Seattle bekreftet kuttet

Siden traaden handler om Seattle - saa er jo dette nettopp en destinasjon som Finnair har kuttet....saa kutt skjer selv den "beste"
 
Er der nogen der har oplysninger om hvornår SAS startede med at flyve til SEA? Evt. andet historisk data om denne rute, som kunne være interessant. Flytyper m.v.?
 
Eier eller leaser SAS de to 340 maskinene som skal bort?

Marketed suger ikke akkurat etter brukte 340 maskiner!
 
I utvidet betydning kan SAS med andre ord legge ned all drift i morgen den dag. Hvorfor opprettholde et flyselskap som ikke tjener penger? Vi er vel ikke sentimentale...? ;)

Det er bare tull og vås!
Deler av SAS - som i de fleste andre selskaper - tjener ikke penger.
Med dagens situasjon kan man ikke tillate seg å drive ruter som driver med tap, og la de lønnsomme rutene subsidiere disse. Det er tøft, men det må til. Det må kuttes når pengene renner ut, og dessverre var det SEA som ryker. Kjipt, men sånn er det. Det funker ikke å fly rundt med fly med dårlig belegg og passasjerer som ikke betaler for seg. Om vi sklal ha sjansen til å overleve 2009 (og kanskje 2010) må vi ta grep nå, så vi kan stå sterkere når pilene en dag peker oppover igjen.
 
Det er bare tull og vås!
Deler av SAS - som i de fleste andre selskaper - tjener ikke penger.
Med dagens situasjon kan man ikke tillate seg å drive ruter som driver med tap, og la de lønnsomme rutene subsidiere disse. Det er tøft, men det må til. Det må kuttes når pengene renner ut, og dessverre var det SEA som ryker. Kjipt, men sånn er det. Det funker ikke å fly rundt med fly med dårlig belegg og passasjerer som ikke betaler for seg. Om vi sklal ha sjansen til å overleve 2009 (og kanskje 2010) må vi ta grep nå, så vi kan stå sterkere når pilene en dag peker oppover igjen.


Tillater meg et lite sidesprang, Klm la vel ned sin rute Krs-Ams for endel år siden da de fant ut at det stort sett bare var Bu's gull-kunder som brukte ruta på bonus billetter, nå er der ikke så mange av dem igjen så kanskje derfor den ble startet opp igjen i sin tid
 
Det er bare tull og vås!
Deler av SAS - som i de fleste andre selskaper - tjener ikke penger.
Med dagens situasjon kan man ikke tillate seg å drive ruter som driver med tap, og la de lønnsomme rutene subsidiere disse. Det er tøft, men det må til. Det må kuttes når pengene renner ut, og dessverre var det SEA som ryker. Kjipt, men sånn er det. Det funker ikke å fly rundt med fly med dårlig belegg og passasjerer som ikke betaler for seg. Om vi sklal ha sjansen til å overleve 2009 (og kanskje 2010) må vi ta grep nå, så vi kan stå sterkere når pilene en dag peker oppover igjen.

Vi skal ha sjansen til å overleve 2009, kanskje 2010, [sikkert ikke 2011?]

what a logic?!?

Dersom Core-SAS har bare en leve-tid av 2 ar, sa er det ikke verdt a investere penger i dette. Og a bruke 6 Mrd bare for a pynte opp bruden för bryllup er ogsa ekstremt dyr...
 
Det blir fortsatt daglig fra CPH, så tilbudet er der fortsatt ....

Hvorfor reise sørvestover fra ARN til CPH når man kan ta strake veien med AY via HEL. SAS og hubpolitikk CPH gjør at AY gjør suksess i markedet rundt ARN.
 
Hvorfor reise sørvestover fra ARN til CPH når man kan ta strake veien med AY via HEL. SAS og hubpolitikk CPH gjør at AY gjør suksess i markedet rundt ARN.

Jeg vil tro at Finnair gliser bredt nå ja med " kiitios SAS"!
 
Hvorfor reise sørvestover fra ARN til CPH når man kan ta strake veien med AY via HEL. .

