DY SE-RRB/LN-DYB - status

GF1

ScanFlyer Gold
Nedenstående notiser er hentet fra Luftfartstilsynets nyeste postjournal. Det ser ut til at Norwegian finner det lønnsomt å lease sitt andre "eide" fly?

Dok.dato: 14092009
Fra: Norwegian Air Shuttle AS
Sak: Norwegian Air Shuttle ASA - LN-DYB - Innleieavtale
Dok: Norwegian Air Shuttle ASA - søknad om godkjenning av innleieavtale - LN-DYB

Dok.dato: 15092009
Fra: Vogt & Wiig v/Camilla Flatum
Sak: LN-DYB - registrering av luftfartøy
Dok: LN-DYB - søknad om dispensasjon fra nasjonalitetsvilkåret

Dok.dato: 15092009
Til: Advokatfirmaet Vogt & Wiig AS
Sak: LN-DYB - registrering av luftfartøy
Dok: LN-DYB - dispensasjon fra nasjonalitetsvilkåret

--------------------------
Og registreringen er nær forestående:

Dok.dato: 14092009
Fra: Vogt & Wiig AS
Sak: LN-DYB - registrering av luftfartøy
Dok: LN-DYB - Søknad om foreløpig registrering av luftfartøy i utlandet

Dok.dato: 15092009
Til: Utenriksdepartementet
Sak: LN-DYB - registrering av luftfartøy
Dok: LN-DYB - anmodning om foreløpig registrering av luftfartøy ved Det norske konsulatet i Seattle, USA
 
Re: LN-DYB

Hvorfor vil DY plutselig lease i stedet for å eie? Kjos har sagt at det lønner seg å eie.... Har han skiftet mening? Eller er dette bare en teknisk midlertidig overføring av neste flymaskin?
 
Re: LN-DYB

Hvorfor vil DY plutselig lease i stedet for å eie? Kjos har sagt at det lønner seg å eie.... Har han skiftet mening? Eller er dette bare en teknisk midlertidig overføring av neste flymaskin?

Nå kjenner ikke jeg til saken, men det skyldes vel trolig "valg" av finansiering. Skal man kjøpe flyet så trengs det jo endel millioner i kontanter......og når man i tillegg skal kjøpe 42 av dem, så sier det seg selv at Norwegian ikke kan kjøpe alle, og derfor enten må lease flyene eller skaffe kapital på en annen måte
 
Re: LN-DYB

Kjoser'n sa vel i en eller annen setting en gang i sommer, etter at Exim hadde godkjent søknaden deres, at nå var alt i orden for de 10 første flyene?
 
Re: LN-DYB

Nå kjenner ikke jeg til saken, men det skyldes vel trolig "valg" av finansiering. Skal man kjøpe flyet så trengs det jo endel millioner i kontanter......og når man i tillegg skal kjøpe 42 av dem, så sier det seg selv at Norwegian ikke kan kjøpe alle, og derfor enten må lease flyene eller skaffe kapital på en annen måte

Japps, men som ENGM RÆMP sier, så var det akkurat det som nå skulle vært løst slik at DY selv kunne eie flyene. Noe Kjos sa var mer lønnsomt enn hvordan andre ordinære selskaper driver. Planen var vel at alle flyene med DYx-registreringer skulle vel eies direkte av DY?
 
Re: LN-DYB

Alle i DY-serien skal jo eies, så jeg tipper det er en overgangsordning?

Kan jo hende at de skal lease flyene noen år og kjøpe dem etter leasingavtalen går ut? Tror ikke leasingselskaper leaser nye fly ut på korte avtaler.

Kanskje man i DY har funnet ut det de fleste flyselskaper vet allerede: Det lønner seg å lease
 
Re: LN-DYB

Står det svart på hvitt noe sted fra Norwegian at de skal eie DYx serien? Er jo mye "ryktebørs" på forum som dette, men ofte lite fakta....
 
Re: LN-DYB

Aha, da løser det mysteriet. Norwegian oppretter et eget selskap på Irland de da skal leie sine egne fly av. Ikke helt ulikt det SAS gjør.

Det står forresten om de på side 11 i årsrapporten fra 2008
 
Last edited:
Re: LN-DYB

Går ut fra at dette gjøres av skattemessige årsaker. Noen som kjenner detaljer rundt dette?
 
LN-DYB - status

Paa Flightline paa Renton i umalt tilstand.

C/n 39163/3054 LN-DYB Norwegian Air Shuttle 737-8JP

Blir aa testflys som BOE452.
 
Last edited:
Re: LN-DYB - status

Skal denne få en helt på halen eller bli en av Norwegians mange white tails?
 
Back
Top