Seattle bekreftet kuttet

Det er bare tull og vås!
Deler av SAS - som i de fleste andre selskaper - tjener ikke penger.
Med dagens situasjon kan man ikke tillate seg å drive ruter som driver med tap, og la de lønnsomme rutene subsidiere disse. Det er tøft, men det må til. Det må kuttes når pengene renner ut, og dessverre var det SEA som ryker. Kjipt, men sånn er det. Det funker ikke å fly rundt med fly med dårlig belegg og passasjerer som ikke betaler for seg. Om vi sklal ha sjansen til å overleve 2009 (og kanskje 2010) må vi ta grep nå, så vi kan stå sterkere når pilene en dag peker oppover igjen.

"if you can't make it here, you can't make it anywhere" - for aa fortsette med Musikk titler som i trip rapports...

Ja CK det er Kjipt, men ikke for Seattle, det er Kjipt for SAS som ikke klarer aa tjene penger i dette markedet......et marked hvor du har en av verdens stoerste kunde av flybilletter (Boeing) (Let opp Boeing Travel sitt IATA og see hva de selger for pr. aar, de har ogsaa en policy om at alle Long-Haul reiser er Business Class for ALLE ansatte!)

....eller ta Microsoft som har et "In-House" reisebyraa som er stoerre enn SAS Eget Salg - baade i antall ansatte og i omsetning.....

Disse 2 selskapene kjoeper 40 Business Class Seter mellom Seattle og Europa hver dag....

Som Andreas nevner, saa har SAS priset seg ut av markedet....den gale veien....i et marked som er villig til aa betale rundt USD 6000.00 Seattle Europa t/r har SAS tilbudt kontrakter til under USD 3000.00 og det selv til Mom and Pop Travel and Bird Feed....og det med en organisasjon som er 6 ganger saa stor som BA's (BA har 10x avganger til LHR i uken....SAS har 4 naa)...

Det er ogsaa en kultur kollisjon, Seattle Uniformen er North Face Fleece og Jeans....saa naar det kommer en strikledd SAS selger med moerk dress og slips - saa skiller han seg ut som en bruktbil selger eller begravelses agent (det er de 2 gruppene som bruker slips her...) og da i tillegg fyrer opp PowerPoint og Excel blir gammeldags i dette markedet hvor vi har forlengts har forlatt Excel til fordel for R som alle innen E-Commerce (Google, Yahoo, Amazon etc.)
(R er ogsaa et lokalt produkt - Robert Gentleman er en av mine kollegaer).

Et stenkast fra SAS Cargo ligger varehuset til verdens stoerste e-commerce bedrift (maalt i omsetning) Boeing Spare Parts...98% av hva som blir sendt ut herifra gaar som Air Cargo....og selv her har ikke SAS vaaknet aa skjoennt at det er penger aa tjene....hallo er det noen der inne ????

Seattle er ogsaa en Star Alliance by...vel alle her borte blir foedt med Alaska Airlines Mileage Card...men nummer 2 er Star Alliance....saa her er det masse kunder en kan faa "by default".

Mot mye av det andre som skjer i USA i disse dager er det faktisk stor vekst i Seattle - innenfor forskning og Philantrophy - Med the Gates Foundation som lokomotiv - sammen med Paul Allens Brain Institute - blir 40 kvartaler mellom DownTown og Lake Union en gigantisk forsknings park. En liten Digresjon - The Gates Foundation maa etter skatte regler bruke alle rentene av fondet, ellesr vil de gaa med overskudd og kan ikke vaere en Foundation....og det blir litt renter av 60 Milliarder USD i aaret.....)

Saa jeg tror dessverre at Seattle er eksemplet som viser at SAS ikke er i stand til aa tjene penger der andre kan....selv mens AF, LH, BA hadde rekord overskudd tapte SAS penger.....

Livet er for Kjipt (for avslutte med en musikk tittel ogsaa....):cry:
 
A few days ago, Scandinavian Airlines (SAS) announced a new strategic approach for our future operation. This approach will strengthen our position and profitability, and will provide us with the conditions for enhanced competitiveness and independence.

A focus on Scandinavia and Finland

A focus on business travel

How will SAS transatlantic network be affected?
Our Seattle to Copenhagen route (SK938/937) will regrettably cease to operate during the Winter 2009/10 program.

So while we are adjusting our organization to meet today’s and tomorrow’s challenges, we wish to emphasize that our transatlantic routes are an integral part of our new Core SAS strategy.

[synsing]

Her var det mye fluffy corporate speak. Men bak de fine ordene står det som SAS har gjort de siste årene: Spare, skjære ned... Hvis SAS ikke vil ende som et mislykket LCC (sparer de mer ryker vel interlining og connections snart også...).

SAS bør velge: Enten anser man seg som et regionalselskap, som internasjonalt mater LH, og deretter kvitter seg med langdistanseflåten. Eller så bør de satse på fler destinasjoner interkont, evt med mindre fly (når kommer oljeekspressen SVG-Houston?). Og oppgradere service over hele fjøla. Det høres fint ut med at de fortsetter å satse transatlantisk, men da må de ha nok flighter og nok fly til at det blir rasjonelt.