Mange gjoer det likevel pga pris, produkt, bonus eller andre faktorer. Det er mange fra Stockholmsomraadet som reiser til FRA, CDG eller AMS for aa reise til BKK likevel, saa logikken holder ikke helt ...
 
Med dagens situasjon kan man ikke tillate seg å drive ruter som driver med tap, og la de lønnsomme rutene subsidiere disse. .

Vel - man vil naa faa flere ruter med tap fordi 'tapsruter' som mater disse er borte. SAS er naa i en spiral som man kun kan bryte med aa investere.
 
Vel - man vil naa faa flere ruter med tap fordi 'tapsruter' som mater disse er borte. SAS er naa i en spiral som man kun kan bryte med aa investere.

Jepp, investere i lønnsomme prosjekter (og ruter). Ikke opprettholde kroniske tapsruter
 
Man maa se dette litt i sammenheng ogsaa ... se paa trafikken USA-India for eksempel ... eller USA-Israel ... SAS har aldri klart aa ta noen saerlig del av dette enorme markedet fordi man aldri har lagt opp rutetabellen etter det ... man har aldri hatt connection som duger i begge retninger. Kombinert India og TLV hadde vi sikkert 500 pax i uka da jeg jobbet for Swissair i ATL ...pluss de som reiste med DL til ZRH og videre med oss .. det var heller ikke faa ettersom ruta var codeshare.

SEA falt som offer for SAS egen organisasjon .. de har i alle aar hatt siinnsykt hoeye lokalkostnader .. og i tillegg har de hatt en salgsorganisasjon som har vaert fokusert paa fullstendig gale maal. Prisingen til SAS paa det lokale bedriftsmarkedet har vaert helt paa jordet - de har 'gitt bort' seter der konkurrentene lett kunne selge samme sete for dobbel pris. Begge disse faktorer har nok blitt bedre, men for sent. Man har aldri vaert istand til aa gjennopprette skaden og sitter derfor igjen med en rute som bare faar gjoerma paa bunnen.
 
Jepp, investere i lønnsomme prosjekter (og ruter). Ikke opprettholde kroniske tapsruter

Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at SAS har vært så inkompetente at de har operert kroniske tapsruter over lange perioder. ;) For hver rute man fjerner så blir det, som -MOW skriver, mindre behov for feeder ruter, noe som i neste omgang kan gjøre disse ulønnsomme. Så må disse legges ned osv...
 
Det er bare tull og vås!
Deler av SAS - som i de fleste andre selskaper - tjener ikke penger.
Med dagens situasjon kan man ikke tillate seg å drive ruter som driver med tap, og la de lønnsomme rutene subsidiere disse. Det er tøft, men det må til. Det må kuttes når pengene renner ut, og dessverre var det SEA som ryker. Kjipt, men sånn er det. Det funker ikke å fly rundt med fly med dårlig belegg og passasjerer som ikke betaler for seg. Om vi sklal ha sjansen til å overleve 2009 (og kanskje 2010) må vi ta grep nå, så vi kan stå sterkere når pilene en dag peker oppover igjen.

Ingen kan være uenig i dette - og det er i stor grad SAS selv som har skyld i utviklingen. Når kommer det noe genuint nytt fra SAS? Det kommer ikke flere og betalingsvillige passasjerer for hver rute som kuttes...

Og ARN-BKK kommer ikke tilbake neste vinter, hvilket heller ikke er overaskende

http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_2453837.svd

Ja, dette har vært kjent en stund allerede.
 
Ingen kan være uenig i dette - og det er i stor grad SAS selv som har skyld i utviklingen. Når kommer det noe genuint nytt fra SAS? Det kommer ikke flere og betalingsvillige passasjerer for hver rute som kuttes...

Kanskje skal målsettingen med Core-SAS er at dette skal bli en liten divisjon med corporate traffic mellom SAS sine hovedkvarterer i STO, OSL og CPH......;) Ledelsen må jo snakke med hverandre og det vil vel ikke ta seg ut om de fløy med Norwegian mellom disse destinasjonene....:D
 
Back
Top