det var rundt halvfulle fly frem og tilbake.

Ja, det er meget tankevækkende !!

- men også typisk dansk (kan kun udtale mig om danmark). Når man snakker om SAS med kollegaer på arbejdet, så bliver SAS altid fremstillet som et dårligt luftfartsselskab, men når man spørger ind til om de har fløjet med SAS, så er det de færreste der har prøvet det.

Det er så let at have en mening om noget, når man ikke har prøvet det - også typisk dansk.

Jeg har flere gange fløjet med SAS til Seattle, og har alle gange fået en rigtig god oplevelse. SAS virker utrolig professionel på mig, hvorfor jeg også synes, at det er smadder ærgeligt at de nu lukker ruten til Seattle. Den rute er hurtig og effektiv hvis man skal fra scandinavien til den amerikanske vestkyst.

Man kan jo håbe at SAS kommer på bedre tanker, og starter ruten op igen til næste forår, der er vel en mening med at man kun sætter 2 A340 på jorden, og ikke 'sælger' dem.

/Henrik

Det jeg syntes var interessant var at i en artikkel som handler om kutt så var det overraskende mye positivtet - langt mer enn her på forumet. Selv har jeg ikke fløyet langruter med SAS på veldig mange år - så der skal jeg nå som i kommentaren ovenfor holde meg unna ris eller ros.

Tydeligvis noen som setter pris på SAS sin lakselasagne... "If you love quality, professionalism and good old fashioned Scandinavian service and cuisine, get on board an SAS flight soon" :D

...og som ikke har fløyet mye med SAS i Europa de siste årene....;)

En annen mener at skandinaver kun flyr med SAS, noe som nok ikke er helt representativt for dagens situasjon. SAS er vel heller ikke regnet som luftens "Nordstrom", men mine flighter til/fra SEA med SK har jeg ikke noe å utsette på (men da oppgraderte jeg med poeng).

Jeg er forøvrig enig med flere av de som kommenterer at CPH er langt å foretrekke for transfer enn LHR, FRA eller AMS.

Last edited:
Nordstrom og Business Class er ikke ulikt...

Jeg vil tro at de fleste flyselskapene som flyr til SEA har god service i business class, så også SAS. SAS generelt sett kan knapt kalles luftens Nordstrom (for de som ikke kjenner til Nordstrom så er det en meget bra department store, som bl.a. finnes i Seattle). Poenget mitt er at det kanskje er noen som skriver om et SAS som eksisterte for 8-10 år siden, for jeg kjenner ikke SAS igjen som Nordstrom (og heller ikke at alle skandinaver flyr med SAS okke som).

Skandinaver flyr KLM de...men en del utvandrere flyr nok fortsatt SAS. Selv sverger jeg til Lufthansa.

Det er ingen tvil om at kundene er i Seattle området, hvordan man skal vinne dem er noe jeg jobber med hver eneste dag, så det er for meg enkelt å se hvorfor SAS ikke vinner når jeg ser hva du skriver og min erfaring med SAS personell her i USA

Kanskje du heller skulle ta jobb som selger i SAS da, Tommy! Så kunne du reddet hele selskapet!:D

BF:cool2

De to 340'ene blir ikke bare "satt på bakken". De blir levert tilbake til leasingselskapene/eierne og de igjen står fritt til å lease flyene til andre parter. Flyene er nok "lost and gone forever" er jeg redd.
Det har kommet mange negative kommentarer til ledelsens avgjørelse om å legge ned SEA. Det har vært foreslått å forlenge ruten enten til SFO eller LAX (som i gamle dager), men det har ikke blitt vurdert sies det.
På toppen av det hele, så verserer det rykter om at LH trekker seg ut av SEA i løpet av året.
Stygt redd for at det er SAS-ledelsen som til slutt kjøer bolaget i grøfta, ikke konkurransen utenfra.:(

Heisann!

Her har du jo en grei CPH til SEA connecting flight med en fremtidig stjernepartner... ;)

CPH 9:00a EWR 12:15p CO0123 og saa EWR 2:05p SEA 5:10p CO1681

...og tilbake

SEA 7:40a EWR 3:49p CO1580 og saa EWR 5:40p CPH 7:30a CO0122

Det samme gjelder ARN og OSL til SEA, selv om OSL har litt lengrere connecting tid i EWR.

Naa er det sikkert bra for SAS og starte aa se mer paa sine Star Alliance partnere og bruke disse til sitt eget formaal. Jaan Albrecht forklarte oss paa det siste direktoermoetet her i Houston at Star Alliance kan sammenlignes med en fitness club. De har mange apperater og man maa vite hvilket apperat som passer en best for aa komme i form. Fyren virket meget oppegaaende og mange var imponert etter denne presentasjonen.

Dag

Kom over denne

Aircraft Category: Commercial Jet Aircraft
Aircraft: A340
Aircraft Type: -300
Manufacturer: Airbus
Engines: CFM56-5C4
Available: 1st March 2009
MSN: 450
MTOW: 274995
Configuration: Pax
Year: 2002
Stage: 3
Availability: Wet Lease, AMCI Lease
Comments: -313 variant; IOSA and JAR OPS certified. Seat back IFE through out aircraft. Available for 6 months extendable contract. Airline willing to progress to Dry Lease
Listed: 2/12/2009
Last Modified: 2/12/2009

Ser ut som om det er OY-KBM, Astrid Viking, som nå kan leies

På toppen av det hele, så verserer det rykter om at LH trekker seg ut av SEA i løpet av året.

Hvis LH også vurderer å trekke seg ut, så understreker vel det bare at SEA-markedet virkelig er dårlig, og at SAS gjør det eneste riktige?

Back