"if you can't make it here, you can't make it anywhere" - for aa fortsette med Musikk titler som i trip rapports...
Ja CK det er Kjipt, men ikke for Seattle, det er Kjipt for SAS som ikke klarer aa tjene penger i dette markedet......et marked hvor du har en av verdens stoerste kunde av flybilletter (Boeing) (Let opp Boeing Travel sitt IATA og see hva de selger for pr. aar, de har ogsaa en policy om at alle Long-Haul reiser er Business Class for ALLE ansatte!)
....eller ta Microsoft som har et "In-House" reisebyraa som er stoerre enn SAS Eget Salg - baade i antall ansatte og i omsetning.....
Disse 2 selskapene kjoeper 40 Business Class Seter mellom Seattle og Europa hver dag....
Som Andreas nevner, saa har SAS priset seg ut av markedet....den gale veien....i et marked som er villig til aa betale rundt USD 6000.00 Seattle Europa t/r har SAS tilbudt kontrakter til under USD 3000.00 og det selv til Mom and Pop Travel and Bird Feed....og det med en organisasjon som er 6 ganger saa stor som BA's (BA har 10x avganger til LHR i uken....SAS har 4 naa)...
Det er ogsaa en kultur kollisjon, Seattle Uniformen er North Face Fleece og Jeans....saa naar det kommer en strikledd SAS selger med moerk dress og slips - saa skiller han seg ut som en bruktbil selger eller begravelses agent (det er de 2 gruppene som bruker slips her...) og da i tillegg fyrer opp PowerPoint og Excel blir gammeldags i dette markedet hvor vi har forlengts har forlatt Excel til fordel for R som alle innen E-Commerce (Google, Yahoo, Amazon etc.)
(R er ogsaa et lokalt produkt - Robert Gentleman er en av mine kollegaer).
Et stenkast fra SAS Cargo ligger varehuset til verdens stoerste e-commerce bedrift (maalt i omsetning) Boeing Spare Parts...98% av hva som blir sendt ut herifra gaar som Air Cargo....og selv her har ikke SAS vaaknet aa skjoennt at det er penger aa tjene....hallo er det noen der inne ????
Seattle er ogsaa en Star Alliance by...vel alle her borte blir foedt med Alaska Airlines Mileage Card...men nummer 2 er Star Alliance....saa her er det masse kunder en kan faa "by default".
Mot mye av det andre som skjer i USA i disse dager er det faktisk stor vekst i Seattle - innenfor forskning og Philantrophy - Med the Gates Foundation som lokomotiv - sammen med Paul Allens Brain Institute - blir 40 kvartaler mellom DownTown og Lake Union en gigantisk forsknings park. En liten Digresjon - The Gates Foundation maa etter skatte regler bruke alle rentene av fondet, ellesr vil de gaa med overskudd og kan ikke vaere en Foundation....og det blir litt renter av 60 Milliarder USD i aaret.....)
Saa jeg tror dessverre at Seattle er eksemplet som viser at SAS ikke er i stand til aa tjene penger der andre kan....selv mens AF, LH, BA hadde rekord overskudd tapte SAS penger.....
Livet er for Kjipt (for avslutte med en musikk tittel ogsaa....)