[end synsing]

Janne Carlzon, where are you?
 
Hmmm...ja kutte Seattle vinteren 2009/10, kom på nå at det er jo vinter-OL i en naboby der borte i den perioden. Direkte betyr det vel ikke veldig mye for trafikken til SEA, men skulle tro det gir noe ringvirkninger i området.
 
Hmmm...ja kutte Seattle vinteren 2009/10, kom på nå at det er jo vinter-OL i en naboby der borte i den perioden. Direkte betyr det vel ikke veldig mye for trafikken til SEA, men skulle tro det gir noe ringvirkninger i området.

Nedlæggelsen af CPH-SEA er åbenbart ikke 100% definitivt, ihvertfald åbner SAS mulighed for at ruten kun holder en vinterpause.

http://standby.dk/news/19140

Hvorfor holder man fast i Bangkok og lukker Seattle. Jeg ville umiddelbart tro at Bangkok er en større turist-destination end Seattle, og derfor med flere lavt betalende passagerer.

/Henrik
 
EB, BA hadde faktisk et all-time-high-overskudd med MGBP 883 sist finansår (britisk finansår 2008 er 1. april 2007-31. mars 2008) og de to andre foregående var henholdsvis MGBP 611 og MGBP 616. De ni siste månedene av 2008 kan vi fra interim-rapporten pr 31.12.08 se at tallene er røde, og da med rundt MGBP 70.
 
Prisingen til SAS paa det lokale bedriftsmarkedet har vaert helt paa jordet - de har 'gitt bort' seter der konkurrentene lett kunne selge samme sete for dobbel pris.

Blir det mer penger av dette, da? 0x2 er vel fremdeles 0?

ps.Kunne ikke dy meg...
 
70 mill pund er en promp for BA.. ... overskuddet de to foregaaende aarene var tross alt 1227 mill ....
 
Har lenge lurt på hvem som i hovedsak benytter Seattle produktet fra CPH? Er det etterkommere av utvandrede skandinavere, forretningsreisende eller hva?

Ellers, er A340-300 lett omsettelig fly i dagens marked? Virker som det er A330 og B777 som gjelder nå til dags.
 
Har lenge lurt på hvem som i hovedsak benytter Seattle produktet fra CPH? Er det etterkommere av utvandrede skandinavere, forretningsreisende eller hva?

Ellers, er A340-300 lett omsettelig fly i dagens marked? Virker som det er A330 og B777 som gjelder nå til dags.

Ja jeg tror også de skal slite med å kvitte seg med 340 maskiner, samtidig ville det være galskap å kvitte seg med 330 fremfor 340!
 
Ja jeg tror også de skal slite med å kvitte seg med 340 maskiner, samtidig ville det være galskap å kvitte seg med 330 fremfor 340!


Det er ikke sikkert det er så vanskelig.....det er bare å la vær med å fornye eventuelle leasingavtaler som utløper.

Flertallet av SAS sine 340 maskiner er meg bekjent leaset
 
Det er ikke sikkert det er så vanskelig.....det er bare å la vær med å fornye eventuelle leasingavtaler som utløper.

Flertallet av SAS sine 340 maskiner er meg bekjent leaset

Det spoers naar avtalene utloeper .. og jeg tror ikke det er i den naermeste fremtid, for aa si det slik ... Maskinene blir nok parkert over vinteren og satt i trafikk igjen sommeren 2010.
 
Tror nok SAS ser for seg noe mellom Someone og EB. Nå vet jeg ikke hvor lenge pålydende på leasingavtalene er og kompensasjonen ved for tidlig terminering av lease. Når en vet disse parameterne, så er det enkelt å si at her sier vi opp eller vi bare parkerer flyet til leasingavtale utløper. Det eneste som er sikkert er at det vil bli en stor utgift, og ingen inntekt. Men jeg regner med at det har også vært en case studert som viser tap ved videre bruk av flyene også.

  • Terminering av leaseavtale: - MNOK XX
  • Parkering av A340: - MNOK YY
  • Tap ved videre drift av en A340: - MNOK ZZ
Jeg går da ut fra at ZZ vil være det største tallet, hvis ikke så ...
 
Flertallet av SAS sine 340 maskiner er meg bekjent leaset

Inte bara flertalet, alla SAS A330/340 är leasingmaskiner.

Litet off topic: någon som vet bakgrunden till att adressen till SAS för de OY-registrerade maskinerna är SAS, c/o Manpower Solution A-31 , Luleå ?
 
Inte bara flertalet, alla SAS A330/340 är leasingmaskiner.

Nja, nå beveger jeg meg litt på tynn is, men endel av dem er vel "leaset" fra Rurik ltd. Som jeg mener egentlig er et SAS selskap slik jeg har forstått det? Eller er jeg ute å sykler nå?
 
Nja, nå beveger jeg meg litt på tynn is, men endel av dem er vel "leaset" fra Rurik ltd. Som jeg mener egentlig er et SAS selskap slik jeg har forstått det? Eller er jeg ute å sykler nå?

ikke noe galt i å være ut å sykle ;)
 
Last edited:
Det er bare to igjen av A340ene i Rurik, de øvrige tilhører japanske leasingselskap.
 
Back
Top